مجموعه‌داران هنری امروز چه کسانی هستند؟

مجموعه‌داران هنری امروز چه کسانی هستند؟
رشد سرمایه گذاری فرهنگی و افزایش ثروت
دیدگاه‌های ۲۰۱۸ درباره‌ی ثروت و ارزش توسط بانک خصوصی مدیریت سرمایه امریکا 

سایت تندیس ترجمه معصومه شیخی


مجموعه‌داران هنری اقتصاد هنر معاصر

به عمل درآوردن ثروت

مجموعه‌دارهای امروزی ارزشی را در هنر یافته‌اند که پا را از زیبایی‌شناسی فراتر می‌نهد. پژوهشی به نام دیدگاه‌های ۲۰۱۸ یو اس تراست[۱] (بانک خصوصی مدیریت سرمایه امریکا) درباره‌ی ثروت و ارزش دریافته است که این مجموعه‌دار‌ها که مسائل مالی انگیزه‌ی اصلی آنها است به طور فزاینده‌ای در حال جا دادن هنر در برنامه‌های مالی بلندمدت خود هستند – و به شکل فعالانه‌تری در حال خریدن، فروختن، هدیه دادن، قرض دادن و اهدا کردن آثاری از مجموعه‌های خود هستند. هرچند، همچنان فرصت‌هایی برای مجمموعه‌دارها وجود دارد تا هنر را با استراژی‌های سراسری مالی خود درآمیزند.

مجموعه‌داران امروز

جهانی شدن دنیای هنر نسل جدیدی از مجموعه‌دارهای جوان‌تر و متنوع‌تر را به خود جذب کرده است. در حالی که متولدین پس از جنگ جهانی دوم و نسل‌های قدیمی‌تر همچنان اکثریت (۵۳ درصد) مجموعه‌دارها را تشکیل می‌دهند، جوانان هزاره‌ی سوم، بخش در حال افزایش مجموعه‌دارها هستند که در مجموع، ۳۶ درصد آثار هنری را در اختیار دارند. این رقم نسبت به سال گذشته رشدی ۸ درصدی داشته است.

ارزش زبیایی شناسی همچنان اولین دلیل برای مجموعه‌دارهای گروه‌های مسن‌تر است (۶۱ درصد آنها با این نکته موافقت می‌کنند)، اما مجموعه‌دارهای جوان‌تر بیشتر انگیزه‌ی مالی دارند. در واقع، یک سوم مجموعه‌دارهای هزاره‌ی سومی، هنر را عنصری کلیدی در جهت به دست آوردن ثروت بیشتر می‌دانند که این رقم دوبرابر بیشتر از سایر مجموعه‌دارها است (۳۳ درصد، نسبت به ۱۶ درصد تمام مجموعه‌دارها).

شکل زیر دلایل مختلف مجموعه‌داران آثار هنری (شامل مجموعه‌دارهای فعلی و علاقه‌مندان به مجموعه‌داری) را به خوبی نشان می‌دهد.

مجموعه‌داران هنری اقتصاد هنر معاصر

فعالیت‌های بازار

به علاوه‌ی تغییرات نسلی، دنیای هنر همچنین شاهد تغییرات جنسیتی در مجموعه‌دارها است. در حالی که مردان به طور گسترده در دنیای سنتی هنر اکثریت را تشکیل می‌دهند، زنان در حال حاضر حضوری فزاینده دارند. امروزه، یک سوم زنان پردرآمد، یا مجموعه‌دار هستند یا به این امر علاقه‌مندند. حتا با اینکه اکثریت مجموعه‌دارهای فعلی مردان هستند (۶۴ درصد مردان و ۳۶ درصد زنان)، زنان علاقه‌ی اندک بیشتری برای مجموعه‌داری، نسبت به مردان نشان می‌دهند.

نتایج این پژوهش بازاری فعال و انتظار افزایش و رشد را در هر دو بخش مالکیت و فروش نشان می‌دهد.

در حقیقت، بیش از سه‌چهارم مجموعه‌دارهای هنری انتظار خریدن یک اثر را در سال آینده دارند (۷۸ درصد) که این شامل تقریبا تمام (۹۷ درصد) مجموعه‌دارهای هزاره‌ی سومی، ۸۷ درصد مجموعه‌دارهای میان‌سال و ۶۴ درصد مجموعه‌دارهای مسن (متولدین پس از جنگ جهانی دوم) می‌شود.

مجموعه‌داران هنری اقتصاد هنر معاصر

و در حالی که ۴۱ درصد مجموعه‌دارهای میان‌سال و ۲۴ درصد مجموعه‌دارهای مسن برای فروش در این سال برنامه‌ریزی کرده‌اند، ۸۵ درصد هزاره‌ سومی‌ها در سال جدید قصد خردی دارند – که نشان می‌دهد که مجموعه‌دارهای جوان‌تر گرایش بیشتری به فعال‌تر و پویاتر بودن دارند و در حال گسترش دادن مجموعه‌هایشان، آثار را به فروش نیز می‌رسانند. این همچنین نشان می‌دهد که بازار در آینده شاهد تغییر و تحولات بیشتری خواهد بود.

به علاوه، این پژوهش نشان می‌دهد که رشد سریعی در مالکیت‌های آنلاین وجود دارد. در یک سال اخیر نسبت به سال پیش از آن، مجموعه‌دارها،  ۴۳ درصد بیشتر خرید آنلاین آثار هنری داشته‌اند. و در حالی که حدود سه‌چهارم (۷۸ درصد) مجموعه‌دارهای هزاره‌ی سومی در یک سال گذشته، آثار هنری را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند، تنها یک‌چهارم مجموعه‌داران مسن خرید آنلاین انجام داده‌اند – بیشترین رشد در خرید آنلاین توسط زنان انجام شده است (۱۶ درصد در سال ۲۰۱۷ و ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۸).

استراتژی‌های خیرخواهانه

امرزوه، مجموعه‌دارها همچنین به طور فزاینده‌ای در حال برنامه‌ریزی برای املاک و میراث خود از طریق هدیه دادن، قرض دادن و اهدا کردن هستند. در سال آینده، حدود نیمی از تمام مجموعه‌دارها قصد هدیه دادن یک اثر هنری را دارند (۴۶ درصد) و تقریبا نیمی از آنها قصد قرض دادن آثار هنری را دارند (۴۶ درصد). به علاوه، در حالی که ۳۷ درصد مجموعه‌دارها آثار هنری را هدیه داده‌اند یا به اعضای خانواده‌ی خود ارث داده‌اند، نیمی (۵۰ درصد) قصد انجام این کار را در آینده دارند.

مجموعه‌داران هنری اقتصاد هنر معاصر

برنامه‌ریزی برای هدیه دادن یا قرض دادن هنر‌های زیبا به طور کلی از همان الگوهای خرید و فروش تبعیت می‌کند؛ به این معنی که مجموعه‌دارهای جوان‌تر فعالانه‌ترین برنامه‌ها را در این حوزه دارند.

مجموعه‌دارها احتمالا این راه‌ها را برای منفعت‌های مالیاتی بالقوه و به عنوان بخشی از استراتژی اهدای خیرانه‌ی مرتبط با مجموعه‌هایشان در نظر می‌گیرند. در حقیقت، ۳۰ درصد مجموعه‌دارها برنامه‌ای برای اهدای یکی یا بیش از یک اثر را به سازمان‌های هنری غیرانتفاعی دارند، در حالی که ۲۱ درصد آنها قصد اهدای آثار را به سایر سازمان‌های غیرانتفاعی دارند – مبادلاتی که احتمالا پیامدهای مالیاتی در پی خواهد داشت. به طور کلی، ۱۹ درصد مجموعه‌دارها با دیدی استراتژیک به چگونگی کاهش مالیات‌ها فکر می‌کنند که این رقم نسبت به سال‌ گذشته، ۱۲ درصد رشد داشته است.

افزایش ثروت و ساختن سرمایه

همان‌طور که بازار هنر گسترش می‌یابد و قیمت‌ها افزایش می‌یابند، مجموعه‌دارهای بیشتری سرمایه‌های ملموسی مانند آثار هنری را در برنامه‌های بلند مدت خود در رابطه با ثروت، جا می‌دهند.

به لحاظ تاریخی، اکثریت بزرگی از مجموعه‌دارها هنر را به عنوان بخشی از استراتژی برنامه‌ریزی برای ثروت خود در نظر نمی‌گرفتند، اما امروزه این در حال تغییر است. با رشد نسبت به ۲۹ درصد سال گذشته، تقریبا نیمی (۴۲ درصد) از مجموعه‌داران، که شامل ۷۲ درصد مجموعه‌دارهای هزاره‌سومی می‌شود، در حال حاضر هنر را با ساختاربندی و برنامه‌ریزی برای ثروت خود ترکیب کرده‌اند.

مجموعه‌داران هنری اقتصاد هنر معاصر

این مجموعه‌دارها که بیشتر انگیزه‌ی مالی دارند، همچنین باعث گسترش قرض دادن آثار هنری شده‌اند. امروزه، افراد بیشتری از مجموعه‌های خود برای باز کردن قفل سرمایه‌ها در جهت نقل و انتقال آن به سایر حوزه‌های زندگی مالی خود، مانند املاک و مستغلات، شرکت خصوصی یا حتا سرمایه‌گذاری برای خرید آثار هنری بیشتر، استفاده می‌کنند. در حقیقت، ۲۳ درصد مجموعه‌دارها با قرض گرفتن بر اساس آثار هنری موجود خود به عنوان ودیعه، برای خود سرمایه کسب کرده‌اند و ۲۰ درصد دیگر از آنها بیان می‌کنند که برنامه‌هایی برای این کار دارند. به طور مشابه، ۲۱ درصد مجموعه‌دارها از آثار هنری خود به عنوان ودیعه برای وام گرفتن به منظور خرید آثار هنری بیشتری استفاده کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است.

علی‌رغم افزایش شناخت آثار هنری به عنوان عنصری اصلی برای به دست آوردن ثروت، همچنان فرصتی چشم‌گیر برای مجموعه‌دارها وجود دارد تا آن را در برنامه‌های مالی کلی خود مد نظر داشته باشند. امروزه، تنها ۲۱ درصد مجموعه‌دارهای فعلی و ۱۸ درصد افرادی که علاقه‌مند به مجموعه‌داری هستند با یک مشاور مالی درباره‌ی وارد کردن آثار هنری در استراتژی مالی بلند مدت خود مشورت می‌کنند.

[۱] – Bank of America privet wealth managment

در همین زمینه اینجا بیشتر بخوانید:

مجموعه‌‌داران مطرح دنیا

نویسنده