سمپوزیوم مجسمه کیش به نیمه راه رسید

هنرآنلاین:
[one_third]

نخستین سمپوزیوم مجسمه جزیره کیش این روز‌ها درحالی برگزار می‌شود که ۱۷ هنرمند میهمان آن هستند. ۱۲ هنرمند خارجی به همراه ۵ هنرمند ایرانی این روز‌ها مشغول جدال با سنگ‌های بزرگ تراورتنی هستند که قرار است  تبدیل به ۱۷ مجسمه بزرگ شوند.
سید مجتبی موسوی دبیر این سمپوزیوم درباره روند برگزاری این رویداد هنری گفت: از نخستین ساعات آغاز به کار سمپوزیوم همه ابزار کار و لوازم ایمنی لازم در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و این هنرمندان درمحیطی آرام و پویا مشغول به کار هستند.
وی افزود: در مشاهده آثار هنرمندان سمپوزیوم می‌توان دریافت که پیشرفت کار هر هنرمند در مرحله خوبی قرار دارد. اکنون کار تقریبا به نیمه‎های خود رسیده است و فرم اصلی اثر هر هنرمند را می‌‏توان تشخیص داد. این روند نشان می‌‏دهد که تا روز ۱۰ اسفند آثار همه هنرمندان به پایان خواهد رسید و می‌‏توان آن‌ها را ارائه کرد.
دبیر نخستین سمپوزیوم مجسمه جزیره کیش درباره‎ برنامه‎های جانبی این سمپوزیوم نیز گفت: هم اکنون در سایت اصلی مادر جزیره کیش یک نمایشگاه جانبی با نمایش ۴۲ اثر مجسمه در حال برگزاری است. همچنین برنامه‏‌هایی برای هنرمندان در نظر گرفته شده است تا از مکان‏‌های جذاب جزیره کیش دیدن کنند. برنامه دیگری که هر روز پس از ناهار برگزار می‌‏شود معرفی هنرمندان است که بر اساس آن هر روز یک هنرمند سوابق و شیوه کاری خود را برای دیگر هنرمندان شرح می‌دهد. در مجموع برنامه‎های سمپوزیوم به خوبی در حال برگزاری است و استقبال مردم ساکن جزیره و گردشگرا ن نیز از این رویداد هنری خوب بوده است.
صفورا فدایی یکی از هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم نیز گفت: خوشبختانه همه چیز روال عادی خود را دارد و الان که حدود ۱۵ روز تا پایان کار فرصت باقی است ۴۰ درصد کار هنرمندان انجام شده است و این نشان می‌‏دهد که کار سمپوزیوم به موقع تمام می‌‏شود.
وی درباره اثری که در حال ساخت آن است نیز توضیح داد: همه آثار این سمپوزیوم در ابعاد تقریبی ۳ در ۵ ۱/ در ۱ متر هستند و کار من نیز همین اندازه را دارد. این اثر به شکل سه مکعب مستطیل شیب‎دار طراحی شده است که در کنار هم چیدمان شده و فضای یک سازه معماری را ایجاد می‌کنند. این اثر در مجموع انتزاعی است و حال و هوایی فرمالیستی دارد.
این هنرمند مجسمه‎ساز با بیان اینکه حضور در کیش نخستین تجربه حضور او در یک سمپوزیوم است اظهار کرد: کار در سمپوزیوم از نظر زمان‎بندی شکل خاصی دارد که هنگام ارائه کار در فضای معمول مجسمه‎سازی هنرمند با آن درگیر نیست. به علاوه این آثار ابعاد بزرگی دارند و متریال آن‌ها نیز سنگ است همین نکته‌ها باعث می‌شود شما به زمان‏بندی دقیقی نیاز پیدا کنید؛ به علاوه در چنین شرایطی هنرمند امکان ارائه یک طرح فیگوراتیو را ندارد و ناگزیر به سراغ کارهای فرمی می‌‏رود و حال و هوایی انتزاعی را برای اثرش انتخاب می‌کند.
رونالد مایر هنرمند آلمانی حاضر در سمپوزیوم کیش نیز دراره حضور در این رویداد هنری به هنرآنلاین گفت: حضور در این سمپوزیوم برای من تجربه هیجان انگیزی بود به ویژه آنکه مکان کار ما در کنار دریا و در فضای باز قرار دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه من در اینجا با کسانی همکار هستم که با آن‌ها در سمپوزیوم چهارم مجسمه در تهران همکاری داشته‌ام به همین دلیل اکنون بسیار راحت هستم و گویی در یک محیط خانوادگی حضور دارم.
مایر درباره اثری که دراین سمپوزیوم در حال ساخت آن است اظهار کرد: اثر من “بیرون آمده از آب” نام دارد. زمانی که من برای شرکت در سمپوزیوم کیش دعوت شدم هیچ‌چیز درباره این جزیره نمی‌‎دانستم، حتی نمی‌‏دانستم این جزیره در کجا قرار دارد و درباره آن نظری نداشتم اما وقتی اطلاعات و عکس‏های این جزیره زیبا را در اینترنت دیدم تصمیم گرفتم کاری را طراحی کنم که فضای آن آمیزه‏‌ای از دریا و آب باشد. این طرح به فضای کیش بسیار نزدیک است اما مشکلی که وجود دارد این است که وقتی شما روی یک سنگ با ابعادی بزرگ کار می‌کنید اجرای چنین طرحی آسان نیست. با این حال من‌‌ همان موضوع را اجرا کردم زیرا به نظرم دریا خاستگاه همه موجودات است و تمام زندگی از دریا آغاز شده است.
این هنرمند آلمانی با بیان اینکه سمپوزیوم‎های ایران سازماندهی خوبی دارند گفت: من در سمپوزیوم‌‏های بسیاری شرکت کرده‎ام اما در همه آن‌ها مجبور بودم حجم انبوهی از وسایل را همراه خودم ببرم اما در سمپوزیوم‎های ایران خیال هنرمندان راحت است زیرا همه چیز از ابزار گرفته تا لباس کار فراهم است و ما در محیطی آرام کار می‌کنیم.
هدایت صحرایی دیگر هنرمندی است که در این سمپوزیم حضور دارد او نیز درباره این رویداد هنری اظهار کرد: این سمپوزویم به نظرم نسبت به سمپوزیوم‎های قبلی سطح معقولی دارد و شرکت‎کنندگان نیز از میان هنرمندان سطح بالا انتخاب شده‎اند.
وی درباره اثر خود افزود: در این حجم که حال و هوایی انتزاعی دارد جزییاتی از معماری اسلامی استفاده شده است. این جزییات به صورت چند لته که شکل یک‎پارچه‌‏ای دارند ارائه شده است. این اثر “طلوع” نام دارد و مضمون طلوع خورشید و حرکت در آن محسوس است. البته من طرح اولیه این اثر را ویژه جزیره کیش کار نکرده‎ام و حدود دو سال قبل کار روی آن را آغاز کرده‎ام. با این حال به نظرم بد نیست در این جزیره که فرم معماری اسلامی کمتردیده می‌شود اثری با این حال و هوا در معرض دید مردم ساکن جزیره و گردشگران قرار گیرد.
این مجسمه‎ساز درباره کار در فضای سمپوزیوم نیز اظهار کرد: وقتی شما سنگی با ابعاد مشخص در اختیار داشته باشید و قرار باشد اثری در ابعاد تعیین شده را در زمانی از قبل مشخص شده خلق کنید قطعا نمی‌‏توانید آزادی عمل لازم را داشته باشد یا اثری با جزییات یا پیچیدگی‎های بسیار خلق کنید به همین دلیل ناخودآگاه کار شما ساده شده و فرم‏های ساده را برای اثر خود انتخاب می‌‎کنید و این شاید یکی از مهم‏‌ترین ویژگی‎های سمپوزیوم‎‌ها باشد.

نویسنده