آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

آثار فریدون علیار، از شکسته نستعلیق تا کالیگرافی

نگاهی به نمایشگاه آثار خوشنویسی فریدون علیار در گالری آیریک

سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خاکی


از آخرین دستاوردهای هنرمندان خوشنویس ایرانی پس از خط نستعلیق رسم الخط شکسته نستعلیق است که در اواخر دوره‌ی صفوی عمدتا به دلیل سرعت قلم خوشنویسان و نستعلیق نویسان جلوه کرد و فرم آن با رهایی و پیوستگی در حروف و سایش و کشیدگی دندانه‌ها و کلمات و اتصالات خط نستعلیق به وجود آمد؛ این خط در زمانه ی خود توسط درویش عبدالمجید طالقانی به اوج شکوفایی خود رسید ولی به دلیل مشکل بودن در خوانش صرفا برای نوشتن اشعار و آثار تزیینی از آن استفاده می‌شد. این سبک نگارش همچنان از جملهآ خط نگاره‌هایی است که مورد توجه هنرمندان خوشنویس قرار دارد و از اعتبار و ارزش خاصی نزد آنها برخوردار است.

فریدون علیار گالری آیریک

فریدون علیار نیز خوشنویسی است که سی سال تجربه تحریر در همین سبک نگارش را دارد، وی به تازگی نمایشگاهی از آثار خود را در گالری آیریک برپا کرده، مجموعه آثار او در دو بخش به نمایش درآمده، دسته اول کارهایی هستند که کاملا قاعده‌مند به اصلوب خوشنویسی و سنت‌گرا اجرا شده‌اند و دسته دوم آثاری هستند که با رویکردی متفاوت در اجرا و با فرم‌بندی‌ها و فضاسازی‌های کالیگرافی شده تری بر بوم نشانده شده‌اند. آثار خط نقاشی وی در وجه تصویری کاملا جداگانه نسبت به آثار شکسته نستعلیق به تصویر کشیده، آثاری که در آن با ترکیب‌بندی‌های متفاوت از تلفیق خط نگاره‌ها و موتیف‌های ایرانی در دایره اصالت خوشنویسی ترسیم شده‌اند و می‌توان این روند و چیدمان آثار را به گونه‌ایی مروری بر آغاز و پایان خوشنویسی ایرانی تا به امروز دانست. وی در آثار خط نقاشی خود از سبک و روش خاصی تبعیت نکرده و در جایگاه تجربه هر یک از آثار در حوزه‌ایی متفاوت از لحاظ ترکیب‌بندی و رنگ‌سازی به اجرا درآمده است. به گونه‌ایی که شاید با دیدن مجموعه‌ی این آثار مخاطب این امکان را نداشته باشد که سبک وی را شناسایی کند.

فریدون علیار گالری آیریک

در میان آثار خط نقاشی فریدون علیار تعدادی از کارها را در فرم قطاعی و برخی را به صورت حروف کالیگرافی شده می‌بینیم و در دسته‌ایی تلفیقی از خط و اشکال گل و مرغ وجه نمادین آثار را ماهیت می‌بخشد. وی در اکثر کارهایش تذهیب را به عنوان بافت، زینت بخش آثارش کرده است. این هنرمند در تک اثری با نگارش کلمه هیچ بر زمینه‌ی رنگی قرمز نقطه‌ی تاکیدی را در میان آثارش ایجاد کرده، تابلویی که از لحاظ ترکیب‌بندی کاملا نمادین و از لحاظ بصری در میان دیگر آثار کاملا متفاوت جلوه می‌کند، کلمه‌ایی که در جایگاه ابژه به صورت قرینه و عمودی اجرا شده و انتخاب رنگ زمینه به مفهوم‌سازی کلمه کمک می‌کند و به گونه‌ایی بر این کمپوزسیون خط و رنگ رابطه دال و مدلولی ایجادکرده‌است.

فریدون علیار گالری آیریک

 تلاش هنرمند در این نمایشگاه از گذشته و اجرایی ناب از اصلوب‌های قاعده‌مند خوشنویسی شروع شده و به آثار خط نقاشی ختم گردیده و به گونه‌ایی در هر اثر بازتابی از حرکت مدرنیته در حوزه نگارش را با سبک و سیاقی کاملا متفاوت به نمایش گذاشته است و به شکلی امکان مرور تمامی کارهای متفاوتی که اجرا کرده به دنبال راهی جدید در این تجربیات می‌گردد تا با عبور از ریشه‌مندی در سبک بتواند یکی از سبک‌های اجراییش را در حوزه خط نقاشی به عنوان شیوه غالب خود انتخاب کند، روشی که به طور حتم با ساخت و پرداخت‌هایی در قالبی مشخص و هدفمند هنرمند را در جهت شخصی شدن آثارش هدایت می‌کند.

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم الهه رحمانی خاکی را اینجا بخوانید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
نقد نمایشگاه نقاشی‌خط گالری گویا

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا

نقد نمایشگاه نقاشی‌خط هنرمندان سنت گرا و سنت شکن در گالری گویا سایت تندیس به قلم الهه رحمانی خانکه آثاری ازشانزده هنرمند به‌نام و پیشکسوت عرصه‌ی خوشنویسی و نقاشی خط در گالری گویا با عنوان «بهار نقش و رنگ» گرد هم آورده شده تا هنردوستان این عرصه را به بازدید آثاری در خور توجه و تامل دعوت کند. هنرمندانی که هر یک با اسلوب و سبک و سیاق خود به اجرای آثارشان پرداخته‌اند که کنار هم قرار گیری این کارها […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
خط نقاشی عارف امراله زاده گالری بهارستان

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم الهه رحمانی خاکی

الهه رحمانی خاکی مدرس دانشگاه و منتقد هنرهای تجسمی است، او سابقه همکاری با مجله تندیس را دارد و به عنوان منتقد میهمان با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین به تازگی به تیم منتقدین برنامه هنرنامه از شبکه چهار سیما پیوسته است.

#نقد_نمایشگاه #الهه_رحمانی_خاکی

0 comments

 

نویسنده