چهارمین دوره حراج ملی آغاز شد | پژمان بازغی اکشنر این دوره از حراج ملی

چهارمین دوره حراج ملی آغاز شد | پژمان بازغی اکشنر این دوره از حراج ملی

چهارمین دوره حراج ملی

به گزارش سایت تندیس: چهارمین دوره حراج ملی آغاز از اول مرداد ۹۷ آغاز به کار کرد. اول تا چهارم مردادماه نمایشگاه آثار چهارمین حراج ملی و ۴ و ۵ مرداد مراسم حراج از ساعت ۱۹ با اجرای پژمان بازغی در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار می شود.
مجموع کل آثار ارائه شده در این دوره از حراج ملی، ۱۶۱ اثر هنری را شامل میشود که در دو بخش آثار قدیمی و معاصر ارائه میگردد.  از جمله مطرح ترین هنرمندان در این حراج می توان به محمود زنده رودی، پرویز کلانتری، صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، ناصر اویسی، هادی هزاوه ای، علی شیرازی، محمود فرشچیان اشاره کرد که از قیمت های بیشتری برخوردار هستند.
گرانترین اثر در میان نقاشان معاصر متعلق به فرامرز پیلارام با قیمت پایه ۲۶۰-۲۵۰ میلیون تومان است.

چهارمین دوره حراج ملی
فرامرز پیلارام نقاش و خوشنویسی است که از پیشگامان مکتب سقاخانه نیز به شمار می رود. استعداد وی در نقاشی و تمایلش به ادامه آن باعث شد تجارب خوبی در داخل و خارج از کشور کسب کند. ساختار محکم خطوط با اتکاء بر هنر سنتی و استفاده از خط و نقاشی در کنار هم به شکل نوینی، آثار پیلارام را پدید آورده است. در این میان نماد های اصیل ایرانی به عنوان دست مایه هنر پیلارام قرار گرفت و گاه مُهرهایی را به جای امضاء در تابلو خود درج میکرد. این مهرها همچنین نشان دهنده آثاری هستند که پپلارام در اوایل کار خود بر تابلو درج می کرد.
اثر بعدی متعلق به پرویز کلانتری با ۱۲۰-۱۰۰ میلیون تومان است.

چهارمین دوره حراج ملی
نقاش مناظر خاک آلود ایران و نویسنده کتاب ولی افتاد مشکلها خود را اینگونه شناساند:
سالها پیش کودکی با قطعه زغالی توی کوچه روی دیوار خانه شان نوشت:
اگر می خواهی مرا بشناسی سر این خط را بگیر و بیا. او خط را پیچاند و پیچاند و رفت روی دیوار کناری و بعد روی دیوار همسایه، رفت تا انتهای کوچه و خط را ادامه داد تا کوچه های بعدی تا اینکه ناگهان متوجه شد در یک محله غریبه گم شده است. شروع کرد به گریه و زاری چون گمشده بود. البته طبیعی بود که سر آن خط را دوباره بگیرد و برگردد سر جای اول. ولی از آن جا که خط را در هم پیچانده بود دیگر نمی توانست این کار را انجام دهد. حالا ببینیم قضیه چه بوده است؟ اصلا کسی قرار نبود این بچه را بشناسد که سر آن خط را بگیرد و آن را دنبال کند تا بداند این بچه کیست. در واقع معنای روانشناختی این کار چنین است که این بچه می خواست خودش، خودش را بشناسد و در وادی خودشناسی بود که رفت و گم شد. حالا سالها گذشته است و من همچنان او را می بینم که در حال خط کشیدن است تا خودش را پیدا کند.
در صبح روز شنبه نخستین روز هفته و نوروز سال ۱۳۱۰ هنگام طلوع آفتاب و در لحظه تحویل سال کودکی به دنیا آمد.
همین که چشم گشود و سفره هفت سین را دید گفت: نوروزتان مبارک. از این رو نام پرویز بر او نهادند. در دو سالگی پیراهن سفید بلندی به تن داشت و از مادرش می خواست دکمه های رنگین گوناگون بر آن پیراهن بدوزد. کودکی با پیراهن عجیب و غریب که سرتا پا پوشیده از دکمه های الوان بود. در دو سالگی عشق خود را به رنگها نشان داد و در سه سالگی با خط خطی کردن در و دیوار همسایه ها به جکسون پولاک نشان داد که چگونه باید نقاشی انتزاعی ساخت. البته جکسون پولاک هیچگاه از همسایه ها کتک نخورد.
امروز هم در میان انبوه خاطرات پراکنده هنوز او را می بینم که در هفت هشت سالگی با قطعه زغالی روی دیوار می نویسد: اگر می خواهی مرا بشناسی سر این خط را بگیر و بیا. پرویز کلانتری همواره کویر را به زیبایی به تصویر می کشد. بازی نور در آثارش گرمای کویر و دلنشینی معماری بناهای کویری را در ذهن ایجاد میکند. شعری از حس و جنس خاک، نقاشی های کاهگلی را مامن آرامش بیننده می کند. به راستی کلانتری بناهای به تصویر کشیده را در کدام رویایش دیده؟

از اثار هنرمندان کمتر نام آشنای در این حراج میتوان به توحید خلیل آذر، حمید طلوعی فرد، مهدی ایرانی، طاها نجفی، احمد میرزا زاده، علی پسندیده، علی میرآبادی، میر یعقوب سنگتراش، حمید طلوعی فرد، مهرداد شوقی، بهاره دره شوری و زهرا سلیمی نام برد.
دو اثر از محمود زنده رودی یکی نفاشیخط با ترکیب مواد روی بوم با نام عشق ۳۰ – ۳۵ میلیون تومان و دیگری اثری بدون عنوان با قیمت ۴۵-۴۰ میلیون تومان در این دوره به چشم میخورد.چهارمین دوره حراج ملی

چهارمین دوره حراج ملی

چهارمین دوره حراج ملی
صادق تبریزی ۶ – ۶٫۵ میلیون تومان
چهارمین دوره حراج ملی
یرواند نهاپاتیان ۱۴-۱۲ میلیون تومان
چهارمین دوره حراج ملی
عشاق سوار نقاشی سقاخانه ای هادی هزاوه ای ۱۰ – ۱۲ میلیون تومان
چهارمین دوره حراج ملی
خوشنویسی علی شیرازی ۱۸ – ۲۰ میلیون تومان
چهارمین دوره حراج ملی
ناصر اویسی ۴۵-۴۰ میلیون تومان
چهارمین دوره حراج ملی
علی محمودی۳۳ – ۳۵ میلیون تومان

در این میان اثری متفاوت از ابوالحسن غفاری با عنوان مجلس عروسی زنانه ۱۱۰ – ۱۳۰ میلیون تومان در حراج ملی ارائه میشود.

چهارمین دوره حراج ملی
ابولحسن غفاری که یکی از هنرمندان به نام دوران قاجاری می باشد، در این اثر مجلس عروسی زنانه و یا همان مجلس پلوخوری را به گونه ای بسیار زیبا و چشم نواز به تصویر کشیده است. موضوع این اثر و اجرای این کار توسط این هنرمند به نام، این کار را در نوع خود بی نظیر کرده است.

چهارمین دوره حراج ملی
مجسمه صادق ادهم با عنوان سقاخانه۷ – ۷٫۵ میلیون تومان
چهارمین دوره حراج ملی
قدرت الله عاقلی ۱۴- ۱۵ میلیون
چهارمین دوره حراج ملی
نقاشیخط عین الدین صادق زاده ۴۵-۴۰ میلیون تومان
چهارمین دوره حراج ملی
نقاشیخط بهرام حنفی با قیمت ۱۰-۱۱ میلیون

همچنین اثر مینیاتور محمود فرشچیان با عنوان «سیمرغ» متعلق به سال ۱۳۵۷ در چهارمین حراج ملی با قیمت پایه ۱۵۰ میلیون تومان عرضه می شود.

کاتالوگ حراج را در کانال تلگرام تندیس دریافت کنید.

 

نویسنده