طراحی شانه به شانه نقاشی / طراحی به مثابه زیستن

طراحی شانه به شانه نقاشی / طراحی به مثابه زیستن
به انتخاب امیر سقراطی
خانه هنرمندان ایران | گزارش تصویری نمایشگاه

طراحی به مثابه زیستن

جمعه گذشته ۱۱ خرداد خانه هنرمندان مهمان ۲۴۰ اثر از ۶۶ هنرمند از نسل‌های مختلف هنرهای تجسمی ایران برگزار شد. و تا ۲۲ خرداد ادامه دارد.

طراحی به مثابه زیستن

هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه شامل: علی اکبر صادقی، منوچهر معتبر، فرشید ملکی، منوچهر صفرزاده، فرشید مثقالی، بهزاد شیشه گران، علی نصیر، کریم نصر، علی خسروی، نیلوفر قادری نژاد، شهرام کریمی، مهدی حسینی، نعمت لاله یی، محمدعلی بنی اسدی، احمد وکیلی، داود شهیدی، علی ذاکری، معصومه مظفری، شهرام انتخابی، بهرام کلهرنیا، کیومرث کیاست، ثمیلا امیرابراهیمی، فرح ابوالقاسم، رحیم مولاییان، محمد حمزه، شیده تامی، بهنام کامرانی، حسین تمجید، داریوش حسینی، فریدون امیدی، علی راشکی، پژمان رحیمی زاده، فرشید شفیعی، سعید رفیعی منفرد، احمد مرشدلو، علی پیروز، عیسی جباری، آیدین خانکشی پور، یاشار صلاحی، مرتضی خسروی، مسلم خضری، جواد مدرسی، سوده داوود، مهدی راحمی، کیان وطن، زرتشت رحیمی، سعید نودهی، ژاله طالب پور، مریم طباطبایی، نجوا عرفانی، فتانه فروغی، آتنا فریدونی، مرتضی قنبری، امیر مخبر، سهراب نبی پور، صادق همتی، حجت اعظم پور، مسیب زارع، غلامحسین سهرابی، سارا صابری فومنی، جعفر صادقی، محسن انجم شعاع، پونه اوشیدری، محبوبه پرنیان، پوریا پرهیزکار و افشین حسین زاده بودند که آثارشان در ششمین نمایشگاه «مهمانی هنر» به معرض نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه تا ۲۲ خردادماه در تمامی سالن‌های خانه هنرمندان ایران برقرار است.

طراحی به مثابه زیستن

امیر سقراطی در بیانیه این نمایشگاه اینگونه بیان میکند:
طراحی اکنون، همچون گذشته فقط مطالعه اشیا و بازنمایی طبیعت بی جان نیست، بلکه نگریستن به خود و یافتن موقعیت های انسانی است. طراحی دیگر جستجوی سایه روشن و تاریکی های اشیا و آناتومی نیست، بلکه کشف و جستن روشن و تاریک های زندگی شده است. جستن و بازیافتن خویش است در پیرامون. جستجوی انسان در هنگام های مختلف زندگی است.

طراحی به مثابه زیستنطراحی به مثابه زیستن، جستن و کاویدن خویشتن است. طراحی نمایش موقعیت عاطفی و تماشای رنج ها و شادی ها شده است؛ از این منظر شانه به شانه نقاشی می ساید و دیگر، هنری برای آماده سازی و پیش طرح سازی نقاشی نیست. طراحی به دلیل صراحت بیانی و امکانات خلاقه ای که در ذات خود دارد، عرصه ای برای نمایش وضعیت انسان معاصر و تردیدهایش شده است. طراحی همچون یک تردید، پایه های ایمان به عدم تغییر را لرزانده است. و همین تردیدها و تشکیک ها راه های نویی را جلوی هنر طراحی باز کرده است.

طراحی به مثابه زیستن طراحی اکنون، منظری بسیط تر و وسیع تر جلوی دیدگان مخاطبان گذاشته است و در این وسعت قلمرو، انسان را در گذار زمان به نمایش می گذارد و از این منظر دیگر یک پیش طرح پیش پا افتاده نیست. به عبارتی طراحی به رسانه ای برای اندیشیدن و تأمل کردن بدل شده است. این نمایشگاه قصد دارد سویه های متنوع و متفاوتی از طراحی هنرمندان معاصری را به نمایش بگذارند که به طراحی به عنوان ژانری موثر و اثرگذار می نگرند و از آن برای گفتن از خویشتن و بازنمایی زیستن خویش استفاده برده اند. طراحی به مثابه زیستن

این نمایشگاه گردهم آیی چند نسل مختلف هنرهای تجسمی ایران است که طراحی برایشان اهمیت بسیار دارد و باعث خوشبختی است که بسیاری از هنرمندان جوان معرفی شده در این رویداد، علیرغم نداشتن نمایش گاه انفرادی، اما از نفرات خوش آتیه هنر ایران در آینده نزدیک هستند و امید است این راه سخت و شیرین را با علاقه و پشتکار فراوان ادامه دهند.

طراحی به مثابه زیستن

نویسنده