تیرآرت نخستین آرت‌فر تهران، فرصتی برای همنشینی جامعه تجسمی

تیرآرت نخستین آرت‌فر تهران، فرصتی برای همنشینی جامعه تجسمی
آغاز به کار رویداد هنری تیرآرت

سایت تندیس

عکاس: سارا اوسطی


آرت فر تیرآرت

اولین آرت‌فر تهران با نام رویداد تیرآرت، کمی قبل از حراج تهران فردا پنجم تیرماه ۱۳۹۷ رسما کار خود را در مجتمع تجاری آواسنتر اقدسیه آغاز خواهد کرد.

آرت‌فرها در سرتاسر دنیا موقعیت‌هایی هستند که در آن مجموعه‌ای از گالری‌ها در سطوح اغلب بین‌المللی گرد هم می‌آیند تا کارنامه‌ی یکسال گذشته خود را به سمع و نظر جامعه هنرهای تجسمی برسانند.

رویداد هنری تیرآرت تهران نیز در مقیاسی کوچک محملی برای گردهم آیی ده گالری طراز اول تهران را فراهم نموده‌است. این رویداد در طبقه هشتم مجموعه آوا سنتر با نام طبقه فرهنگ و هنر کار خود را آغاز کرده، در نشست خبری این آرت‌فر که با حضور بنیانگذار آن هرمز همتیان (مدیر و موسس گالری دستان)، مدیر تیر آرت خانم مریم مجد(مدیر گالری اثر)، حامد سلطانی (مدیر مجموعه هنری آواسنتر)، خانم رزیتا شرف جهان(مدیر گالری طراحان آزاد) و حمیدرضا پژمان(مدیر بنیاد پژمان و برگزار کننده مجموعه نشست‌های تیرآرت) انجام شد، دست‌اندرکاران تیر آرت پیرامون اهداف و چشم‌اندازهای آن به گفتگو نشستند.

همچنین مجموعه هنری آوا به عنوان یکی از ارکان شکل دهنده،  بر اهمیت ایجاد بستری برای نزدیک‌تر کردن فضای یک مجتمع تجاری با هنر با کیفیت اشاره کرد واعلام نمود که آوا سنتر با اختصاص فضاهایی ویژه برای انواع رویدادهای هنری از همه هنرمندان در رشته‌های مختلف دعوت می‌کند طرح‌های خود را به این مرکز ارائه دهند و از فضای معماری خاص و ویژه آن و همچنین پتانسیل یک مرکز تجاری و روابطش برای جذب حامی جهت اجرای پروژه‌های خود بهره ببرند.

این نشست با نگاهی به مقوله زنجیره‌ی هنر آغاز شد که از هنرمند و اثر هنری شروع و به گالری ومجموعه‌دار ختم می‌شود، این موضوع توسط هرمز همتیان مطرح گردید، او همچنین با ذکر کمرنگ بودن صمیمیت و هماهنگی برای تسهیل این چرخه در جامعه تجسمی ایران اذعان داشت تیرآرت تلاشی است برای تسهیل هم‌اندیشی و تبادل تجربه میان گالری‌ها با هدف جلوتر بردن هنر معاصر ایران. همتیان با اشاره به پیشینه فروش‌های هنری در ایران مانند هفت‌نگاه به اهمیت تجمع گالری‌ها در یک زمان و مکان واحد اشاره کرد که موجب به وجود آمدن یک صحنه بزرگتر برای ارائه هنر خواهد بود. همتیان بر الگو برداری از رویدادهای بین‌المللی برای تیر آرت اشاره کرد و آن را نیازی دانست که پیش از این در جامعه هنری ایران احساس می‌شده‌است.

آرت فر تیرآرت

مریم مجد نیز در ادامه با توضیحاتی زمینه اجرایی این رویداد را شفاف‌تر بیان کرد و با تاکید بر فرصت کوتاه، عدم حضور بسیاری از گالری‌های طراز اول را در کمبود بضاعت اجرایی اولین دوره آرت‌فر دانست. او در صحبت‌خود از انتخاب گالری‌ها بر اساس تجربه رویدادهای مشابه  نام برد و اذعان داشت که برای برگزاری اولین دوره آرت‌فر تهران با توجه به زمان کم امکان ریسک کمتر می‌شود و با وجود اینکه گالری‌های ممتاز و پیشرو زیادی هستند که در این آرت‌فر حضور ندارند، اما برای برنامه‌های آتی و پشت‌سر گذاشتن مراحل آزمون و خطا حتمن گسترش حضور گالری‌ها مد نظر خواهد بود. او نیز هدف اصلی از برگزاری این رویداد را گردهم آوردن گالری‌ها، مجموعه‌داران و نهادهای هنری دانست.

آرت فر تیرآرت

حامد سلطانی مدیر مجموعه هنری آوا در ادامه صحبت‌های مریم مجد از تلاش مسئولان مجموعه هنری آوا برای برقراری ارتباط بین هنر با کیفیت و خلاق با لایه‌های مختلف مخاطبین عام‌تر و همچنین صاحبان سرمایه  برشمرد که به واسطه موقعیت یک مرکز تجاری بزرگ ممکن گشته‌است. او همچنین بر تاکید این مرکز در حمایت از هنرهایی دانست که کمتر قابلیت خرید و فروش دارند و آواسنتر می‌تواند به عنوان یک پلتفرم و یک بستر ارتباط آنان را با حامیان مالی و مخاطبین برقرار سازد، سلطانی اختصاص طبقات هنری آوا را فرصتی برای تحقق این هدف، و تیرآرت را اولین قدم و شروعی برای ادامه آن دانست.

آرت فر تیرآرت

رزیتا شرف جهان در این نشست با استناد به آخرین رویداد فروش هنر که تحت عنوان اکسپو در بیش از یک دهه پیشتر اتفاق افتاده و ادامه نیافته بود، این حرکت را اتفاق بسیار مثبت دانست و روی دادن تجربه‌ای کوچک اما دقیق مانند تیر آرت را الگویی صحیح برای فضای هنری ایران بر شمرد. شرف‌جهان همچنین بر افق‌های پیش روی این آرت‌فر اشاره کرد که دخیل کردن فضای بین‌المللی یا حداقل منطقه‌ای در آرت‌فر تهران است.

آرت فر تیرآرت

حمیدرضا پژمان در کنار این گفتگو بر اهمیت وجود بخش‌ آموزشی در چنین فضایی اشاره کرد، او از اهمیت  به اشتراک گذاشتن تجربه افرادی که در هنر معاصر و مدرن حضور دارند سخن گفت و مژده داد که در تیرآرت از برخی از مجموعه‌داران، مدیران موزه‌ها و موسسات فرهنگی ایران و سایر نقاط جهان دعوت شده‌است تا به صورت زنده و مجازی به سخنرانی و تبادل نظر با علاقه‌مندان هنر ایران بپردازند. پژمان همچنین از وجود اشتیاق زیاد برای ایجاد بستری اینچنین صحبت کرد که گوشه‌ای از هنر ایران را کنار هم می‌آورد و شکل‌گیری این رویداد را حاصل فکر و تلاش کسانی دانست که نه از سر مُد بودن بلکه با سال‌ها کار و حضور در صحنه هنر ایران آن را شکل داده‌اند.

پژمان اظهار امیدواری کرد که در آینده این رویداد به هفته هنر تهران تبدیل شود تا بستری فراهم گردد که دیگران بتوانند بیشتر با هنر ایران آشنا شوند.

آرت فر تیرآرت

مریم مجد در صحبت‌های خود ضمن اشاره به طبیعت تجاری یک آرت‌فر از لزوم شکل گرفتن نهادهای تخصصی هنرهای تجسمی سخن گفت و هدف برگزاری نشست‌ها و جلسات بحث و گفتگو در کنار یک آرت‌فر مانند رویداد تیر آرت را نزدیک شدن به روندی هرچه تخصصی‌تر در این حوزه دانست. او با اشاره به اینکه تا پیش از این بار ایفای وظایف اجتماعی و فرهنگی بر دوش گالری‌های ممتاز بوده‌است بر  تشکیل نهادهای فرهنگی و هنری برای شکل دادن به فضای پویا و موثر در هنرهای تجسمی تاکید کرد. او از پویایی و وجود بستر پژوهشی در پس این رویداد گفت و از علاقه دستاندرکاران تیرآرت برای هرچه بهتر کردن آن در آینده با دعوت از هنربانان و شکل‌گیری یک هیئت تخصصی برای انتخاب و ارائه آثار گفت که امید است با تداوم کار گروهی و همکاری حامیان در رویداد بعدی تیرآرت اتفاق بیافتد.

گالری های شرکت کننده در این آرت‌فر عبارتند از:گالری دستان، گالری اثر، گالری طراحان آزاد، گالری محسن، گالری اعتماد، گالری آب انبار، گالری خاک، گالری اُ،گالری شیرین و گالری AG

تیرآرت از فردا سه شنبه پنجم تا شنبه نهم تیرماه از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۸  شب و جمعه ۸ تیر از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب پذیرای مخاطبین می‌باشد.

همچنین نشست‌های هنری این رویداد طی روزهای برگزاری از ساعت ۴تا ۵:۳۰ بعداز ظهر  و روز پنجشنبه در دو جلسه پی در پی از ساعت ۴ تا ۷:۳۰ عصر با حضور سخنرانانی از سرتاسر جهان برگزار می‌گردد.

مکان: اقدسیه خیابان موحد دانش، نبش خیابان فیروز بخش

برای شرکت در این رویداد می‌توانید از لینک زیر ثبت نام کنید:

https://evand.com/events/teerart-262716

 

نویسنده