یکشنبه , ۳۰ تیر ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

بخش نهم

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر

بخش نهم

نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند

سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور

در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند.

الکساندر دورنر[۱]

 دورنر در رشته تاریخ و تاریخ هنر تحصیل کرد و از سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۷ مدیر موزه هانوور بود، در واقع همان دورانی که به سال‌های آزمایشگاهی طراحی نمایشگاه معروف است. او موزه را نیروگاه تعریف می‌کرد و از هنرمندان می‌خواست تا برای آنچه «موزه در حرکت» می‌نامید، نمایش‌های پویا و نوینی را ترتیب دهند. در سال‌های بعدی به عنوان مدرس تاریخ هنر در دانشگاه هانوفر شناخته می‌شد.

آوانگاردهای اوایل قرن بیستم، مفهوم هنرمند به عنوان نابغۀ رمانتیکی را که در انزوا آثاری خلق می‌کند را کنار زدند. آنها فهمیده بودند که به قول دوشان نیمی از بار بر دوش بیینده است. دورنر این بینش هنر به عنوان بده بستانیِ مشارکتی و دو طرفه را وارد موزه کرد، و در روش‌شناسی نمایش خود آن را به کار برد. او از هنرمندان خواست تا فرم‌های تازه و تجربی برای نمایش کارهای شان پیدا کنند.

 در سال‌های ۱۹۲۷ دورنر از ال‌لیسیستسکی[۲] خواست تا اتاقی برای موزه طراحی کند. لیسیتسکی هنرمند آوانگارد روسی بود که برای این پروژه ایده اتاقک آبستره[۳] را در نظر گرفت که در آن کارهای کلکسیون موزه بر روی پانل‌های متحرکی قرار داشتند که بازدیدکنندگان می‌توانستند آنها را جابه‌جا کنند.( در واقع نمایشگاه را به میل خود بگردانند.)

Lazar Markovich Lissitzky 2 3 اتاقک آبستره، خود یک قطعه هنری بود و نه تنها به عنوان پس‌زمینه برای نقاشی‌ها و مجسمه‌های نمایشگاه به کار نمی‌رفت، بلکه تماشاگر را با تغییر شرایط مشاهده با استفاده از ویژگی‌های بازتاب مواد و همچنین نحوه رنگ گذار در مناطق اطراف نقاشی درگیر می‌کرد. او دیوارها را با نوارهای عمودی خاکستری رنگ بر روی پس زمینه فولادی طراحی کرده بود و بسته به موقعیت بیننده، دیوارها سفید، خاکستری یا سیاه ظاهر می‌شدند.Lazar Markovich Lissitzky 2 4 ال‌لیسیستسکی برای درگیر کردن بیشتر مخاطب در طی بازدید اتاقک، پارتیشن‌های متحرک و شیشه‌های قابل چرخشی را طراحی کرده بود که می‌توانست به طور مداوم با ایجاد ترکیبی فضایی جدید در داخل ساختار به طور پیوسته جایگزین فضای قبلی کند.Lazar Markovich Lissitzky 2 5

دورنر به موهولی ناگی نیز سفارش طراحی اتاقی را داد که نمایندۀ هنر و طراحی روز با نام  اتاق دوران ما باشد. موهولی ناگی اتاقی برای عکس، فیلم، تصاویری از تازه‌ترین ساخته‌های معماری و اسلایدهایی از تکنیک‌های روزِ تئاتر طراحی کرد. هنرمندان با موقعیتی که دورنر برایشان فراهم کرده بود توانستند مشارکت و تعامل را نه تنها در آثار خود، بلکه به طراحی نمایشگاه نیز وارد کنند. دورنر هواخواه آن مفهومی از تاریخ بود که جا برای کاستی‌ها، تغییر جهت‌ها و تلاقی‌ها می‌گذارد و همواره موزه را مؤسسه‌ای در حال درگرگونی می‌دید.

John Dewey 6 جان دِوی[۴]، فیلسوف پراگماتیست، که آرای انقلابی‌اش در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست بحث‌های فراوانی را به وجود آورد؛ در مقدمه خود بر کتاب دورنر می‌گوید: «موزۀ پویای او قلب دگرگونی‌های عمیق بود. برای دورنر موزه نه تنها یک ساختمان نیست؛ بلکه حرکت رفت و برگشتی میان شئ و روند کار است. اوبریست چنین برداشت می‌کند که دورنر می‌پنداشت موزه‌ها باید هویت‌های متعدد داشت باشند و از حرکت باز نایستند. برخلاف چهرۀ بی‌تفاوت که اغلب موزه‌ها دارند، آنها باید پیش رو باشند و خطر کنند. Lazar Markovich Lissitzky 2 7 موزه‌ها باید محل پل‌زدن میان هنر و زندگی باشند. نمایشگاه‌های سنتی و کلاسیک بر نظم و ثبات تاکید دارند اما در زندگی روزمره تغییر و ناپایداری حاکم است و حق انتخاب‌های نامحدود و پیش‌گویی‌های محدود وجود دارد. پس به گفتۀ خود دورنر «اگر حوزه‌های دیگرِ زندگی را وارسی نکنیم، نیروهایی که در تولیدات بصری امروز ما دخیل هستند را درک نخواهیم کرد». برای دورنر موزه، یک آزمایشگاه بود و علی‌رغم فضای خنثیِ بازمانده‌های قرن نوزدهم که در زمان مدیریت دورنر در هانوور نیز رواج داشت، عملکرد موزه را طوری تعریف کرد که امروز نیز مربوط و معنا دار به نظر می‌رسد.

در این شماره از این منبع هم استفاده شده است:

http://socks-studio.com/2015/08/29/el-lissitzkys-cabinet-of-abstraction/

[۱] Alexander Dorner, (18931957), was a German art historian and university teacher. He is considered one of the most innovative and influential museum directors of the 20th century.

[۲]Lazar Markovich Lissitzky was a Russian artist, designer, photographer, typographer, polemicist and architect. He was an important figure of the Russian avant-garde.

[۳] Abstract Cabinet

[۴] John Dewey (1859 –۱۹۵۲) was an American philosopher, psychologist, and educational reformer whose ideas have been influential in education and social reform.

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

1 1

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. …

۰ comments

6

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد …

۰ comments

curating seth1 5

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که …

۰ comments

7

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط …

۰ comments

1

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

6 1

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت …

۰ comments

2 1

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی …

۰ comments

1 6

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی

مبحث نظریه‌ی تناسبات | خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی

خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی بخش دوازدهم تاریخ نظریه‌ی تناسبات بشری به مثابه‌ی بازتابی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.