معماری آسمانی حسین والامنش به موزه لس آنجلس، لکما رفت

اثر حسین والامنش در مجموعه اصلی موزه لس آنجلس، لکما LACMA جای گرفت

حسین والامنش موزه لس آنجلس لکما

این اثر “معماری آسمانی شماره ۱” که از برگهای نیلوفر آبی درست شده است تصویری از معماری محسور کننده ایرانی است. برای این مجموعه از آثار حسین والامنش از آجرکاریهای مسجد جامع اصفهان الهام گرفته و در توضیح گفته اند که: وارد مسجد شدم و به سقف نگاه کردم و گفتم این معماری آسمانی است.!
این اثر بخشی از نمایشگاه “ازکجا آمده ام؟” این هنرمند شهیر ایرانی مقیم استرالیا است که در اولین نمایشگاه انفرادی ایشان در سرزمین خودشان در پاییز سال گذشته در پروژه های آران به نمایش درآمد. برای این نمایشگاه هنرمند مجموعه ای از آثارش را که نمایانگر زوایا و لایه های مختلف برزش ایشان است را انتخاب نموده بودند. درآثار ایشان فرمهای هندسی خالص در نزدیکی با عناصر طبیعی چون آتش، خاک و چوب در کنار آثاری که ریشه در هنرهای پارسی دارند، بینشی از ذهن جستجوگر این هنرمند را به مخاطب منتقل می کنند. در اختیار گرفتن فضا بخشی از روش کاری این هنرمند است که در آثار کوچکتر مشهود است. در آثار شهری هنرمند، در خیلی از نمونه ها، دروازه ای بین دنیای شهری و طبیعت ساخته می شود و در این آثار توجه و دقت هنرمند در جاگذاری آثار و رابطه با محیط پیرامونی، واضح و ستودنی است. برای نمایشگاه هنرمند با همین رویکرد و دقت و با توجه به فضای گالری به انتخاب آثار پرداخته بودند.
در عین این که هر اثر به تنهائی بر قدرت خود تاکید می کند، در عین حال مجموعه آثار به دنبال هم و نظیر خط هیروگلیف جملات کاملتری را می سازند. نوشته هائی که از نظر بصری جذاب هستند و عناصر و مفاهیمی واقعی و یا خیالی را القا میکنند؛ نمایشی از پیوستگی و اتصال که بخش مهمی از جهان بینی هنرمند و شیفتگی ایشان به اصل و هسته همه چیز است. تاثیر هنربومیان استرالیا، بخصوص سادگی که این بومیان در هنر خود به کار می گیرند، در آثار هنرمند مشهود است، علی الخصوص در آثاری که جنبه آیینی دارند و یا به شدت ساده می شوند.
موزه شهر لس آنجلس، (لکما) که یکی از مشهورترین و وسیع ترین موزه های ایالات متحده است در سالهای اخیر به جمع آوری آثار هنرمندان معاصر ایران، چه در داخل و چه در خارج از کشور، پرداخته و هم اینک نمایشگاه بسیار مهمی از آثار ایرانی در موزه در معرض دید قرار دارد.
هم اکنون در موزه لس آنجلس، لکما نمایشگاه «تلاقی گذشته و اکنون در هنر ایران: در دشت ایام تهی»  برقرار است و تا ۱۸ شهریور ماه ادامه دارد.

این نمایشگاه با نمایش ۱۲۵ اثر هنری شامل عکاسی، نقاشی، حجم، ویدئو، پوستر، کارتون های سیاسی، انیمیشن، و کتابهای مصور تاریخی، شکل گرفته. ارائه تحقیقات جدید آکادمیک و بررسی برخوردها و روایتهای تاریخی بخش جالب توجه دیگری از این نمایشگاه میباشد. کتاب نمایشگاه در ۲۰۸ صفحه و با مقالات متنوع نیز به چاپ رسیده که با همین عنوان در سایت آمازون قابل خرید می باشد. قابل ذکر است که عنوان نمایشگاه برگرفته از شعر “آخر شاهنامه”، شادروان مهدی اخوان ثالث است.

در همین ارتباط اینجا بخوانید:

نویسنده