اهمیت تشکیل اصناف در هنر تجسمی

هادی مظفری در نشست خبری با رسانه ها از عملکرد دو ماهه سخن می‌گوید

آثار گنجینه در سامانه «جام» ثبت میشود| ۵۱۲ اثر نامعلوم

فقط ۱۰ درصد از گالری‌های هنری در ایران فعال هستند

جشنواره‌های تجسمی به انجمن‌ها واگذار می‌شود

صنف گالری دارها و هنرمندان راه میافتد

هادی مظفری در نشست خبری با رسانه ها

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ‌معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در نشست خبری که صبح امروز ۱۳ شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، درباره عملکرد دو ماهه خود در این مرکز گفت.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی پس از حضور دو ماهه خود در این سمت، با اصحاب رسانه نشست خبری برگزار کرد و پاسخگوی سوالات مطرح شده در عرصه هنرهای تجسمی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی مظفری با اشاره به آنکه حوزه تجسمی با سایر معاونت‌ها مانند نمایش و موسیقی متفاوت است، گفت:‌ ما در ایران با یک جریان به نام حوزه تجسمی روبه‌رو هستیم که شامل هفت انجمن و ۹ موضوع می‌شود که از سفال و سرامیک گرفته تا نقاشی، مجسمه، عکاسی و… را دربرمی‌گیرد. در عین حال دو حوزه نگارگری و کاریکاتور نیز در زمره هنرهای تجسمی فعال هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. طی ماه‌های گذشته با نشست‌هایی که با انجمن‌ها برگزار کردم تقریبا در جریان مشکلات و مسائل این حوزه قرار گرفتم البته از گذشته نیز در جریان مسائل حوزه تجسمی بودم. با این وجود متوجه شدم مسائل و مشکلات اصلی انجمن‌ها هیچ شباهتی با یکدیگر ندارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

او در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در خصوص موضوعاتی که به گنجینه موزه هنرهای معاصر مرتبط می‌شود، گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه تجسمی موزه هنرهای معاصر است. این موزه دارای سه هزار و ۲۵۹ اثر ثبت شده و حدود ۵۱۲ اثر غیرثبت شده است. حدود ۱.۵ سال اخیر تلاش ما بر آن بود تا بتوانیم آثار موزه هنرهای معاصر را در سامانه جام که سامانه دولتی است و تکلیف شده است که مراکز دولتی آثار هنری خود را در آن به ثبت برسانند، ثبت کنیم اما از آنجا که این سامانه برای میراث فرهنگی طراحی شده است و شرایط لازم برای ثبت آثار هنرهای تجسمی را ندارد، با مسائل و مشکلاتی در این خصوص روبه‌رو شدیم.

هادی مظفری در نشست خبری با رسانه هاراه اندازی سامانه «جام» برای ثبت آثار هنری گنجینه موزه هنرهای معاصر

به گزارش مهر، مظفری درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر و معضلات و حاشیه‌های آن نیز توضیح داد: اتفاقاً یکی از موضوعات جدی حوزه تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه این موزه است. در حال حاضر، ۳۲۵۹ اثر گنجینه موزه ثبت شده و ۵۱۲ اثر دیگر نیز در شرایط نامعلومی در اختیار موزه است که ثبت آنها در حال بررسی است.

وی با اشاره به سامانه «جام» برای ثبت آثار هنری گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: تلاش‌های مدیران قبلی مرکز هنرهای تجسمی ‌برای ثبت آثار هنری به نتیجه رسید و قرار شد که اطلاعات هر اثر گنجینه در سامانه «جام» ثبت شود، اما چون این سامانه برای آثار میراث فرهنگی طراحی شده است مسایل پیش‌بینی نشده‌ای دارد که در آینده‌ای نزدیک به نتیجه می‌رسد.

به گفته وی، ظرف یک ماه اخیر مشاوری استخدام کرده اند تا به استقرار سامانه «جام» بینجامد.

وی ادامه داد: در فاز دوم آثار با اسناد خریدش تطبیق داده خواهد شد و در فاز سوم معاینه حضوری آثار توسط تیمی ‌از هنرمندان و کارشناسان پژوهش هنر اتفاق می‌افتد. گزارش اجرا شدن فاز اول این مهم ظرف دو ماه آینده ارایه می‌شود و بعد از آن، ۴ ماه دیگر برای معاینه آثار و مطابقت با اسناد گنجینه زمان لازم داریم.

مسئولیت نظارت با گالری‌داران است

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نظارت بر گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری که در گالری‌ها برگزار می‌شود، گفت: ما دو نوع نظارت در وزارت ارشاد داریم؛ اولین نوع نظارت، نظارت بر نشر، تئاتر، موسیقی و سینما است که یک اثر قبل از تولید مورد نظارت و ممیزی قرار می‌گیرد. نوع دوم نظارت، نظارت بر مطبوعات است که مدیرمسئول یا مدیر رسانه‌ای مسئولیت نظارت را عهده دار است و پس از انتشار یک مطلب اگر مشکلی وجود داشت، نظارت صورت می‌گیرد. ما در نظارت بر گالری‌ها از نوع دوم استفاده می‌کنیم و مسئولیت نظارت را بر عهده گالری‌داران گذاشتیم که طبیعتاً خیلی هوشمندانه‌تر است.

هادی مظفری در نشست خبری با رسانه ها

۱۰ درصد گالری‌ها فعالیت اقتصادی دارند

مظفری در ادامه آماری از گالری‌های فعال کشور ارایه کرد و افزود: ۲۶۱ گالری مجوزدار در تهران و ۲۷۳ گالری مجوزدار در شهرستان‌ها داریم و در مجموع ۵۳۰ گالری در کشور مجوز فعالیت دارند که در این میان تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۷۰ گالری فعالیت اقتصادی و شناسایی هنرمندان را انجام می‌دهند که این میزان باید افزایش یابد و باید کاری کنیم که گالری‌ها در معرفی هنرمندان و اقتصاد هنر اثرگذار باشند. بر همین اساس در هفته دوم مسئولیتم با جمعی از گالری داران جلسه ای گذاشتم و خواهان همبستگی آنها با هم شدم تا شاهد اتفاقات و آرت فرهای موفقی از آنها باشم.

مظفری همچنین به فعالیت بازارچه هنری پارک لاله که در ضلع شمالی موزه هنرهای معاصر واقع شده است، اشاره کرد و یادآور شد: بازار هنر مباحث حقوقی دارد. در ابتدای امر قرار بود این بازارچه در دوره‌ای سه ساله به صورت امانت در اختیار غرفه‌هایی قرار گیرد که فعالیت‌هایی مرتبط با هنر داشته باشند. این در حالی است که امروزه آثاری در این مجموعه به نمایش درآمده که نه تنها سنخیتی با هنر ندارند بلکه مخدوش‌کننده چهره هنر هستند البته درصدد رفع مسائل و موانع قانونی این امر هستیم و به زودی گزارش آن را اعلام خواهیم کرد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی همچنین به بحرانی که در حوزه برگزاری جشنواره‌ها با آن روبه‌رو هستیم، اشاره کرد و گفت: این بحران در حوزه تجسمی پررنگ‌تر است و اینگونه به نظر می‌رسد که طی سال‌های گذشته هر مدیر یا مسوول که قصد داشته تا اقدام یا کاری در این عرصه انجام دهد درصدد برگزاری جشنواره برآمده است.

جشنواره‌های هنری در حد نور شمع هستند

به گفته او در حالی که در حوزه هنرهای تجسمی هشت اولویت وجود دارد اما شاهد برگزاری ۸۳ فعالیت در این عرصه هستیم که بیشتر آنها جشنواره هستند و این اصلا اتفاق خوبی نیست چراکه جشنواره‌ها در حد کورسوی یک شمع خاموش و روشن می‌شود و کاری از پیش نمی‌برند. جشنواره‌ها نیازمند مدیریت هستند.

هادی مظفری در نشست خبری با رسانه هابحران عدم خلاقیت در برگزاری جشنواره‌های هنری

مظفری در ادامه بحران دیگری که در حوزه جشنواره‌های هنرهای تجسمی با آن روبه‌رو هستیم گفت: فقدان خلاقیت یکی از مشکلاتی است که در حوزه برگزاری جشنواره ها با آن روبه‌رو هستیم. همواره شاهد برگزاری جشنواره‌ها با یک سبک خاص از داوری گرفته تا معرفی برندگان و اهدای جوایز مواجهیم. چنانکه این حوزه مانند قالب‌های اداری شده است.

او در خصوص حمایت از هنرمندان نیز گفت: صندوق بیمه هنرمندان این کار را انجام می‌دهد البته در آینده‌ای نزدیک در انتظار انتشار اخباری خوب در این خصوص باشید.

روند مرمت موزه هنرهای معاصر تهران

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: تاکنون ۹۸ روز از کار مرمت گذشته است و ۱۱۶ روز دیگر طبق جدول زمانبندی تا پایان پروژه باقی است و امیدوار هستیم تا آن زمان کار به اتمام برسد.

به گفته او در حوزه مرمت موزه هنرهای معاصر با ۱۶۰ جبهه کاری روبه‌رو هستیم که تاکنون در قسمت بام ۳۴ درصد پیشرفت، در حوزه نما ۲۶ درصد، محوطه‌ها ۱۶ درصد، گالری ها ۱۸ درصد، گنجینه یک درصد پیشرفت داشته است و در حوزه تاسیسات نیز ورود پیدا نکرده‌اند. در کل می‌توان گفت روند کار ۲۱ درصد پیشرفت داشته این در حالی است که باید ۳۳ درصد می‌بود که البته ۱۰ درصد انجام نشده نیز می‌تواند قابل قبول باشد. راندمان حال حاضر مرمت موزه نیز ۶۵ درصد است.

مظفری در خصوص چرایی کند پیش رفتن مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: موزه‌ای که در سال ۵۶ افتتاح شد و طی سال‌های گذشته هیچ مرمت اساسی بر آن انجام نشد قطعا طی مرمت با مسائل پیش‌بینی نشده و مشکلات مختلف روبه‌رو خواهد شد. چنانکه در حال حاضر با مشکل جدی در خصوص اطفای حریق و آتش‌نشانی روبه‌رو هستیم. در عین حال تحولات بازار و مسائل اقتصادی نیز پیمانی‌ها را با مشکلاتی روبه رو ساخته است. با این وجود می‌توان گفت در حوزه مالی و اختصاص بودجه مشکلی نداریم و تاکنون ۱٫۵ میلیارد تومان پذیرش شده است.

هادی مظفری در نشست خبری با رسانه هاحراج خانه و آرت فرها

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در خصوص مباحثی که در مورد حراج آثار هنری نیز مطرح است گفت: یکی از ضروریات اقتصاد هنر در دنیا حراج‌ها هستند. این در حالی است که یکی از مشکلات ما در این حوزه نداشتن آرت فر است و بدون آنکه آرت فر داشته باشیم به سراغ حراج رفته‌ایم. در ابتدای امر قرار بود گالری‌ها هنرمندان را معرفی کنند و در طول سال یک یا دو آرت فر برگزار کنند و بعد از آن هنرمندان به حراجی‌ها معرفی شوند اما امروزه بدون برگزاری آرت‌فرها شاهد برگزاری حراج‌ها هستیم. در این خصوص نیاز است تا گالری‌ها با یکدیگر تعامل بیشتری برقرار کنند. این امر نیز نیازمند بازنگری آیین‌نامه‌ها و رفع مشکلات است.

مظفری با اشاره به آنکه پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته شده است و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد در خصوص برگزاری دوسالانه‌های هنر گفت: چندی پیش انجمن‌های هنر دور یکدیگر جمع شدند و توافق کردند که دوسالانه‌ها یکسال درمیان برای هر یک از انجمن‌ها برگزار شوند چنانکه قرار شد یک سال چهاردوسالانه و یک سال پنج‌دوسالانه برگزار شود که با در نظر گرفتن برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره فجر و هنرهای تجسمی جوانان در کل سال هفت رویداد بین‌المللی برگزار می‌شد که حتی اگر بودجه آن نیز تامین باشد قطعا در ساماندهی و برنامه‌ریزی برگزاری آن با مشکل روبه‌رو خواهیم بود. از این رو نیاز است تا انجمن‌ها به برگزاری رویدادهایی که مورد توجه‌شان است معطوف شوند چنانکه انجمن عکاسان در صدد برگزاری ۱۰ روز با عکاسان برمی‌آیند و معتقد است این رویداد کمتر از دوسالانه نیست همچنین انجمن گرافیک سرو نقره‌ای را برگزار می‌کند که آن را بسیار معتبر می‌داند. به نظر می‌رسد دستخط بر فعالیت خاص انجمن ها در برگزاری این رویدادها می‌تواند پررنگ‌تر از دوسالانه‌ها باشد و نیاز است تا در این خصوص بازنگری داشته باشیم.

هادی مظفری در نشست خبری با رسانه هاساختار مرکز تجسمی، سه جزیره جدا از یکدیگر

او با اشاره به اینکه مرکز هنرهای تجسمی طی سال‌های گذشته نتوانسته در ساختار و عرصه فعالیت‌های مرتبط با خود اثرگذار باشد گفت: جدی‌ترین چالش من به عنوان مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی عدم وجود ساختار در این مرکز است چراکه در حال حاضر مرکز توسعه هنرهای تجسمی در کنار موزه هنرهای معاصر و مرکز هنرهای تجسمی همچون سه جزیره جدا از یکدیگر فعالیت می‌کنند و نیاز است تا هماهنگی بین آنها به وجود آید.

مافیای هنر

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در خصوص بحث مافیای هنر و اینکه ایا چنین مافیایی در عرصه هنرهای تجسمی وجود دارد گفت: مافیای هنری یک واژه کلی است و نمی‌توان با مثبت یا منفی به این سوال پاسخ داد. به گفته او این مهم از دریچه‌های مختلف می‌تواند پاسخ‌های مختلف داشته باشد چنانکه وقتی در حوزه اقتصاد هنر اتفاقی می‌افتد افرادی که از این مهم مرتفع می‌شوند آن را یک راه رشد برای عرصه هنر می‌نامند اما افرادی که از این گردونه خارج هستند بر این باورند که ورود پول به عرصه هنر می‌تواند مشکل‌زا شود ترجیح می‌دهم به این سوال در همین حدود پاسخ دهم.

گالری ملی در راه است

مظفری همچنین از تاسیس گالری ملی که وعده وزیر ارشاد بود نیز حمایت کرد و گفت: افتتاح این گالری در برنامه‌های ۹۷ گنجانده شده است و جزو برنامه‌های پروژه عمرانی است.

او همچنین از گردش مالی ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومانی در حوزه اقتصاد هنر خبر داد و در خصوص فساد در عرصه هنر گفت: گزارش مالی جشنواره‌ها طی چند سال گذشته برگزار شده‌اند ظرف ۴۵ روز آینده منتشر می‌شوند. اعتبار سالانه هنرهای تجسمی که بخشی از آن در اختیار مرکز تجسمی قرار می‌گیرد و بخشی دیگر در اختیار انجمن‌ها قرار می‌گیرند مشخص است. این در حالی است که برخی از دادوستدهای هنری در حراجی‌ها و گالری‌ها اتفاق می‌افتند که ما روی آنها کنترلی نداریم و ماموریتی نیز برای این کنترل برای ما تعریف نشده است و نمی‌توانیم به این حوزه ورود پیدا کنیم.

به گفته او حقوقی که سال‌های زیاد از هنرهای تجسمی مورد توجه قرار نگرفته باید جبران شوددر این میان وزیر ارشاد بودجه هنرهای تجسمی را ۳۰ درصد افزایش داد. این در حالی است که بودجه سایر بخش‌ها مانند سال قبل در نظر گرفته شده است. اگر بخواهیم روی مشکلات تجسمی زوم کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که این حوزه نیازمند سازمان نظام صنفی هنرمندان است تا بتواند توجه جدی را در خصوص احقاق هنرمندان کسب کند. این در حالی است که خانه هنرهای تجسمی نداریم. زمانی می‌توانیم در خصوص فساد در هنر صحبت کنیم که هنرمندان در این حوزه تصمیم‌گیرنده باشند چراکه حوزه‌ای که پول در آن وارد می‌شود پرچالش خواهد بود.

به گفته او رسیدگی به موضوعات هنری نیازمند سواد هنری است و رسانه‌ها می‌توانند این مهم را از جامعه مطالبه کنند تا با ایجاد یک سازمان نظام صنفی این مهم محقق شود.

او در خصوص برگزاری نمایشگاه موزه هنرهای معاصر نیز گفت: کرییتور هلندی که قرار بود این نمایشگاه را برگزار کند به محض آنکه مرمت موزه به پایان برسد این مهم محقق خواهد شد.هادی مظفری در نشست خبری با رسانه ها

در پایان میتوان نگاهی داشت به آمار مالی منتشرشده از سال ۹۶ که در حدود  ۷۰۰ میلیون تومان وزارت ارشاد برای هنرهای تجسمی هزینه و از این بخش حمایت کرده است.

گزارش مالی بخش‌های مختلف معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ١٣٩۶ در بخش‌های هنرهای تجسمی، مد و لباس، هنرهای نمایشی و موسیقی منتشر شد. در راستای شفاف‌سازی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری، جداول گزارش‌های مالی سال ١٣٩۶ معاونت به تفکیک حوزه‌های هنرهای تجسمی، مد و لباس، موسیقی و هنرهای نمایشی منتشر شد.

گزارش مالی معاونت هنری وزارت ارشاد در حوزه‌های تجسمی و موسیقی شامل آمار ۱۲ ماهه‌ای است که به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ منتهی می‌شود. در بازه زمانی مورد اشاره این گزارش مجید ملانوروزی مدیریت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را بر عهده داشته‌اند. همچنین علی مرادخانی تا نوزدهم آذرماه همین سال در پست معاونت هنری وزارت ارشاد مشغول به فعالیت بود و پس از آن سید محمد مجتبی حسینی متولی این معاونت شد.

لیست کامل گزارش ۱۲ ماهه مالی معاونت هنری 

نویسنده