خانه | پژوهش | خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | ایو کلین و پندارهای آبی

اوج و افول مدرنیسم

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | ایو کلین و پندارهای آبی

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | ایو کلین و پندارهای آبی
اوج و افول مدرنیسم

علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر

سایت تندیس تلخیص سارا حسینی

ایو کلین
من از طریق رنگ نوعی احساس هم ذات پنداری کامل با فضا پیدا می‌کنم، احساسی که واقعاً مرا آزاد می‌سازد.
شاخص‌ترین نمونه تجربیات بحث برانگیز و دیدگاه‌های غریب ایوکلین نمایشگاه وی در پاریس سال ۱۹۵۸ با عنوان «خلأ» می‌باشد.
فضای قبل از ورودی گالری آبی شده بود، پرده‌های نمایشی و چهارچوب در و پنجره‌ها و فرش ورودی گالری همگی به رنگ آبی لاجوردی بودند.ایو کلین
کارت دعوت نمایشگاه و لباس مخصوص دو گارد دم در و وسایل پذیرایی نیز به همین رنگ بودند، اما بینندگان بعد از اینهمه آبی، با فضای خالی شده از اثاثیه‌ی گالری روبرو می‌شوند به جز یک میز که پارچه ای سفید به روی آن پهن شده بود و دیوار و سقف گالری همه در پوششی سفید بودند.
در واقع چیزی نبود به جز «خلاء»، این نمایشگاه با سه رویکرد ایوکلین مرتبط بود:
«خلاء»، «رنگ آبی» و اجراهای موسوم به «انسان نگاری»، این چهره جنجالی هنر فرانسه در سال‌های میانی قرن به همراه آرمان، ژان تنگلی، دانیال اسپوری عضو گروه نئورئالیست بود. گروه مذکور، جریانی بانگاهی انتقادی به دنیای صنعتی و مدرن بود که موضعی سیتزه جو نسبت به رسانه‌ی نقاشی داشت و توسط منتقد معروف فرانسوی پیر رستانی با همین خصیصه معرفی شدند.جان تینگولی
ایوکلین خود را فراتر از هنرمند در قالب منجی خود خوانده معرفی می کرد؛ یک نمایشگر جاه طلب با افکاری شگفت انگیز که همگان را مجذوب می کرد.
هم مردم را به عرصه معنویت دعوت می‌کرد و هم با تمهیداتی عجیب غریب ، انگاره‌های معنوی‌اش را می‌فروخت. در نتیجه هم چهره‌ای آوا نگارد از خود ساخته بود و هم آزادی های آوانگاردیسم را می‌فروخت و این تضاد باعث دشواری کار منتقدین شده بود، به طوری که عده‌ای وی را نابغه‌ی هنری معرفی کردند و عده‌ای دیگر یک شارلاتان .ایو کلین
ایوکلین یک نوجوان حساس و رمانتیک بود و شیفته فرقه‌های دینی و آئین‌ها و فرهنگ‌ها. وی در سن ۲۰ سالگی با یک فرقه مسیحی که از اصول ماکس هندل در تکامل معنوی بشری پیروی می‌کرد، آشنا شد و در سراسر دوران هنری‌اش تحت تأثیر آرمان‌های آن قرار داشت.
حصول معنویت در این آئین، با هیچ پنداری و تهی انگاری میسر است و در این نظام «فضای خالی» سرشار از معنویت است.
این اندیشه تا حد زیادی تحت تأثیر آئین ذن در بویسم و مفهوم «سعادت معنوی» بود که کلین در سفرش به ژاپن بدان آگاهی پیدا کرد. در آن زمان هنرمندان پیشرو، همانند پیرو مانزونی و لوچیوفونتانا در ایتالیا و جان کیج و رابرت راشنبرگ در آمریکا، عمیقاً تحت تأثیر تجربه‌‌ی پالایش ذهنی و تزکیه گرایی آئین ذن قرار داشتند.ایو کلین
ایوکلین شیفته «رنگ آبی» و «فضا بود که هر دو معطوف به روح آسمان بود. او دوست داشت پرواز کند و دوستانش را نیز اصرار می‌ورزید که بی‌دغدغه آبی آسمان با وی پرواز کنند.
یکی از ماندگارترین اثر نئوآوا نگاردِ کلین «نقاش فضای خود را به درون خلأ پرتاب می‌کند» با همین مضمون است که خود را همچون پرنده‌ای سبکبال فضا را به آغوش می‌کشد.ایو کلین
جذابیت این تصویر ساختگی بودن آن است، کلین خیلی رندانه بر خلاف مارسل دوشان و نسل هنرمندان پیشرو نیویورکی در دهه ۶۰ که به صحت و صداقت هنر مدرن در میان احساسات و اندیشه‌ها معتقد بودند، از عدم صداقت در هنر دفاع می‌کرد.
کلین پندارهای ساختگی دیگری را نیز با جسارت تمام بیان کرد. مثل اینکه زمین مسطح است، مثل سکه که اگر سریع بچرخانیم در چشم کروی به نظر می‌آید، لیکن ما انسان‌ها نه روی سطح، بلکه به روی لبه‌ی این سکه زندگی می‌کنیم ، لبه‌ای که بر اثر چرخش سریع به صورت یک کره بر ما نمایان شده است بر اساس این نظریه شگفت انگیز همه ما در فضایی عاری از واقعیت زندگی می‌کنیم.ایو کلین
کلین در راستای ذهنیت فضا و آسمان به خلق بوم‌های سراسر آبی سوق داده شد که به‌سرعت برایش شهرتی رقم زد هر چند قبل از وی دو تجربه‌ی دیگر در کاهش فرم هنری به یک حوزه‌ی تک رنگ، یا مونوکروم، به بوم‌های آبی کلین تقدم داشتند و آن نقاشی‌های سفید N رابرت را شبرنگ در سال ۱۹۵۲ و دیگری «مربع سیاه» و «سفید روی سفید» کازیمیر مالویچ متعلق به سال های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ بود.
بوم‌های سفید راشنبرگ، بر مبنای طرد کامل روانیگری های ذهنی – احساسی و خود بیان‌گری های اکسپرسیونیست انتزاعی خلق شده بودند، در حالیکه مونوکروم‌های آبی کلین، سرشار از اشارات معنایی و کنایات استعاری هستند. از سوی دیگر تابلوهای مالویچ در پی انتزاع سوپرماتیسم در کاهش عناصر شکلی و ادغام سطوح کوبیستی بودند.ایو کلین

قسمت های بعد خلاصه کتاب کتاب تاریخ هنر معاصر جهان، اوج و افول مدرنیسم را اینجا دنبال کنید:

تاریخ هنر معاصر جهان هنر آوانگارد هلن فرانکن تالر

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | هنر، واقعیت و آوانگارد نوین

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | هنر، واقعیت و آوانگارد نوین اوج و افول مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر تلخیص سایت تندیس سارا حسینی کلمنت گرینبرگ، اظهار داشت که رنگ سیال در آثار انتزاعی پسانقاشانه واجد کیفیتی تزئینی، غیر اصیل و صرفا حض بصری است. بر خلاف کارهای …

۰ comments

خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | انتزاع پسانقاشانه

خلاصه کتاب کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | انتزاع پسانقاشانه علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر تلخیص سایت تندیس سارا حسینی انتزاع پسانقاشانه راهبرد سطح‌گرایانه آبستره انتزاعی آمریکایی در آفرینش فضای یک دست و سراسری با مخالفت هنرمندان اروپایی روبرو شد و برخی آن را امپریالیسم …

۰ comments
انتزاع پسانقاشانه

انتزاع پسانقاشانه محبوب بورژوازی و مجموعه‌دارن ثروتمند

انتزاع پسانقاشانه محبوب بورژوازی و مجموعه‌دارن ثروتمند خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم  علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی راهبرد سطح‌گرایانه آبستره انتزاعی آمریکایی در آفرینش فضای یک دست و سراسری با مخالفت هنرمندان اروپایی روبرو شد و برخی آن …

۰ comments
هنر مدرن

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش دوم

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش دوم خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم  علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی در بخش گذشته دیدیم که کلمنت گرینبرگ از زاویه‌ای دیگر به بررسی جریان اکسپرسیونیسم انتزاعی پرداخت و آن را به …

۰ comments
هنر مدرن

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول

هنر مدرن و رویکرد آوانگارد | بخش اول خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  تلخیص سارا حسینی جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی جریانی بود که از جو روشنفکری چپ‌گرا پدید آمد و در تقابل …

۱ comment
فرانتز کلاین

فرانتز کلاین | از کاریکاتور تا اکسپرسیونیسم انتزاعی

فرانتز کلاین | از کاریکاتور تا اکسپرسیونیسم انتزاعی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی فرانتز کلاین Franz Kline در شماره قبل به بررسی زندگی و آثار دکونینگ یکی …

۰ comments
ویلم دکونینگ

ویلم دکونینگ طلایه‌دار فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی

ویلم دکونینگ | طلایه‌دار فروپاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس: تلخیص سارا حسینی انتزاع رفتارنما Willem de Kooning این جریان همچون نقاشی کنشی بر رفتار گرایی احساسی و …

۰ comments
خودکشی روتکو

خودکشی روتکو در پرده‌ای از ابهام

خودکشی روتکو در پرده‌ای از ابهام خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی خودکشی روتکو در سال۱۹۷۰، تغییرات رفتاری با کارهایش در پی‌داشت و تعمق بیشتری در دیدن کارهایش …

۰ comments
روتکو

وسعت بوم‌های روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک

وسعت بوم های روتکو بازگشتی به نقاشی کلاسیک خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم رنگ در کارهای روتکو مستقل از …

۰ comments
گرنیکا جکسون پولاک

گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت

گرنیکا پیکاسو چگونه بر جکسون پولاک تأثیر گذاشت خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی هرچند براساس قسمت پیشین، کارهای پولاک اپتیکال (بصری) نامیده شده و از کارهای د‌یگر …

۰ comments
جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی

جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی

جکسون پولاک نقطه عطف نقاشی مدرنیستی خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی   بعد از پولاک خیلی از هنرمندان سعی کردند ترکیبی تصادفی از رنگ و بافت ایجاد …

۰ comments
جکسون پولاک نقاشی کنشی

جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان

جکسون پولاک و نقاشی کنشی در خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان خلاصه کتاب تاریخ هنر معاصر جهان | اوج و افول مدرنیسم | اکسپرسیونیسم انتزاعی، خوانش نوین از مدرنیسم علیرضا سمیع آذر | موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر سایت تندیس تلخیص سارا حسینی جکسون پولاک، بی‌تردید یکی از درخشان‌ترین نقاشان جنبش اکسپرسیونیست انتزاعی …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

امین نورانی گالری اثر

تعلیم و تألمِ امین نورانی با رجوع به تاریخ هنر

نقدی بر کارنمای‌ امین نورانی «پایان روز» در گالری «اثر»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.