برای رضایت از شغل به دنبال علائق خود نرو

برای رضایت از شغل به دنبال علائق خود نرو

سایت تندیس ترجمه نرگس بهروزیان

مطالعات جدید نشان می‌دهند که جمله معروف «به دنبال علائق خود برو» توصیه شغلی خوبی نیست.


رضایت از شغل

طبق گزارش‌های ِ اُلگا خازان در آتلانتیک، مطالعه‌ی جدید دو تن از پروفسورهای استنفورد، فکر کلیشه‌ای اینکه ما باید موقع انتخاب شغل به دنبال چیزی باشیم که نسبت به آن اشتیاق و علاقه داریم را زیر سوال می‌برد.
این مطالعه اشاره دارد به اینکه وقتی صحبت شغل در میان باشد، آن‌هایی که اعتقاد دارند باید یک علاقه‌ی عمده و خاص را دنبال کنند به نسبت کسانی که تمایل دارند به تدریج علایق متعددی فرا بگیرند، کمتر احساس رضایت میکنند. در پایان خازان می‌نویسد که کسانی که نظریه‌ی رشد علایق را می‌پذیرند، نسبت به کسانی که “تئوری علاقه مندی ثابت را پذیرفته اند، شادتر و در مواجه با چالش‌های جدید بهتر عمل میکنند.
در شرح این گزارش آمده است:
اصطلاح “اشتیاق‌ات را دنبال کن” از سال ۱۹۹۰ در کتاب‌های انگلیسی ۹ برابر افزایش پیدا کرده است.” چیزی که دوست داری انجام بدی را پیدا کن و تو هرگزمجبور به کار کردن در زندگی‌ات نخواهی بود.” یکی دیگراز روش‌های دم دستی مشاوره – مدرسه‌ای از یک منبع ناشناخته است. اما طبق نظر (کارل استاد استنفورد) “دویک” و سایرین، این توصیه مردم را به اشتباه هدایت می‌‌کند.
از “پاوول اُو کییف ” استاد یارروانشناسی در دانشگاه “یل- ان یو اس”،درباره ی نتایج این رویکرد پرسیده شد و وی در پاسخ گفت: این به این معناست که اگر شما کاری انجام دهید که به شما حس کار کردن (شغل) بدهد، این بدین معناست شما آن را دوست ندارید. او برای من دانش آموزی را مثال زد که در حال رفت و آمد از این لابراتوار به آن لابراتوار در تلاش برای پیدا کردن کسانی‌ست که در حال پژوهش درباره‌ی موضوع مورد علاقه‌ی او هستند. این ایده به این معناست که وقتی که من وارد لابراتوار می‌شوم، اگر در اشتیاق غوطه ور نشوم (اگر حسی مرا کامل درگیر نکند)، پس در نتیجه آن اشتیاق یا علاقه من نیست.
در پایان، خازان و هر دو نویسنده‌ی همکارش “دیویک” و “گرگ والتن” از دانشگاه استنفورد به تازگی پژوهشی انجام دادند که نتیجه‌اش این است که اکنون زمان آن فرارسیده که شیوه‌ی اندیشیدن درباره‌ی علایق خود را تغییر دهیم.

در همین ارتباط اینجا بخوانید:

نویسنده