خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

بخش هشتم

نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند

 تلخیص: نیلوفر تقی پور

در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند.

هری گرف کسلر

Harry Graf Kessler (1868-1937)

هری گرف کسلر[۱] شخصیتی اشرافی، متخصص و مدیر موزه بود که نقشی اساسی در ترویج هنر مدرن بازی کرد. او به دنبال شگردهایی برای واسطه‌گری و نمایش سیار بود. هنرمندان و معماران و نویسندگان را با هم آشنا می‌کرد. در سال ۱۸۶۸ در فرانسه به دنیا آمد، در فرانسه، انگلستان و آلمان بزرگ شد و در دانشگاه‌های بن و لایپزیگ حقوق، فلسفه و هنر خواند. در سال ۱۸۹۳ که ساکن برلین بود برای مجلۀ ادبی پن می‌نوشت. ۱۹۰۳ مدیر موزۀ هنرها و صنایع‌دستی وایمار شد؛ هم‌زمان دفتر انتشاراتی «کراناخ پرس»[۲] را تأسیس کرد و کار نشر را جدی‌تر گرفت که کتاب‌هایی با موضوع طراحی و تایپوگرافی چاپ نمود.

هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی
The tragedy of Hamlet, prince of Denmark. Cranach Press, 1930. Illustrated by Edward Gordon Craig.

در ۱۹۱۳ دست به پروژه‌ای چند رشته‌ای زد: او به ادوارد گوردن کریگ[۳] سفارش ساخت گراوورهای چوبی برای چاپ نسخه‌ای از هملت را داد که حاصل آن یکی از آثار چاپی مهم قرن بیستم شد. او همیشه مدافع فرم‌های هنری نو بود، حتی تلاش برای معرفی امپرسیونیسم فرانسوی در آلمان به پای او نوشته شده است.

هری گرف کسلر خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی
The tragedy of Hamlet, prince of Denmark. Cranach Press, 1930. Illustrated by Edward Gordon Craig.
ادوارد گوردون کریگ
Edward Gordon Craig

کسلر در راستای گونه‌ای تازه از تئاتر که آن را «تئاتر الگو» می‌نامید با همکاری گوردن کریگ که از اصلاح طلبان حوزۀ تئاتر بود، پروژه‌ای دیگری به دست گرفت. آنها برای تحقق رویای تئاتری نوین شروع به برنامه ریزی کردند و در نهایت همه چیز با شکست مواجه شد اما موقعیتی بینابینی شد که هنر، طراحی و معماری را بهم پیوند می‌داد و مردم را به تعامل دعوت می‌کرد. او پا از هنر فراتر گذاشت و بعد از جنگ جهانی اول به سیاست رو آورد و به کمک والتر راتنو[۴] (وزیرخارجۀ جمهوری وایمار) متن معاهدۀ صلح میان آلمان و روسیه را تنظیم کرد.

والتر راتنو
Walther Rathenau

در سال ۱۹۲۲ بعد از ترور راتنو بیوگرافی او را نوشت و سپس دیپلمات دولت وایمار شد. او تشنۀ آشنایی با هر آدمی از هر طبقۀ اجتماعی‌ای بود که حرفی برای گفتن داشت. کار کسلر این بود که طیف وسیعی از اشخاص برجسته در عرصه‌های گوناگون فرهنگ را ملاقات و با هم آشنا کند که مهم‌ترین میراث اوست.

کسلر به مدت ۵۶ سال خاطر نوشت و نُه جلد از آنها تا امروز چاپ شده‌است. آن‌ها کسلر را به لنزی تبدیل کرده‌اند که به واسطه‌اش نیمۀ اول قرن بیستم وضوح می‌گیرد. نقطۀ عطف خاطراتش گفتگو با هنرمندان، شعرا، نویسندگان و روشنفکران پیشرویِ جهان است. او خاطرۀ عصر خود را زیسته و ثبت کرده‌است. او بعد اصلی فعالیت یک هنرگردان، یعنی گردهم‌آوردنِ جهان‌های متفاوت را شاخ و برگ داده و آن را وارد حوزهای دیگر کرد.

The tragedy of Hamlet, prince of Denmark. Cranach Press, 1930. Illustrated by Edward Gordon Craig.

 

[۱] Harry Clemens Ulrich Graf Kessler (1868 –۱۹۳۷) was an Anglo-German count, diplomat, writer, and patron of modern art.

[۲] The Cranach Press

[۳] Edward Henry Gordon Craig (1872 –۱۹۶۶), known as Gordon Craig, was an English modernist theatre practitioner; he worked as an actor, director and scenic designer,

[۴]  Walther Rathenau (1867 –۱۹۲۲) was a German statesman who served as Foreign Minister during the Weimar Republic.

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments
سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments
شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments
خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments
کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments
هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments
شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

جریان‌سازی هنری نگارخانه‌های ایران

از ظهور اولین نگارخانه‌های ایران تا شکل‌گیری جریانات هنر معاصر

از ظهور اولین نگارخانه‌های ایران تا شکل‌گیری جریانات هنر معاصر خلاصه کتاب جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.