گفتمان مسلط جغرافیایی با حضور هنرمندان بین‌المللی در گالری دانژه به هنربانی جاوید رمضانی

گفتمان مسلط جغرافیایی با حضور هنرمندان بین‌المللی در گالری دانژه

نمایشگاه “جغرافیا و فرهنگ” در گالری دانژه سمنان

گفتمان مسلط جغرافیایی

نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه جمعی از هنرمندان بین‌المللی

هنربان: جاوید رمضانی


نمایشگاه جغرافیا و فرهنگ از تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۷ گشایش می‌یابد تا ۳۱ اردیبهشت در گالری دانژه سمنان برپاست. در این نمایشگاه آثار منتخب نقاشی و مجسمه از سید اسدالله شریعت پناهی، محمدعلی بنی اسدی، محمدحسن جواهری، ابراهیم یغمایی، مسعود سعدالدین و بهروز صحت لو؛ به هنربانی جاوید رمضانی به نمایش در می‌آید.

مبنای این نمایشگاه در کنار هم قرار دادن آثاری از هنرمندان تحسین شده جهانی است که در برهه‌ای از زمان، به واسطه تولد یا تحصیل، به سمنان گره خورده بودند.

بررسی این آثار از آن رو حائز اهمیت است که به یک جغرافیای کوچک می‌پردازد و بخش بزرگی از این آثار را برای اولین بار در کنار هم قرار می‌دهد.

به گفته دکتر مجید کرمی، مدیر گالری دانژه «نگاه به جغرافیای فرهنگ، برای بشر امروز آموزنده است. گونه‌گونی آثار هنرمندان مربوط به یک دوره و یک جغرافیا به بشر هیجان زده و مضطرب امروز یاد می‌دهد تا چگونه آستانه تحمل خود را بالا ببرد و از دیدگاه تک بعدی و صنعت زده عبور کند. همچنین جغرافیای فرهنگ و هنر می‌تواند بسترساز نگاه منتقدانه بشر به فعالیت‌های تخریبی خود در طبیعت یک اقلیم باشد و از این طریق زمینه ساز حل مشکلات زیستی معاصر در این اقلیم‌ها شود.»

دربیانیه‌ای که به قلم هنربان نمایشگاه دکتر جاوید رمضانی نگاشته شده آمده‌است:

گذر از محیط طبیعی و رفتن به چشم اندازهای فرهنگی دغدغه این نمایشگاه است، بطور اخص می‌توان طبیعت و اقلیم به مفهوم جغرافیای خاص مکانی و زمانی را به منزله میانجی یا بستر افق‌های فرهنگی نو دانست. در طول تاریخ تفکر معاصر پارادایم‌های  علم جغرافیا در قالب نظریات اندیشمندان و شتاب دهندگی رویکردهای انتقادی مسئله جغرافیا را به عنوان رابطه انسان و طبیعت مورد کنکاش قرار داده‌اند. تخریب‌های انسان در طبیعت همراه با توسعه  صنعتی اقلیم‌های دارای تاریخ و مهاجرت‌های گسترده از سویی و توجه به روند جامعه در حال مدرنیزه شدن همگی این مقوله را دارای ارزش کرده است. هنر در جایگاه بازتاب دهنده حقیقیِ تغییرات اندیشه برای هنرمندانِ مسئول و جدی یک اقلیم می‌تواند بستر زیبایی برای رصد این تغییرات و پرسشگری در جهت حل مشکلات زیستی معاصر در این اقلیم‌ها دانست.

جمع آوری اثار اساتیدی صاحب ذوق و پشتکار در کنار هم و بررسی روند تغییرات و نگاه آنان به خود و گذشته خود در قالب آثارشان برای مخاطبان صاحب سوال و کنجکاو غنیمتی است درخشان و هیجان آور. این تجربه زیبایی شناسانه در حیطه جغرافیای فرهنگی بزرگی در مقیاس کشور ایران بارها در دیگر نقاط دنیا رخ داده است و چه بسا با دیدگاهی شرق شناسانه و خود محور از نگاه دیگری.

با رشد روز افزون هنر ایرانی و پهناوری کشور و توسعه دیدگاه‌های نظری، نیازمند این بررسی در حیطه‌های مکانی و جغرافیایی کوچکتری هستیم. این اساتید در یک مورد همگی مشترک‌اند و آن عزیمت از یک مکان بخصوص در گذشته به سمت زیستن و آگاهی و رسیدن به اکنون تاریخی است، اکنونی آغشته به تنوع دیدگاه‌ها و روش‌ها در هنر و زیستن.

این نمایش امکانی برای فهم گفتمان مسلط  زمانه (که از منظر این قلم همراهی با طبیعت  به جای نبرد با آن است) فراهم می‌آورد و بانی همبستگی و اراده به سمت غنی بخشیدن به فرهنگ معاصر ایرانی است.

 

لازم به ذکر است نمایشگاه “جغرافیا و فرهنگ” تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه در گالری دانژه سمنان به نشانی سمنان- بلوار قائم- نبش خیابان میرحاج همه روزه به غیر از روز های شنبه در ساعات ۱۰ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۲ برقرار است.

برای دیدن کاتالوگ نمایشگاه اینجا کلیک کنید.

 

نویسنده