نمایشگاه برگزیدگان مرحله اول مجیک آو پرشیا

نمایشگاه برگزیدگان مرحله نخست جایزه مجیک آو پرشیا روز ۲۵ اسفند در برج جمیرا امارات، در حضور شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان، وزیر فرهنگ، جوانان و توسعه اجتماعی امارات متحده عربی افتتاح می‌شود.
دهمین سال برگزاری جادوی ایرانی از ۱۶ سپتامبر سال گذشته میلادی (۲۵ شهریور ۹۳) میزبان چندین رخداد همزمان از هنر معاصر ایران و جهان در نیویورک بود. در مهم‌ترین این نمایش‌ها با عنوان “الهام / اصرار” که ۲۵ شهریور در محل ساتبی نیویورک برگزار شد آثار هنرمندان مهمی از خاورمیانه و آفریقا بر روی دیواررفت. همزمان مزایده‌ای از آثار هنرمندان ایرانی نیز در این دوره مجیک پرشیا پیش بینی شده بود و در بخش جنبی این دوره نیز کارنامهٔ هنری پرویز تناولی مرور شد.
در میان هنرمندان نمایش مجیک آف پرشیای دهم که به اهتمام فرشته موسوی گردآوری شده، پویا آریان‌پور، علیرضا آستانه، محمد بهابادی، ساسان بهنام بختیار، محمد بزرگی، مهران علمی‌نیا، نفیسه عمران، حبیب فرج‌آبادی، شیرین نشاط و طاهر پورحیدری به عنوان هنرمندان ایرانی حضور دارند. آثارعلی بختیار نیز به عنوان هنرمند مدعو در دهمین دوره این رویداد به نمایش درآمد. مرکز لوانتین و بنیاد فرهنگ از حامیان این دوره از مجیک اف پرشیا هستند.

بیانیه دهمین مجیک آو پرشیا
شرلی القاییان مدیر برگزاری (Magic of Persia MOP) طی پیامی با مرور آنچه که در ده دوره این رویداد گذشته، از ایده برپایی این رویداد، همچنین دستاوردهای ۹ دوره برگزاری آن سخن می‌گوید: “ده سال از زمانی که (Magic of Persia MOP) به عنوان ایده‌ای که در حد زمزمه بوده می‌گذرد، ایده‌ای که از روی عشق به فرهنگ، کشور و هنر زاییده شد و ترکیبی از این سه عامل همگی با هم و در قالب چشم‌انداز فرهنگ بین‌المللی برای ارائهٔ جایگاهی جهت هنر معاصر ایران شد.
چرا ایران؟ جدا از ایرانی بودن و عشق به این کشور و فرهنگ آن، همیشه باور داشته‌ایم که فرهنگ بهترین وسیله جهت ایجاد روابط اجتماعی فراسوی مرز‌ها است.
ما همواره در مبارزه با احتمالات در چنین فرصت‌های فرهنگی با توجه به ماهیت فانی خود و همچنین سرعت تغییرات پیرامون هستیم. زمان چه با سرعت در گذر تاریخ می‌گذرد؟ دوران معاصر چه پرپیچ و خم و آهسته در مقایسه با طرح بزرگ این تاریخ در گذر است؟ چه ریز و ناچیز هستند هنرهای گروهی و انفرادی ما در مقایسه با موج عظیم تغییر؟
اتصال فرهنگی، حتی در میزان بسیار کوچک خود، می‌تواند منجر به گذشتن مردم از سد‌ها و گذر به آنسوی باورهای محکم و استوار زاییده شده در اوج منافع ملی، مذهبی و فرهنگی گردد. در ده سال گذشته، ما از طریق برنامه‌های مختلف خود تلاش کرده‌ایم که به این منبع پنهان انرژی متصل گشته و از طریق زبان هنر در معنی و مفهوم زندگی را دریابیم. هنر معاصر در همخوانی با صحنهٔ معاصر بر روی بوم نقاشی، مجسمه، یک فیلم و یا عکس احساس موجود در لحظهٔ خلق خود را به صورت جادویی منعکس می‌نماید. MOP یک درگاه است که از طریق آن هنرمندان ایرانی بسیاری این فرصت را داشته‌اند که آرمان‌های هنری و حرفه‌ای خود را رشد و توسعه دهند. از طریق برنامه‌های هنری و آموزشی خود که شامل جایزه هنری معاصر (Magic of Persia MOP CAP)، پروژه‌های گروهی و همکاری‌های بین‌المللی، MOP حوزه فعالیت‌های خود را جهت ایجاد تبادلات فرهنگی و گفتمان‌ انتقادی گسترش داده است.
با هدف دستیابی به صدایی رسا در چشم‌انداز وسیع فرهنگی موجود، MOP برنامه‌های پویایی از نمایشگاه‌ها، گفتمان‌ها و رویداد‌های چندرشته‌ای با شرکت هنرمندان صاحب‌نام و همچنین هنرمندان نوظهور در بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی را ارائه می‌نماید. تا درخشش و شکوه هنرمندان ایرانی را در چالش‌های هرروزهٔ خود در مقابله با شانس‌های تقریباً غیرممکن به نمایش بگذارد. تا این ملت و مردم آن در زیر نور متفاوتی دیده شوند، و برای این اذهان پرجنب و جوش و صحنه‌های هنری خلق شده توسط آنان جایگاهی مناسب ایجاد کند، و این استعدادهای نهان را آشکار نموده و از تولیدات هنری آنان حمایت کند.
موفقیت MOP در این ده سال نتیجهٔ حسن نیت اعضاء، حامیان و همکاران، جامعه هنری بین‌المللی و همچنین حمایت سخاوتمندانه هنرمندان کمک کننده‌ای که فعالیت ما را ارزشمند تشخیص داده‌اند، است.
اذعان داریم که در این ده سال، گاهی اوقات کار سخت‌تر از سایر اوقات بوده است، اما در راه خود ثابت قدم بوده‌ایم و اصرار ورزیده‌ایم تا اینکه توانسته‌ایم امروز با افتخار برنامه‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های خود را در حوزه‌ای گسترده‌تر ارائه نموده و موقعیت‌های جدیدتری را کشف کنیم.”

نویسنده