خانه | نقد و بررسی | نقد | نوری بر نور

نقدی بر نمایشگاه نورعلی نور غزاله رضایی گالری Ag

نوری بر نور

نور بر روی نور
نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG

سایت تندیس-مریم روشن‌فکر

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های پنجره‌ها و ماشین‌ها در پی حقیقت مدفون در نور بود، نوری که سوژه درون ویترین‌ها را تغییر می‌دهد و لایه‌های مختلف جهان پیرامونش را با آن در می‌آمیزد، واقعیت‌هایی که ماندگار نبودند و بازتاب آن در سطوح دیگر گواه صورت دیگری از آن بود.

در اندیشه ایرانی نیز نور واسطه بین جهان بالا و عالم ماده‌است که به واسطه ارباب انواع به عالم ماده رسیده و مراتب ظهور حقیقت را مهیا می‌سازد.

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

اینک غزاله رضایی در گالری ای جی مجموعه ای از عکس‌های خود با عنوان نور علی نور را ارائه داده است. مجموعه‌ای که بر اثر گذاری سلسله مراتبی نور بر نور تمرکز کرده‌است، در واقع او در حال بررسی ارتباط پیچیده نور و عکاسی است که در پس آن، واقعیت بازنموده عکاسی نیز مطرح می گردد.

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

زمان همراه با تکرار در آثار رضایی حایز اهمیت است، او واقعیت بازنموده حاصل از عمل عکاسی را مورد کنکاش قرار می‌دهد و نوری را بر روی آن می‌تاباند. این عملیات موجب می‌شود عکس‌های او نور را از ابزاری برای دیدن به ابزار ندیدن بدل می‌کند.

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

او بازتاب تصاویر را پس از ثبتشان مورد باز ثبت قرار می دهد و با نور همچون ولاسکز و فریدلندر خود را به تصویر وارد می کند. او نور را دوبار از سطح عکس بازخوانی می‌کند و در ارائه نیز به استقبال هر گونه بازتابش ممکن می رود. رضایی موضوع را از درون عکس به چیزی فراموش شده در پس نوردهی‌های پی در پی ارجاع می دهد.

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

این سوژه عکاسی شده هرچند خود، ابژه تلالو و تابش نیست و به قلمرو تاریکی اشاره دارد اما توسط رضایی در دو مرحله به نور می ‌آید با شاید هم از آن می گریزد، مرحله اول هنگام عکاسی شدن است و مرحله دوم هنگام قرار گرفتن در معرض بازتابش مجدد.

هرچند این «نور علی نور» خود بیشتر پرده‌ای است بر تاریکی،  تاریکی سوژه که در پس بازتابش ها انکار شده‌است در واقع آنچه ابتدا به ساکن عکاسی شده ماهیتی تاریک دارد که اکثرا قطعات به جا مانده از تاریخ یا زمان گذشته به هر شکل هستند و سپس تاریکیشان در پس نور متمرکزی که بر آنان یا تصویرشان به عنوان شیئ جدید تابیده است پنهان و از موضوعیت خارج می شود.

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

در واقع خود آنان از موضوعیت خارج می گردند و بازتابش نور به عنوان رویکرد اصلی مورد کاوش قرار می گیرد این نور جدید که بر  نور قبلی واقع شده به جای اینکه منبع وضوح باشد منبع تاری است و به جای روشنی تاریکی ایجاد می‌کند.

در واقع رضایی مراتب ظهور سوژه‌هایش را ذیل نور قرار داده و حقیقت آن‌ها را در دل نور حذف یا نا مطمئن ساخته‌است، اما خود را به واسطه نور به عکس وارد کرده و حقیقت سوژه را با حقیقت خود در آمیخته‌است.

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

غزاله رضایی متولد ۱۳۶۹ است و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته عکاسی از دانشگاه تهران دریافت کرده، اوچند جایزه بین‌المللی و تعدادی نمایشگاه گروهی و چند مقاله چاپ شده را نیز در کارنامه خود دارد.

 

نقدی بر نمایشگاه نور علی نور گالری AG

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

نقاشی قاجار قاسم حاجی زاده گالری ماه

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از …

۰ comments
زهرا یزدانی گالری هما

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments
نقاشی شاهین کیمیاگر گالری گلستان

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments
نقد نمایشگاه عکس غزاله صداقت ارث پدری گالری آتبین

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments
نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی1

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments
نمایشگاه »بی در کجایی» گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments
نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments
نقدی بر نمایشگاه آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments
اله یار نجفی در گالری آران

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۸ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۸ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.