سلول­‌های زیر میکروسکوپ دیمن هرست در گاگوسیان نیویورک

سلول­‌های زیر میکروسکوپ دیمن هرست در گاگوسیان نیویورک
نقاشی­‌های “فضا-رنگ”

سایت تندیس ترجمه نرگس بهروزیان


دیمن هرست گاگوسیان نیویورک

دیمن هرست در رابطه با مجموعه “فضا-رنگ” میگوید: در اصل  می­خواستم نقاط (لکه­‌ها) طوری بنظر برسند که گویا توسط انسانی کشیده شده اند که سعی داشته شبیه به یک ماشین نقاشی کند. نقاشیِ “فضای رنگی”(فضا-رنگ) به عنصر انسانی برمی­گردد، بنابراین در اصل؛ شما خطاپذیریِ دست انسان را در لکه ها و ناهماهنگی­‌ها مشاهده می­کنید. نکته­‌ای که  واقعا برای من حائز اهمیت است ، این است که هیچ دو رنگ دقیقی وجود ندارند که در یک نقاشی تکرار شوند. و من به آنها به عنوان سلول­های زیر میکروسکوپ نگاه می­کنم.

گالری “گاگوسیان” هم اکنون میزبان نقاشی های دیمن هرست  که در راستای ارائه پیشین خود در سال جاری، در اولین سری نمایشگاه در امریکا، نقاشی­های “فضا-رنگ” است.دیمن هرست گاگوسیان نیویورک

با تکامل یافتن از نقاشی­های “نقطه ای” که درمیان شناخته شده ترین آثار هرست هستند، نقاشی های “فضا رنگ” به طبیعت آزاد  و خود انگیخته ی دو نقاشی اولیه وی به سال ۱۹۸۶ یعنی حدود سی سال پیش برمی­گردد.

همان طور که هرِست به یاد می آورد و اینگونه بازگو میکند: “اولین نقاشی لکه‌­ای من بی­دقت و با چکه­‌های رنگ  کشیده شد  و به هیچ وجهه مینی­مالیستی نبود. در آن نقاشی من با آنچه که در ابتدا به عنوان سردی مینی­مالیسم تصور می­کردم و اکسپرسیونیسم انتزاعی پرشوری که با آن بزرگ شده بودم در گیر بودم.

زمانی که نقاشی را کشیدم ،گیرا به نظر نمی­رسید و به دلیل انعطاف ناپذیری شبکه و به خاطر از  بین بردن آن آشفتگی، بلافاصله آن را رها کردم، اما بعد از انجام “کاتالوگ نقطه ای” ، مجذوب آن نقاشی اولیه شدم و می­دانستم که دوباره به آن برمی­گردم.

در حالی که در آغاز؛ نقاشی نقطه­‌ای به عنوان مجموعه‌­های بی پایانی در نظر گرفته می­شدند، نقاشی “فضا –رنگ” به تعدادی محدود در سال ۲۰۱۶ آغاز و تکمیل شدند.دیمن هرست گاگوسیان نیویورک

برای نقاشی­های نقطه­‌ای اخیرا یکسری قوانین منتشر شده. هیچ تک­رنگی در هیچ نقاشی­ای تکرار نمی­شود. اندازه ی نقطه­‌ها ، با قطری متغییر از ۱/۴ اینچ تا  ۴ اینچ در هر اثر ثابت است. با این حال نبودِ منطق شبکه و تناسب دایره­های کامل  در فضای رنگی، نسبت به نقاشی­های نقطه‌­ای، احتمالی‌­تر و بی دقت­تر به نظر خواهند رسید. اینجا دایره‌­ها یا دیسک‌های ناقصِ  هرِست؛ مانند توده­ای از ذره­‌های زیر میکروسکوپ در شورشی رنگی با یکدیگر برخورد می­کنند و هم­پوشانی دارند.

نقاشی”فضا رنگ” به­طور ویژه نقاشی­های” “veilهرست را در نمایشگاه گاگوسیان بورلی هیلز (که در ماه مارس افتتاح شد)، بررسی می­کند. در مجموعه نقاشی­های veil؛ هرست به  سری نقاشی­های بصری  candy))/(ابنباتی) اوایل دهه ی نود خود بازمی­گردد؛ که در آن رنگ­های روشن در بیضی­هایی رها با تکنیک ” “impassto(خطوط یا رنگ گذاری  ضخیم) و نقطه ای سبک “پوینتینیسم ” یا نقطه-نقطه ای هم­پوشانی می­کند. نقاشی­های “فضا رنگ”به طور مشابه  اثر متقابل دستاورد  هرِست بین عقلانیت و قاعده­مندی و هیجان­گرایی را نمایان می­سازد.

دیمن هرِست در سال ۱۹۶۵ در بریستون انگلستان متولد شد  . در لندن و دوُون زندگی و فعالیت میکند.دیمن هرست گاگوسیان نیویورک

نویسنده