اصالت تابلوى نقاشى ۴۵٠ میلیون دلارى داوینچی زیر سوال رفت

اصالت تابلوى نقاشى ۴۵٠ میلیون دلارى داوینچی زیر سوال رفت

تابلوی «منجی جهان» توسط یکى از دستیاران لئوناردو نقاشی شده است

به گزارش سایت تندیس به نقل از گاردین: متیو لندروس محقق آثار «لئوناردو داوینچی» معتقد است بیشتر تابلوى سالواتور موندى «منجی جهان» توسط یکى از دستیاران استودیوى هنرمند انجام شده.

لئوناردو داوینچی

یکی از متخصصان آثار «لئوناردو داوینچی» متیو لندروس که از مورخان مطرح دانشگاه اکسفور است ادعا می‌کند بخش عمده‌ای از اثر «منجی جهان» لئوناردو داوینچی که رکورد گران قیمت ترین نقاشی دنیا را شکست توسط نقاش دیگری  به نام «برناردینو لوئینی»  کار شده است. «برناردینو لوئینی» که از دستیاران داوینچی است قیمت آثارش به کمتر از یک میلیون دلار تا کنون فروخته شده است.

این اثر ارزشمند که پیشتر اعلام شده بود دست ساخته خود داوینچی است، در حراج معاصر و پس از جنگ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ در خانه حراج کریستیز نیویورک ارائه شد و با قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به ولیعهد عربستان که توسط شاهزاده عربستانی دوست نزدیکش خریداری شد و بلافاصله به موزه لوور ابوظبی  انتقال یافت و رکورد گران‌ترین اثر نقاشی را از آن خودش کرد.

سال ۲۰۱۱ رونمایی از اثرداوینچی با عنوان «سالواتور موندی(ناجی جهان)» طوفانی را در دنیای هنر به وجود آورد. این اثر که در نشنال گالری لندن نمایش داده شد. توجه رسانه‌ها را به خود جلب نمود. به طور کلی آثار داوینچی معمولن بسیار ارزشمند هستند، زیرا تعدادشان کم است، کمتر از بیست تابلو توسط متخصصین به عنوان آثاری که شخصا توسط خود داوینچی نقاشی شده شناخته می‌شوند.

در رابطه با جزییات این اثر اینجا بخوانید:

کشف اثری گمشده از لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچیبه گزارش ایسنا: «لندروس» در این باره توضیح داده که با نگاهی به نسخه‌های گوناگون آثار شاگردان «داوینچی» درمی‌یابیم که نقاشی «منجی جهان» اثر «برناردینو لوئینی» بوده است و وی پیش از این نیز نقاشی‌هایی نظیر این اثر کشیده بوده است. تنها ۵ تا ۲۰ درصد نقاشی کار «داوینچی» است و «لوئینی» نقاش اصلی بوده است. تنها مقایسه دیگر آثار «لوئینی» با «منجی جهان» برای اثبات این نظریه کفایت می‌کند.

قدمت نقاشی «منجی جهان» که یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جای مانده از «داونیچی» نقاشی نامدار رنسانس شناخته می‌شود به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در حالی که گوی بلورینی در دست دارد به تصویر کشیده شده است. این اثر نقاشی اولین‌بار به سفارش مجموعه شخصی پادشاه چارلز اول کشیده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپدید شد. این نقاشی در سال ۱۹۵۸ در حراجی ساتبی به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد و مجددا در سال ۲۰۰۵ در اختیار کنسرسیوم آثار هنری قرار گرفت و مرمت‌های فراوانی روی آن صورت گرفت و در نهایت در ماه نوامبر سال گذشته به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به دپارتمان فرهنگ و گردشگری ابوظبی فروخته شد و قرار است در ماه سپتامبر در نماشگاه لوور ابوظبی برای اولین بار پس از فروش به نمایش گذاشته شود و سال آینده نیز در لوور پاریس رونمایی می‌شود.

بسیاری از متخصصان هنری مطرح جهان در سال ۲۰۱۱ اصالت نقاشی «منجی جهان» را تائید کردند و «لوک سیسون» که در آن زمان نمایشگاه‌گردان نگارخانه ملی لندن بود، این نقاشی را در برنامه مروری بر آثار «داوینچی» گنجاند. با این وجود برخی دیگر از متخصصان هنری برجسته چون «فرانک زولنر» مورخ هنری اهل آلمان معتقد است نقاشی «منجی جهان» می‌تواند یکی از آثار باکیفیت کارگاه «داوینچی» باشد و «چارلز هوپ» متخصص هنری دوره رنسانس نیز اعلام کرده که آثار تائید شده «داوینچی» کاملا متفاوت از این اثر هستند.

«مایکل دالی» مدیر موسسه «آرت واچ» بریتانیا نیز از نقاشی «منجی جهان» به سبب نداشتن ناتورالیسم و پیچیدگی آثار «داوینچی» انتقاد کرده است و گفته که نظریه «متئو لندروس» بسیار جذاب است.

برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که بخشی از کارکنان موزه لوور نسبت به اصالت این نقاشی گران‌بها دچار تردید هستند و «وینسنت دلیوین» رئیس بخش هنرهای ایتالیایی قرن شانزدهم موزه لوور نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.لئوناردو داوینچی

در زمینه اصالت سنجی اثر هنری اینجا بیشتر دنبال کنید:

نویسنده