اینک خورشید می‌دمد

درباره ی کتاب

«اینک خورشید می‌دمد» عنوان کتاب تازه محمدرضا میرزایی است که به تازگی توسط انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا منتشر شده است. این کتاب که توسط فیلیپو نوستری گرافیست ایتالیایی طراحی شده، دربرگیرنده یک نوشته و ۲۱ عکس تازه از محمدرضا میرزایی و مقاله‌ای از کارلوس باسوالدو، کیوریتور هنر معاصر در مورد آثار میرزایی است.

در توضیحات منتشر شده درباره این کتاب توسط دانشگاه پنسیلوانیا آمده است، که در «اینک خورشید می‌دمد» عکاسی تنها مدیومی نیست که به ارائه میرزایی شکل hcts-cover_0می‌بخشد بلکه موضوع کار او نیز هست. کارلوس باسوالدو در بخشی از مقاله‌اش در این کتاب می‌نویسد: «کاملا مشخص است که سئوالی که این کتاب سعی در طرحش دارد، به ذات دیدن باز می‌گردد، انگار که بینایی‌مان، ما را تعریف کند. چه می‌توانیم ببینیم و به چه تبدیل می‌شویم وقتی می‌بینیم؟ چه چیز در پیش رویمان برای دیدن باقی مانده؟ همانند یک آواره، در سرزمینی بیگانه و با زبانی بیگانه، میرزایی قاطعانه فرصتی را به دست می‌اورد که با تصاویر در باره تصاویر بیندیشد.»

باسوالدو کیوریتور هنرهای معاصر در موزه هنر فیلادلفیا و موزه ملی هنرهای معاصر ماکسی در رم است و عنوان نویسنده با نشریات جدی هنر معاصر همچون آرت‌فروم همکاری دارد. او کیوریتور پاویلیون آمریکا در دوسالانه ونیز در سال ۲۰۰۹ بود که برایش جایزه شیر طلایی را به ارمغان آورد. باسوالدو همچنین یکی از کیوریتورهای داکومنتا ۱۱ بود و در سال ۲۰۱۲،  نمایشگاه بزرگ «رقص دور عروس» در موزه هنر فیلادلفیا که به ارتباط میان آثار جسپر جانز، جان کیج، مرس کانینگهام، رابرت راشنبرگ و مارسل دوشان می‌پرداخت، را سازماندهی کرد.

درباره ی هنرمند

محمدرضا میرزایی  فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هنرهای زیبا از دانشگاه پنسیلوانیا است. آثار او در نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعددی در تهران، لندن، دوبی، پاریس، مسکو، استانبول، دوبی، ونیز، فیلادلفیا، واشنگتن، وین و لس آنجلس به نمایش در آمده اند. او در سال ۲۰۱۳ در آکادمی هنرهای زیبای راونا و در سال ۲۰۰۹ در مدرسه عکاسی اوسرواتوریو گوالینو در شهر تورین ایتالیا سخنرانی پرداخت و آثارش در دوسالانه فوتوگرافیکا بوگوتا و نمایشگاه سالانه عکس بیل/بین به نمایش درآمده اند. میرزایی برنده جوایز مختلفی از جمله لوگولند ۲۰۱۳ شده و پیش از این کتابی با عنوان «چیزی که ندارم» از او توسط انتشارات ادیتزیونی دل برادیپو در ایتالیا به چاپ رسیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقاله کامل کتاب می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

مشخصات تکمیلی:

عنوان : اینک خورشید می دمد

ناشر : University of Pennsylvania Common Press

تعداد صفحات : 52 صفحه – 21 عکس رنگی

قطع: 20×30 سانتی متر

چاپ در ایتالیا

 

 

نویسنده