نشست تخصصی کیوریتور در گالری ایده

نشست تخصصی کیوریتور در گالری ایده
پنل گفتمان تخصصی پیرامون نقش و جایگاه کیوریتور
با حضور جمعی از صاحبنظران حوزه هنرهای تجسمی: رضا نامی، جمشید حقیقت شناس، نادر سیحون،جاوید رمضانی و مجید ملانوروزی.

نشست کیوریتور گالری ایده

کیوریتوری یا نمایشگاه گردانی چیست؟

مادامی که هنرهای تجسمی در معرض نمایش عمومی قرار گرفته. تخصصی به عنوان نمایشگاه گردانی وجود داشته است اما این تخصص در سالیان اخیر با رویکرد متفاوتی به نمایش آثار هنرمندان کمک کرده است و وجود این امر به دلیل تنوع آثار به لحاظ رسانه، سبک، مضمون و فرم بسیار ضروری به نظر میرسد.

نمایشگاه گردانی یکی از تخصص‌هایی است که هرچند سابقۀ تاریخی آن طولانی است، اما به عنوان تخصصی حرفه‌ای که مستلزم تحصیلات، اصول و قواعدی خاص است، عمری نسبتاً کوتاه دارد. در سایر کشورها این امر در قالب رشته ای دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا طرح ریزی شده.

اما این رشته چقدر در کشور ما جدی گرفته شه است؟

آیا این فن توانسته است علاوه بر ایجاد سبک معناداری در گالری ها کمکی به اقتصاد هنر و هنرمندان کند؟

متاسفانه درکشور ما هنوز به این حرفه به مثابه یک عنوان تشریفاتی و تقدیمی نگریسته می‌شود، کمااینکه در بسیاری از موارد، نمایشگاه گردانی توسط برخی از هنرمندان صورت می‌گیرد و در نتیجه خلاء افرادی که در این زمینه به طور خاص تخصص کسب کرده باشند به خوبی احساس می شود.

“تِری اسمیت” مورخ و منتقد هنر و متخصص در نمایشگاه گردانی هنر معاصر در کتاب مشهور «تفکر درباره نمایشگاه‌گردانی معاصر» این رویکرد را مطرح می‌کند که نگرش و دیدگاه درست نسبت به زیست معاصر، منجر به درک درستی از هنر معاصر، نقد معاصر، تاریخ هنر معاصر و در پی آن نمایشگاه گردانی معاصر می شود.

با توجه به غیاب این رشته از فهرست رشته‌های دانشگاهی و لزوم آشنایی هنرمندان با این، فن در ایران به نظر می رسد این وظیفه بر عهدۀ پژوهشگران و منتقدین هنر است تا با مطالعۀ منابع موجود و جلسات نقد و بررسی در ایجاد دانش و ادبیات مربوط به آن و پر کردن خلاء‌های اطلاعاتی موجود بکوشند.

در راستای همین هدف «مدرسه هنری ایده» نشستی تخصصی برای گفتمان با صاحب نظران این حوزه در تاریخ ۶ تیر ۱۳۹۷ برگزار می‌نماید.

رضا نامی، هنرشناس و هنرمند پیش کسوت، جمشید حقیقت شناس، هنرمند برجسته و پیش کسوت، نادر سیحون، مدیر گالری سیحون، جاوید رمضانی، هنربان و منتقد هنری و مجید ملانوروزی، مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله اعضای این نشست تعاملی هستند که علاوه بر اشتراک تجربیات خود در این زمینه، به بحث و گفتگو پیرامون این موضوع با مخاطبین علاقمند خواهند پرداخت.

این نشست بصورت یک‌سویه طراحی نشده بلکه کلیه مدعوین در این نشست فرصت گفتمان خواهند داشت و قرار است روز چهارشنبه ۶ تیر ساعت ۱۷ در محل گالری ایده واقع در خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ گالری ایده برگزار شود و حضور برای عموم آزاد است.

⭕ حضور در این نشست برای علاقمندان آزاد و رایگان است.

در همین ارتباط اینجا بخوانید:

 

نویسنده