صنعت و تجارت هنر، محلی‌گری دربرابر حرفه‌ای سازی

صنعت و تجارت هنر، محلی‌گری دربرابر حرفه‌ای سازی
بخش دوم
محلی‌گری در برابر حرفه‌ای‌سازی

سایت تندیس- معصومه شیخی


هنر و تجارت بخش2

 

ممکن بود بتوان بدون پرداختن به پیچیدگیِ‌ها به سرعت پیش‌رونده‌ی تجارت هنر، برنامه‌ی آن روز کنفرانس را ترتیب داد. اما این کار درست به اندازه‌ی گاز زدن یک سیب‌زمینی خام دشوار بود.

با حرف زدن از چالش‌های جهانی‌سازی تا توازن بخشیدن به نمایشگاه‌ها تا طبیعت پرپیچ‌وخم دعواهای قضایی قرن بیست‌ویکم، این کنفرانس نشان داد که ما سالیان سال از سروکله زدن با صنعت روستایی فاصله گرفته‌ایم. سوال اینجاست که افراد از تمام سطوح بازار چطور به این واقعیت جدید واکنش نشان خواهند داد؟

تعجب‌برانگیز نیست که سطح بالاییِ بازار باید آماده‌تر از همه باشد. پنل «اصول بازار هنری و بهترین آثار» حول ارائه‌ای از نوآ هوروویتس، مدیر بخش قاره‌ی آمریکای آرت بیزل، در سند تازه منتشر شده‌ی نمایشگاه به همین نام، شکل گرفته است که هدف آن تدوین فهرست طویلی از بایدها و نبایدها برای هنرمندان خوب بازار است.

من حامی این ابتکار بوده‌ام و خواهم بود، بخشی به این دلیل که بر بقیه‌ی بخش انتفاعی فشار وارد می‌کند تا روی ایجاد و پیروی از یک نظام‌نامه‌ی مختص صنعت (نه فقط قوانین دولتی تجارت) سرمایه‌گذاری کنند. و باید به این نکته اشاره کنم، سریع‌ترین راه برای فهمیدن این که کسی درباره‌ی حرفی که می‌زند هیچ چیز نمی‌داند این است که ادعا کند که بازار هنر «کاملا بی‌قانون» است.

اما اگر سایر حوزه‌های بازار هنر خودشان استانداردها را بالا نبرند، احتمال اینکه تنظیمات خارجی توسط سیاست‌مداران ناآگاهی اعمال شود که تلاششان کار را خراب‌تر می‌کند، بیشتر خواهد شد، همانطور که وکیل هنری باسابقه جو بکر لِرد (به شکلی دیپلماتیک‌تر) بیان می‌کند.

به عنوان یک تمرین فکری، فقط به نقاط کور خطرناک به قانونی که اخیرا در آمریکا در مورد مبارزه با قاچاق جنسی تصویب شده است، یا به سوالات بی‌سروته کنگره‌ی آمریکا از مارک زاکربرگ درباره‌ی چگونگی عملکرد فیسبوک نگاهی بیندازید.. سپس از خودتان بپرسید که اگر رسوایی‌های بیشتر افرادی مانند تد کروز یا بوریس جانسن را تحریک کند تا پس از خواندن دو نقد از جاناتن جونز و تماشا کردن نیمی از فیلم مستند خروج از فروشگاه هدیه، قوانینی برای صنعت هنر وضع کنند، چه خرابی‌هایی بار خواهد آمد.

«نمایشگاه‌های سیار»، پنلی که من اداره کرده‌ام، تصویری کامل از چالش‌ها و شروط آن سوی قلمروی مقررات ترسیم می‌کند. این نشان می‌دهد که شرکت‌های میراثی مانند بیمه‌گرهای هنرهای زیبا به شدت رشد کرده‌اند و کسب‌وکارهای استارتاپی جالبی، در واکنش به نیازهای مرتفع نشده‌ی مجموعه‌دارها، سالن‌دارها و همچنین هنرمندان، به پایداری رسیده‌اند.

هنر بسیار گران‌تر و بسیار پیچیده‌تر و همچنین بسیار سیار‌تر از آن شده است که بتوان با دست ‌دادن و برنامه‌های تک‌هدفی آن را مدیریت کرد.

حتا کسب‌وکارهای قانونی در حال پیشرفت هستند تا با بازار هنر امروز وفق پیدا کنند. نشستی به سرپرستی وکلای قوانین هنر، نور کدیم و دنیل مک‌کلین بر روی مسائل مالی دعواهای قضایی تمرکز کردند، کاری که در آن طرف سومی روی یکی از مدعیان یک پرونده‌ی قضایی سرمایه‌گذاری می‌کند تا در صورت پیروزی بخشی از عواید آن را دریافت کند. دعواهای اعاده‌ای، با توجه به اینکه هر دو طرف تا چه مدت می‌توانند ماجرا را کش دهند و عایدی‌شان چقدر خواهد بود، یک مورد استفاده‌ی آشکار هستند. تنها به دعوای پنج ساله‌ی ماریا آلتمن برای پس گرفتن نقاشی ادل بوش‌بائور اثر گوستاو کلیمت و در پی آن فروش نقاشی به رونالد لادر به مبلغ ۱۳۵ میلیون دلار نگاهی بیندازید.

نکته: قانون «خودت انجام بده» شاید برای زیبایی‌شناسی پاسخ‌گو باشد، اما این روش برای کار در تجارت آثار هنری روشی بسیار نامفهوم و مبهم است. و با اینکه این روش برای کسانی که سرمایه و منابعی در اختیار دارند تا با حرفه‌ای‌ترین افراد در دنیا همکاری کنند، یک مزیت محسوب می‌شود، نگرانی‌های بسیاری درباره‌ی اینکه دیگران چگونه می‌توانند خود را به آنها برسانند، به وجود می‌آورد.

قسمت‌های قبلی:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
کنفرانس تجارت هنر نیویورک

کنفرانس تجارت هنر نیویورک و پاسخ به اینکه چرا صنعت هنر نسبت به تغییر مقاومت می‌کند؟

کنفرانس تجارت هنر در نیویورک سه حوزه‌ای که صنعت هنر در آنها همچنان نسبت به تغییر مقاومت می‌کند چرا اگر بازار به‌روز نشود، محکوم به فنا است سه نکته اساسی که در کنفرانس تجارت هنر در نیویورک مطرح شد بخش اول سایت تندیس- معصومه شیخی   ما سه تنش اید‌ئولوژیکی پرفشار را که از کنفرانس تجارت هنر در نیویورک استخراج شده است، به دست آورده‌ایم. جمع کوچکی از افراد حرفه‌ای صنعت هنر در مرکز شهر منهتن گرد هم آمدند تا […]

0 comments

نویسنده