رکورد بالاترین فروش ‌ با مجموعه راکفلر در تاریخ حراج هنر آمریکا

راکفلر مجموعه خود را در کریستی به حراج گذاشت
رکورد بالاترین فروش ‌ با مجموعه راکفلر در تاریخ حراج هنر آمریکا

سایت تندیس: نرگس بهروزیان


یکی از شگفتی‌های بازار هنر در سال ۲۰۱۸ بی تردید فروش مجموعه راکفلر است که در حراج‌خانه کریستی اتفاق افتاد. این حراج در سه نوبت به صورت زنده و ده روز به صورت آنلاین به وقوع پیوست که رقم نهایی آن شگفت‌آور و رکوردی برای بازار هنر امریکا محسوب می‌شود.

حراج کریستی در دومین شب حراج متوالی مجموعه “دیوید و پگی راکفلر” که در آن مجموعه‌ی برجسته‌ای از هنر شمال و جنوب آمریکا ارایه شد، ۱۰۶ میلیون دلارکسب کرد. با بالارفتن از میزان‌های فروش پیش‌بینی شده که بین ۴۵٫۴ تا ۶۶٫۷۵ $میلیون دلار تخمین زده شده بود، حراج امشب عنوان بالاترین فروش نهایی حراج هنر آمریکایی را به خود اختصاص داد. آثارموجود در این حراج از منظره‌های کلاسیک  “ادوارد هاپر” و “جان سینجر سرجنت” گرفته تا آثار مدرن‌تر مانند مجسمه‌ای از “الکساندر کالدر” و آثار انتزاعی “ویلیام دکونینگ” متغیر بود.

مجموعه راکفلر

مبلغ کل فروش این مجموعه با قیمت ۸۳۲٫۶ میلیون دلار توانست رکورد جهانی بیشترین  فروش در کل تاریخ را برای یک مجموعه واحد از آن خود کرد.

این رویداد حراج به نسبت مزایده‌ی هنر اروپایی شب گذشته که سرجمع درآمدی چشم گیر حدود ۶۴۵$ میلیون دلار بدست آورد، بی سر و صدا و خلوت تر برگذارشد.در واقع نتیجه کلی حراج امشب کم تراز میزان پرداخت شده برای یک مجموعه “رز قرمز”پیکاسو در شب گذشته بود. با این وجود حراج  با در نظرگرفتن ویژگی هایش موفقیت بزرگی به حساب می آید حتی اگر این نوع حراج  توجه گروه کوچک خاصی را جلب کند.

حراجی رکورد های هفت هنرمند جدید از “گیلبرت استوارت”،چاریز شیلر”، و “دی یگوو ریورا”  را تنظیم کرد.به ویژه امتیاز بالای جدید “ریورا” دو برابر شد  و رکورد بالاترین قیمت به دست آمده در حراج های  امریکای لاتین” را به نام خود زد.

مجموعه راکفلر

“بی نام   ایکس وای ایکس “(۱۹۸۲) ، مباحثه برانگیزترین اثر حراج شب گذشته، جزو یکی از معاصرترین آثار و متعلق به  “ویلیام د کونیگ” بود  که قیمت پیشنهادی این اثر از۳٫۵ ملیون شروع شده و به ۶ تا ۸ میلیون دلار تخمین زده شده نیز رسید.وقتی که پیشنهادات به سرعت تا ۹ میلیون دلار افرایش پیدا کرد ، رقابت به مزایده ی  پیشنهادی  دو طرفه بین متخصص “ماریا  لاس”، معاون رییس و مسئول مشاوره مشتری گالری “آمریکاس” و دلال بزرگ “لاری گاگوسیان” که در اتاق نشسته و با تلفن صحبت میکرد ،تبدیل شد. هردو با افزایش های صد هزار دلاری پا به پا مرحله به مرحله باهم رقابت کرده و قیمت را تا ۱۲٫۴ ملیون دلار رساندند، وقتی که بالاخره اثر توسط  موکل “لاس” درخواست شد. “گاگوسیان” در نهایت تسلیم شد و موکل “لاس” اثر را به قیمت کل ۱۴٫۳ میلیون دلار برنده شد.

 

“دیوید راک فلر” که علاقه ی خاصی به اسامی سنتی(مرسوم) تر داشت، نقاشی را در سال ۱۹۹۶،بعد از مرگ همسرش “پگی” به دست آورد.در شرح حال خویش،او اعتراف میکند که  او نیز همانند پدرش نسبت به شکل های غیر متعارف و تازه ی هنری شک داشته ،اما  با این وجود به واسطه ی فعالیت های مادرش نگاه او به این آثار خو گرفته است.(مادر دیوید،اَبی راک فلر،موسس موزه  هنرمدرن در سال ۱۹۲۵).

مجموعه راکفلر

اثر “رقیبان” متعلق به  “دیگو ری وی را” که بین ۵ تا ۷ میلیون دلار تخمین زده شده بود نیز سوژه  ی دیگر مزایده ی پیشنهادی دو طرفه و اما اینبار بین کارشناسان “کریستی” بود. این اثر سرانجام  به مبلغ ۸٫۴ میلیون دلار فروخته شد.(به ازای انعام ۹٫۸ میلیون دلار).

نام (اعتبار) راک فلر اثر یک اتاق مباحثه ی کم شورتری را رنگ و لعاب داد : اثر مجسمه بیرونی “الکساندرکالدر”،”خیش (گاوآهن)” ،که بین ۲٫۵ و ۳٫۵ میلیون دلار تخمین زده  شد بود که آسانی از آن قیمت گذشت و درنهایت به قیمت  ۵٫۲میلیون دلار با هزینه اضافی فروخته شد.

آنهایی که به دنبال سلیقه ی دکوراسیون دفتر “راک فلر” بودند برای اثر” خانه ی بزرگ ” “ادوارد هاپر” که  در سابقا در دفتر راک فلر آویزان بود جنگیدند.

مجموعه راکفلر

دیوید و پگی در سال ۱۹۵۲ ،وقتی که در حال بازدید از گالری “ویهه ”  نیویورک،- یکی از گالری های مورد علاقه مادرش- ،متوجه تابلوی “خانه ی بزرگ ” شده بودند.

تابلو بالاترازمبلغِ تخمین زده ۲ تا ۳ میلیون دلاری اش، به انضمام انعام به مبلغ ۳٫۲$ میلیون دلار فروخته شده بود.

در این بین ، تابلو ی خیره کننده ی دور نمای ونیز در سال ۱۹۱۳ به نام “سان ژرمیا” اثر جان سینجر سانجرت، یکی دیگر از آثار پرفروش بود که به یکی از مشتری های “اریک وایدینگ”،قائم مقام گالری “کریستی” و کارشناس با سابقه هنر آمریکا، به میزان ۹٫۱ ملیون دلار فروخته شد.

مجموعه راکفلر

حراج شب گذشته، با جدالی شدید و طولانی بر سرارزش گذاری  اثر یکی مانده به آخر ، پرتره ی “جرج واشنگتن”در سال ۱۷۹۵ از “گیلبرت استوارت” به پایان رسید.ارزش این اثر بین ۸۰۰ هزار دلار تا ۱٫۲ میلیون دلار تخمین زده شده بود،اما  در نهایت پس از رگبار ارزش گذاری حداقل ۶ نفر از کارشناسان “کریستی”،جدال به مزایده ی قیمت گذاری دو طرفه کاهش یافت.این بار بین “هانس پیتر کلر”،کارگردان هنری سویسی گالری “کریستی” و خانمی   که نزدیک به سکوی مزایده بود.نزاع  سرسام آور تا ۵ میلیون دلار دوام آورد تا اینکه در نهایت برنده قیمت ۱۰ میلیون دلاری شد که بی درنگ مورد تشویق اتاق فروش قرار گرفت.

مجموعه راکفلر

ا این تنها باری نیست که  گالری “راک فلر” در فروش فراتر از انتظار عمل کرده است.

اولین فروش هنری مبلمان ،سرامیک و هنرهای دکوراتیوی  انگلیسی و اروپایی مبلغ ۱۲ میلیون دلار بدست آورد.یک خریدار برای ۲۶۶ قطعه سرویس دسری که زمانی متعلق به ناپلئون بوده است،بیشتر از۱٫۸ میلیون دلار پرداخت کرد، مبلغی که ۶ برابر میزان تخمین زده شده بود.

 

نویسنده