گفتگو با امید کیاکاظمی مدیر مسئول گالری دال اولین گالری تخصصی در هنر خوشنویسی

گفتگو با امید کیاکاظمی مدیر مسئول گالری دال

اولین گالری تخصصی در هنر خوشنویسی

خوشنویسی در ایران پیشینه‌ای طولانی و پرباری دارد که در سال‌های اخیر با رونق گرفتن حوزه هنرهای تجسمی در راهی جدید قرار گرفته و مخاطبان خاص خود را دارد. در همین زمان است که گالری‌ها، حراج‌ها و به تازگی موزه‌ای نیز اختصاصاً به خوشنویسی تعلق گرفته‌اند و این نوید دهنده آینده‌ای نوین برای این هنر است. در ادامه گفتگویی داریم با امید کیا کاظمی مدیر گالری «دال» که به طور اختصاصی به ارائه هنر خوشنویسی می‌پردازد.


امید کیاکاظمی مدیر اولین گالری تخصصی خوشنویسی

_ به تازگی متوجه شدیم مجوز گالری با نام دال صادرشده است و در پیگیری های انجام شده به شما رسیدیم، گالری در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و آیا در گذشته هم این گالری فعال بوده است؟

بله این نگارخانه  به پشتوانه تجربه شرکت و نگارخانه شمسه که سال‌ها در حوزه هنرهای کلاسیک ایرانی از جمله خوشنویسی فعالیت می‌کرده و به تازگی در مکانی جدید، در همین حوزه کار خود را آغاز نموده است.

_ با توجه به این سابقه گالری که ذکر فرمودید خودتان را بیشتر معرفی بفرمایید.

اینجانب از سال ۷۸ پس از گذراندن دوره‌های کوتاه مدت در زمینه معماری داخلی مدیر داخلی شرکت شمسه شدم. فعالیت شرکت شمسه در واقع در زمینه خرید و فروش آثار هنری و همین‌طور برگزاری نمایشگاه‌هایی در داخل و خارج از کشور بود. شرکت شمسه در زمینه سفال، سرامیک و حوزه معماری ایرانی اسلامی نیز فعالیت می‌کرد که این زمینه علاقه شخصی خودم هم بود و شخصا بیشتر در رشته سفال فعالیت داشتم.

_ با توجه به این سابقه‌ای که دارید و سال‌ها در این حوزه فعالیت کره‌اید، به نظر شما آینده فضای هنر خوشنویسی به کدام سمت می‌رود؟

هنر خوشنویسی قطعا یکی از هنرهای ماندگار و جاودان است البته شاید بعضی‌ها خوشنویسی را به عنوان هنر نشناسند اما وقتی که اصول و قواعد آن را بدانند و قلم در دست بگیرند متوجه سختی و هنر آن خواهند شد. امروزه شاهکارهایی را در این حوزه می‌بینیم که مربوط به دوره‌های قبل است و واقعا فرد را حیرت زده می‌کند. حوزه خوشنویسی در مشرق زمین جایگاه ویژه‌ای دارد و به خصوص ایرانی‌ها در طی سال‌ها این هنر را به چنان درجه‌ای از زیبایی رسانده‌اند که عملا نمی‌توان به چنین تناسب فرمی و هندسی  نام دیگری جز هنر گذاشت.

_ به عقیده شما آیا مردم به طور عمومی مخاطب این حوزه هستند یا خیر؟

بله، البته مردم مخاطبین این حوزه هستند چون هر کسی از نگاهی با این هنر ارتباط بر قرار می‌کند بعضی‌ها یک سطر خوانا را می‌پسندند و بعضی‌ها یک سیاه مشق گرافیکی را.

اما اینکه این هنر مورد توجه هست یا نه، بنظرم نیازمند بررسی بیشتری است چون به واسطه زندگی‌های مدرن و تبادل فرهنگ شرق و غرب، امروزه انتخاب آثار هنری  دقیق و حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد. این وضعیت به دلیل نداشتن شناخت اتفاق افتاده‌است و انتخاب آثار هنری را دشوارتر کرده، و برخی گالری‌ها نیز بدون توجه به لزوم فرهنگ‌سازی، تنها به فروش بسنده می‌کنند.

_ آیا شما در حیطه خط نقاشی هم فعالیت می‌کنید؟

نقاشیخط ایران در مارکت جهانی به‌جز آثار هنرمندان معدودی اعم از پیشکسوتان و نسل جدید، جایگاه ویژه‌ای ندارد و غیر از برخی مخاطبان داخلی و خارجی که خریدار همیشگی این نوع آثار هستند، نقاشیخط ما جایگاه ویژه‌ای در کشورهای دیگر که خط و فرم را نشناسند ندارد. البته که بعضی از هنرمندان این رشته بسیار حرفه‌ای هستند و آثار کاملا پخته‌ای ارایه می‌دهند ولی برخی مخاطبین این رشته  می‌خواهند اثر را با دکور و مبلمان منزلشان هماهنگ کنند و هنرمند خاص و حرفه‌ای را از هنرآموز ساده تشخیص نمی‌دهند که همین امر تمایل ما را جهت کار در این حوزه کمتر می‌کند.

_ نظر شما راجع به حراج‌هایی که در زمینه آثار خوشنویسی برگزار می‌شود چیست و اقتصاد این حوزه را چگونه می‌بینید؟

من رشد اقتصادی خوبی را در این کار پیش بینی می‌کنم، هم برای سرمایه گزار و هم برای هنرمند. اما باید هردو توجه داشته باشند که حراج و قیمت فروش آن، فقط یک اتفاق خوب است و نباید خریدار  و هنرمند سیاست‌های خود را بر طبق این اصل و قیمت پایه‌ریزی کنند، چون بهتر است که مسیر رشد به صورت معقول و مناسب طی شود، چون صعود جهشی امکان نزول جهشی را هم ایجاد می‌کند که تبعات این اتفاق برای هیچکدام از طرفین خوب نیست.

و البته فعالیت در خصوص آثار خطی قدیمی و هنر های مرتبط به خوشنویسی قواعد خاص دیگری را دارد.

_  فعالیت‌های گالری دال را توضیح دهید.

  با توجه به اقبال جهانی در مورد هنر دوران قاجار و افتتاح نمایشگاهی در فروردین سال جاری در موزه لوور، گالری دال سال جاری را به هنر دوره قاجار خواهد پرداخت که اولین رویداد در ۱۴ اردیبهشت با رونمایی ۴۰ سیاه مشق نو یافته از محمدحسین شیرازی (کاتب السلطان دوره قاجار) به همراه رونمایی کتاب و نمایش فیلم مستند خواهد بود و نمایشگاه بعدی نمایش چند نسخه خطی با موضوع دعای صباح از خوشنویسان و کاتبان قاجاری خواهد بود.

لازم به ذکر است افتتاحیه روز چهاردهم اردیبهشت ساعت ۱۶ الی ۲۱ می باشد و نمایشگاه تا تاریخ ۲۶ اردی بهشت ادامه دارد.

شنبه ها نگارخانه تعطیل است

زمان بازدید روزانه  ۱۶ تا ۲۰

نشانی: خیابان ولیعصر بالاتر از چهارراه پارک وی روبروی لوکس طلایی کوچه میرشریفی پلاک ۹ واحد ۲

 

نویسنده