درس های شهرام کریمی پیرامون طراحی

درس های شهرام کریمی پیرامون طراحی
طراحی و خودیافتگی

شهرام کریمی طراحی

به گزارش سایت تندیس، سارا اوسطی: شهرام کریمی در کارگاهی سه روزه با موضوع طراحی و خودیافتگی، طراحی را از منظر خود بیان نمود. شهرام کریمی، نقاش شهیر ایرانی و ساکن آلمان است. او طی این کارگاه، هنرجویان را با نقاشان مشهور معاصر و شیوه های کار آنان آشنا کرد و اذعان داشت :« طراحی اساسا به معنای درست دیدن است. طراحی به نوعی فردیت است و هرکس باید شیوه‌ی خاص خود را در طراحی دنبال کند.»شهرام کریمی طراحی
وی در ادامه گفت: « طراحی پایه‌ای برای نقاشی است ولی نباید اجازه بدهیم که اصول طراحی ما را محدود کند، هنرمند اصولا باید مرحله‌ی شناخت را پشت سر گذاشته و با محدودیت به طراحی کلاسیک وارد نشود. اواضافه کرد که در نقاشی، حس، سهم بسزایی دارد و اشاره کرد که کلاس‌های نقاشی خودش در آلمان همراه با شعر تدریس می شود، به این معنا که او شعر را جدای از نقاشی نمی داند.»
در این کارگاه همچنین هنرجویان به طور عملی به طراحی پرداخته و کار گروهی روی یک اثر را تجربه کردند. در این تجربه‌ی جمعی، هنرجویان علاوه بر یادگرفتن نوع نگاه کلی به سوژه و رعایت تناسبات طراحی، جسارت و شهامت تغییر دادن و حتی تخریب کردن نقاشی تکمیل شده را نیز پیدا کردند.شهرام کریمی طراحی
بخش دیگر این کارگاه به تحلیل آثار بزرگان هنر نقاشی معاصر و طراحی از پرتره و چگونگی رها شدن از قید و بند های طراحی کلاسیک و همچنین کار با متریال های مختلف اختصاص داشت.
در این کارگاه، کریمی ضمن انتقاد از سیستم آموزش هنر در ایران گفت: «آموزش هنر باید به گونه‌ای باشد که زمینه‌‌ی ایجاد خلاقیت را در هنرجو پرورش دهد و متاسفانه ما در ایران در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم و گاهاً من می‌بینم که طرح ها بسیار به هم شبیه هستند.» وی همچنین افزود: «فلسفه، لازمه ی آموزش هنر است و نیاز به آموزش فلسفه برای درک بهتر هنر در ایران بسیار حس می شود.»
او در خلال این کارگاه در باب فیلم‌های عباس کیارستمی، اشعار فروغ فرخزاد و مباحث فلسفی سخن گفت و تلاش کرد هنرجویان را از کلیشه‌های همیشگی طراحی بیرون آورد.
این کارگاه در روزهای ۱۲تا۱۴ تیرماه در آموزشگاه سکو تهران برپا گردید.شهرام کریمی طراحی

نویسنده