لحظه‌ی قطعی، نخستین تور حراج هنری در ایران
۱۰۱ عکس سیاه و سفید کوچک در سایز ١٠ در ١۵

گشایش : ۱ تیر ماه

لحظه‌ی قطعی، نخستین تور حراج هنری پلتفرم 101

نهاد هنری مستقل پلتفرم ۱۰۱ با همکاری مجله تهران و استودیو فاموری در راستای حمایت از هنرمندان جوان و ایجاد پیوند میان نهادهای خصوصی (هنری) کشور با محوریت اقتصاد هنر راه‌اندازی شده‌است. این نهاد برای اولین بار در ایران تور نمایشگاهی (tour exhibition) برگزار می‌کند. عکس‌هایی از هنرمندان ایرانی و خارجی در هفت ادیشن در گالری‌های نگر، شماره ۴، موزه استاد انتظامی، علیها، آریانا و عمارت روبرو در تهران و گالری متن اصفهان در بازه‌ی زمانی سه ماهه به فروش خواهند رسید.
هدف از طراحی این پروژه ایجاد فرصتی برابر برای هنرمند و مخاطب است. پلتفورم ۱۰۱ از یک‌سو فرصتی برای مردم است تا به وسیله‌ی هنر، زندگی خود را دگرگون کنند و ازسوی دیگر امکانی برای هنرمند است تا هنرش را به‌صورتی عادلانه در اختیار همگان بگذارد. در پی اجرای این پروژه نمایشگاه‌هایی شامل ۱۰۱ عکس کوچک (١٠ در ١۵ سانتی‌متر) سیاه و سفید، با شروع تابستان در تاریخ یکم تیرماه در عمارت روبرو و گالری نگر افتتاح می‌شود. تور دوم نمایشگاه در تاریخ بیست و نهم تیرماه در نگارخانه چهار و در ششم مرداد ماه، خانه موزه استاد انتظامی آغاز خواهد شد. این تور نمایشگاهی در تاریخ نوزدهم مرداد ماه در گالری متن اصفهان برپا می‌شود و در بازگشت به تهران گالری علیها در تاریخ بیست و ششم مرداد ماه و گالری آریانا در تاریخ شانزدهم شهریور میزبان آثار خواهند بود.
نخستین تور نمایشگاهی، به کیوریتوری محمدعلی فاموری و رضا فاموری، « لحظه‌ی قطعی» نام گرفته است؛ که در بزرگداشت هانری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson /1908-2004) عکاس مشهور فرانسوی است. وی در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم، عکاسی لحظه‌ای و خیابانی نقشی اساسی داشت و یکی از موسسین مگنوم، معتبرترین آژانس خبری دنیاست. بسیاری او را پدر عکاسی خبری می‌دانند چراکه چشم‌های پرسه زن و هوشیارش لحظه‌های تاریخی فراوانی را به تسخیر ابدیت درآورده است؛ از جمله پیروزی‌های خون‌بار جمهوری‌خواهان اسپانیا، آزادسازی پاریس در ۱۹۴۴، آخرین ساعتهای زندگی گاندی پیش از ترور و پیروزی کمونیست‌ها در چین. امروز ایده‌ی لحظه‌ی قطعی با نوع خاصی از عکاسی مترادف است که توسط برسون عنوان‌گذاری شده است. او این نام را برای کتابش، که مشهورترین کتاب عکاسی اروپاست، برگزید و در آن لحظه-ی قطعی را بهترین لحظه برای فشرن شاتر معرفی کرد. این لحظه زمانی حادث می‌شود که عناصر بصری و روانشناختی مردم در زندگی واقعی به صورت خلاصه و خود به خودی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در خلاقیتی کامل، ماهیت این وضعیت ثبت میشود. برخی معتقدند که هدف منحصر به فرد عکاسی در مقایسه با سایر هنرهای تجسمی، ثبت این لحظه‌ی زودگذر در جریان سیال زندگی است.
پلتفرم ۱۰۱ در نظر دارد که هر دوره نمایشگاهی‌اش را به بزرگداشت یکی از عکاسان بزرگ جهان اختصاص دهد تا برخورد هنرمندان جدید را در نگرش به مسیر عکاسان گذشته بررسی کند و در واقع این پروژه را به عنوان یک کار پژوهشی مطرح کند.

در همین ارتباط اینجا بخوانید:

 

 

نویسنده