پرونده صنعت و تجارت هنر، فناوری در برابر سنت

پرونده صنعت و تجارت هنر، فناوری در برابر سنت
فناوری در برابر سنت

سایت تندیس ترجمه معصومه شیخی

بخش سوم و پایانی


 

مانند یک دانش‌آموز اول دبیرستان که سوگند می‌خورد دست از همه چیز بکشد و تنها روی آزمون نهایی‌ دبیرستانش تمرکز کند، کنفرانس دلایلی هم برای تشویق و هم نگرانی برای رابطه‌ی صنعت با فناوری ارائه می‌دهد. نتیجه‌گیری نهایی بستگی به این دارد که آیا عاقلانه‌تر است که روی ارائه‌دهندگان و اعضای پنل تمرکز شود یا روی مخاطبان و واکنش‌های آنها.

از یک سو، این رویداد شامل تعداد تعجب‌برانگیزی از نوآوران دیجیتالی بود. برنادین بروکِر‌وایدر درباره‌ی منطق پلت‌فرم آنلاین خود در سایت Vastari، توضیح داد، که به دنبال برقراری ارتباط موثر و شفاف بین ارکان مختلف اکوسیستم یک نمایشگاه است، از مجموعه‌دارهایی که می‌خواهند اثری هنری را قرض بدهند، تا سالن‌هایی که می‌خواهند آن اثر را قرض بگیرند، تا واسطه‌هایی که این بازار را داغ می‌کنند. مَگنِس رِش  در کنفرانس حضور داشت تا از اپلیکشن شفاف‌سازی قیمت خود، به نام مگنس، دفاع کند که به تازگی با سرمایه‌گذاری لئوناردو دی‌کاپریو تولید شده است. این روز این گونه خاتمه یافت که جنیفر دیسن از مرکز ساتبی که به گفته‌ی خودش در تکنولوژی تخصصی ندارد، برخی از کشفیات جدید مرکز خود را در زمینه‌ی بینایی کامپیوتر، آموزش ماشین و طبقه‌بندی علایق به نمایش گذاشت. (طبقه‌بندی علایق بی‌شباهت به الگوریتم Netflix نیست که براساس برنامه‌هایی که قبلا تماشا کرده‌اید، برنامه‌های جدید را برای تماشا پیشنهاد می‌دهد.

گرچه برایم جالب بود، باید بگویم انتظار این را نداشتم که این رویداد این گونه پایان یابد. به نظر می‌رسید که شرکت‌کنندگان دیگری که در اطراف من بودند نیز همین نظر را داشتند. هرچند، لحن واکنش‌هایمان به طرز چشمگیری از هم فاصله داشت.

صنعت و تجارت بخش سوم

فرض کنیم که من حتا از بسیاری از همکارانم در زمینه‌ی هنر با چنین چیزهایی آشنایی بیشتری دارم، چه رسد به جمعیت مسن‌تری که بیشتر مخاطبان کنفرانس را تشکیل می‌دادند. اما زمزمه‌هایی را که طی سخنرانی دیسن و همچنین طی نشست کوتاهی در زمینه‌ی جرایم سایبری شنیدم، می‌شد به عنوان صدای پس‌زمینه‌ی در یک صحنه از یک فیلم علمی‌تخیلی استفاده کرد، هنگامی که یک شیء اسرارآمیز روی یک علفزار فرود می‌آید و روی دهانه‌های دودافشانش بلند می‌شود تا به مزرعه‌داران کنجکاو اطرافش با اسلحه‌ای لیزری شلیک کند.

به طور مشابه، هنگامی که یک متخصص امنیت سایبری، به نام اَرن آنِنسِن، به جمعیت حاضر توصیه کرد که از احراز هویت دو مرحله‌ای در ایمیل‌هایشان استفاده کنند، لحن صحبتش مانند این بود که وحی مُنزَل است.

نکته: تکنولوژی دنیای هنر را فرا خواهد گرفت، خواه صنعت هنر آمادگی آن را داشته باشد، خواه نه. کنفرانس صنعت هنر باید به خاطر زمانی که به این موضوع اختصاص داده است، مورد تحسین واقع شود. اما اگر صنعت هنر به جای مواجهه با تغییرات، از آنها فرار کند، به ضرر خودش خواهد بود.

قسمت‌های قبلی:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
کنفرانس تجارت هنر نیویورک

کنفرانس تجارت هنر نیویورک و پاسخ به اینکه چرا صنعت هنر نسبت به تغییر مقاومت می‌کند؟

کنفرانس تجارت هنر در نیویورک سه حوزه‌ای که صنعت هنر در آنها همچنان نسبت به تغییر مقاومت می‌کند چرا اگر بازار به‌روز نشود، محکوم به فنا است سه نکته اساسی که در کنفرانس تجارت هنر در نیویورک مطرح شد بخش اول سایت تندیس- معصومه شیخی   ما سه تنش اید‌ئولوژیکی پرفشار را که از کنفرانس تجارت هنر در نیویورک استخراج شده است، به دست آورده‌ایم. جمع کوچکی از افراد حرفه‌ای صنعت هنر در مرکز شهر منهتن گرد هم آمدند تا […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر و تجارت بخش2

صنعت و تجارت هنر، محلی‌گری دربرابر حرفه‌ای سازی

صنعت و تجارت هنر، محلی‌گری دربرابر حرفه‌ای سازی بخش دوم محلی‌گری در برابر حرفه‌ای‌سازی سایت تندیس- معصومه شیخی   ممکن بود بتوان بدون پرداختن به پیچیدگیِ‌ها به سرعت پیش‌رونده‌ی تجارت هنر، برنامه‌ی آن روز کنفرانس را ترتیب داد. اما این کار درست به اندازه‌ی گاز زدن یک سیب‌زمینی خام دشوار بود. با حرف زدن از چالش‌های جهانی‌سازی تا توازن بخشیدن به نمایشگاه‌ها تا طبیعت پرپیچ‌وخم دعواهای قضایی قرن بیست‌ویکم، این کنفرانس نشان داد که ما سالیان سال از سروکله زدن […]

0 comments

نویسنده