دوسالانه مجسمه های شهری پايان مي‌يابد

ايسنا:
[one_third]

چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری که 12 بهمن ماه همزمان با سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در باغ موزه قصر افتتاح شد، روز دوشنبه 4 اسفندماه طی مراسمی برگزیدگان این دوره از دوسالانه را معرفی می‌کند.
در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران شهری و هنرمندان برگزار خواهد شد، پنج برگزیده چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری معرفی و جوایز آنها اهدا خواهد شد.
نمایشگاه چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری با 200 اثر و با هدف ارتقای هنر مجسمه‌سازی برای فضاهای و مکان‌های شهری 12 بهمن ماه در باغ موزه قصر افتتاح شد و آخرین دستاوردهای هنرمندان کشور در زمینه‌ی مجسمه‌های شهری، را در معرض دید علاقمندان قرار داد.
این دوسالانه رویکردهایی مانند توجه به فرهنگ ایرانی – اسلامی و ترویج آثار روایی مانند داستان‌های مشهور ملی و مذهبی، نوآوری و خلاقیت در زمینه‌ی ایده، روش‌های اجرایی و کاربرد مواد و مصالح جدید و همچنین ارتباط طرح و ایده با هویت معماری و فضاهای شهر تهران را مدنظر قرار داده است.
لازم به یادآوری است مراسم اختتامیه این دوسالانه ساعت 15 روز دوشنبه 4 اسفندماه در سالن شماره 3 پردیس ملت با حضور جمعی از مدیران شهری و هنرمندان برگزار خواهد شد. این در حالی است که نمایشگاه آثار چهارمین دوسالانه مجسمه های شهری تا 11 اسفندماه در باغ موزه قصر میزبان علاقمندان است.
مجید مظفری: مجسمه فضای شهر را دگرگون می‌کند
مجید مظفری معتقد است مجسمه‌ها فضای شهری را دگرگون می‌کنند در نتیجه بهتر است به کمک این آثار شهر را از یکنواختی دور کنیم.
مجید مظفری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در حاشیه برپایی نمایشگاه چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری درباره استفاده از این هنر در شهر گفت: مجسمه‌ها روح شهر را زنده می‌کنند و بهتر است مجسمه‌های شهری در میادین و پارک‌ها نصب شود تا همه مردم از این آثار هنری استفاده کنند.
مظفری در ادامه بیان کرد: این آثار بسیاری از جوانان را علاقه‌مند می کند و سبب می‌شود مخاطبان با هنرمندان بیشتر آشنا شوند.
این بازیگر تاکید کرد: به نظر من بهتر است مجسمه مشاهیر، هنرمندان، علما و… را در شهرهای مختلف نصب کنند تا فضای شهری هنری‌تر شود.
مجید مظفری در ادامه خاطرنشان کرد: مجسمه‌ها به فضای شهری جان می‌دهند و سبب می‌شوند شهری هنری داشته باشیم و کسانی که از کشورهای دیگر به عنوان توریست می‌آیند با آثار هنرمندان ایرانی بیشتر آشنا شوند.
مظفری افزود: مجسمه‌های شهری باید با دقت و وسواس انتخاب شوند زیرا این آثار در معرض دید همگان است و ما باید در انتخاب آن‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.
این بازیگر در پایان گفت: برگزاری دوسالانه مجسمه‌های شهری از سوی شهرداری قابل تحسین است و باید هر سال تعداد مجسمه‌های شهری بیشتر شود. همچنین اگر از آثار مجسمه‌سازان جوان‌تر استفاده شود سبب می‌شود هنرمندان جوان علاقه‌مند شوند و در این حوزه بیشتر فعالیت کنند.
سامان احتشامی: مجسمه‌ها به زیبایی سطح شهر کمک می‌کنند
سامان احتشامی معتقد است استفاده از مجسمه‌ها در سطح شهر به زیبایی آن کمک می‌کند و بهتر است از آثار هنری استفاده کنیم تا شهر از یکنواختی دور شود.
سامان احتشامی، نوازنده پیانو در حاشیه برپایی چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری درباره استفاده از این هنر در فضای شهرها گفت: به نظر من استفاده از مجسمه و هنرهای تجسمی در فضای شهری موجب ترویج فرهنگ، بالا بردن سطح فرهنگ و زیبایی سطح شهر می‌‍شود.
این نوازنده در ادامه بیان کرد: البته بهتر است از هر مجسمه‌ای که استفاده می‌شود در پایین آن توضیحاتی داده شود تا کسی که  اطلاعاتی ندارد بداند و آگاهی پیدا کند.
احتشامی افزود: مردم باید بدانند اثر هنری کار دست چه کسی است و چگونه ساخته شده است. همچنین باید بدانیم براساس چه دورانی ساخته شده است در نتیجه باید اطلاعات عمومی همه را بالا ببریم.
سامان احتشامی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوارم این اقدام مهم انجام شود ولی از مردم هم خواهش می کنم که دست به این آثار هنری نزنند و در حفظ فضای شهری کوشا باشیم.
این نوازنده پیانو تاکید کرد: هر چیزی که به تفکر انسان کمک و به معلوماتش می افزاید بسیار خوب است. آثار هنری موجب تمرکز و دقت می‌شوند در نتیجه نباید این دقت را از مردم دریغ کنیم.
سامان احتشامی در پایان گفت: فضای شهری باید از حالت یکنواخت دور شود و تنها با کمک شهرداری می توانیم شهرمان را زنده نگه داریم.
رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران: دوسالانه مجسمه‌های شهری محلی برای کشف استعدادهای پنهان است
رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ترویج پیام‌های فرهنگی توسط آثار هنری شهری گفت: دوسالانه مجسمه‌های شهری محلی مناسب برای کشف استعدادهای پنهان هنری است.
رضا تقی‌پور با اشاره به برگزاری چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: نمادها و سمبل‌هایی که در شهر قرار داده می‌شود، حاوی پیام‌های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان است و می‌تواند در تغییر روحیه آنان، تقویت نظم و قانون‌پذیری و الگو گرفتن از شخصیت‌هایی که تندیس آنها در شهر نصب می‌شود، بسیار موثر واقع شود.
وی افزود: چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری فرصتی برای ترویج پیام‌های فرهنگی در بین شهروندان است و نقطه تماس خوبی بین مدیران شهری و کسانی که قابلیت‌های هنری در این عرصه دارند، ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، این دوسالانه فضایی برای کشف استعدادهای هنری پنهان است که مجالی برای حضور نمی‌یابند.
عضو شورای شهر تهران درباره حمایت شورای شهر از دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: شورای شهر به طور کلی در تصویب بودجه و برنامه‌های سازمان زیباسازی از این دوسالانه و برنامه‌های مشابه حمایت می‌کند.
سردار آزمون: مجسمه‌های شهری تهران را زیبا کرده است
سردار آزمون گل زن تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا معتقد است مجسمه‌های شهری که در سطح شهر تهران نصب شده سبب زیبایی پایتخت را فراهم کرده است.
سردار آزمون در حاشیه برگزاری چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: حضور آثار هنری در شهرهای سبب نشاط و شادابی در روحیه شهروندان می‌شود. از سوی دیگر آثار هنری در سطح شهرهای شلوغ باعث می‌شود شهروندان حداقل برای چند لحظه هم که شده حال و هوای بهتری پیدا کنند.
این بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا اضافه کرد: بیشتر شهرهای بزرگ دنیا از حضور پرشمار مجسمه‌ها بهره می‌برند. من در روسیه نیز شاهد حضور پرتعداد مجسمه‌ها در سطح شهرها هستم و امیدوارم در شهرهای مختلف ایران نیز شاهد این اتفاق باشیم.
بازیکن تیم فوتبال روبین کازان روسیه با بیان اینکه شهرداری‌ها وظیفه سنگینی برای زیباسازی شهرها دارند، گفت: شهرداری‌ها برای زیبا سازی شهر و قرار دادن مجسمه‌های شهری باید تلاش بسیاری را انجام دهند البته در سطح شهری چون تهران این اتفاق رخ داده است و تعداد زیادی از مجسمه‌های شهری در این کلان شهر سبب زیبایی پایتخت شده است.
آزمون در مورد استفاده از چهره‌های شهری در زیباسازی فضاهای شهری نیز گفت: در بیشتر کشورهای دنیا چهره‌های ورزشی جایگاهی ویژه‌ای در بین مردم دارند. به نظرم استفاده از این چهره‌ها برای ساختن تندیس و یا مجسمه‌ها، هم می‌تواند سبب بزرگداشتی برای این چهره‌‌ها شود و هم سبب زیبایی شهر شود.
وی با انتقاد از آسیب‌رسانی برخی شهروندان به آثار هنری در سطح شهر اظهار کرد: این آثار برای زیبایی شهرها و دادن جلوه‌ای زیبا به سطح شهر خلق شده‌اند. هیچ کس نباید به این آثار آسیب برساند و همه ما باید شهر خود را مانند خانه خود بدانیم و از آن مراقبت کنیم.
لازم به یادآوری است چهارمین دوسالانه مجسمه‌های شهری به ریاست جمال کامیاب و به دبیری محسن سلیمانی تا ۱۱ اسفندماه در باغ موزه قصر، میزبان عموم علاقمندان به هنر است.

نویسنده