فراخوان پوستر اکسپوی میلان

EXPO یا نمایشگاه جهانی، نامی كلی است برای نمایشگاه‌های بزرگی كه در مدت زمان حدود یك‌ونیم قرن گذشته، در شكلی ارتقا یافته و در حال تكوین، محملی شده است برای عرضه‌ی دستاورد‌های تاریخی (در حوزه‌های علم، صنعت و…) و نیز داشته‌های فرهنگی و هنری ملل شركت‌كننده. در کنار هم قرار گرفتن این دستاورد‌ها و داشته‌ها، به ایجاد بازار اقتصادی – توریستی بزرگی منجر می‌شود که به میزان جدی گرفته شدن ازسوی دولت‌ها و جوامع مختلف، رویداد‌های اقتصادی و اجتماعی مطلوبی را رقم می‌زند. نمایشگاه جهانی اکسپو، صحنه ای برای نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی کشورها و دورنمای توسعه آنها می باشد.
نخستین نمایشگاه اكسپو، سال 1851 میلادی به ‌مدت حدود شش ماه در هایدپارك لندن برگزار شده و از آن پس شهرهای متعددی در دنیا میزبان آن بوده‌اند كه بسیاری از آن‌ها، توسعه اقتصادی و اجتماعی خود در مقاطع مختلف، مدیون برگزاری نمایشگاه اكسپو هستند. از زمان جدی‌تر شدن بحث برگزاری اكسپو در ابتدای قرن بیستم – پس از تجربیات مفید حاصل از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و همگانی در لندن، پاریس، وین، آمستردام، بروكسل، بارسلون، سنت لوئیس، تورین و فیلادلفیا و نیز آسیب‌شناسی آن‌ها – و البته با وجود وقفه‌ی ایجاد شده به دلیل بروز جنگ جهانی اول در پیگیر‌هایی كه دولت آلمان در این زمینه داشت – سرانجام در سال 1928 نمایندگان 31 كشور جهان در پاریس نخستین پیمان را كه به روشی سازنده بر تشكیل نمایشگاه‌های بین‌المللی نظارت می‌كرد، به امضا رساندند. متعاقب آن، دو پروتكل سال‌های 1948 و 1966 در این زمینه به‌نوعی تجدیدنظرهای تكمیلی بر كنوانسیون 1928 بود و درنهایت به پروتكل 1972 منتهی شد كه تا حالا هم پایدار است.
Expo برگرفته از واژه Exposition است و به نمایشگاه‌های جهانی که میانه‌های سده نوزدهم میلادی برپا گردیده گفته می‌شود. اکسپو رویدادی است که هر پنج سال یکبار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. اهمیت این نمایشگاه و پیامدها و برآیندهای آن برای کشورهای جهان آن چنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس مسابقات جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک بوده و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن برگزیده اند.
میلان ایتالیا از اردیبهشت تا آبان سال آینده میزبان کشورهای جهان است تا اکسپو ۲۰۱۵ با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» را برگزار کند.
اکسپو میلان نیز با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای زندگی» و پیام «دسترسی همه انسان‌ها به غذای سالم و کافی» از 10 اردیبهشت تا 4 آبان سال 1394 در شهر میلان ایتالیا برگزار خواهد شد.
موضوع اکسپو، خود بر مبنای اهداف توسعه هزاره سازمان ملل تشکیل شده و اهداف زیر را دنبال می کند:

1- به نیمه رساندن تعداد جمعیتی که از گرسنگی رنج می‌برند.
2- کاهش مرگ و میر
3- کاهش مرگ و میر مادران
4- ادغام اصول توسعه پایدار در سیاست ها و برنامه های کشور
5- یافتن شرکای بین المللی توسعه
این اکسپو همچنین موضوعات فرعی دیگری را پیگیری می‌کند:
• علم و تکنولوژی برای سلامت ، بهداشت و کیفیت غذا
• علم و تکنولوژی برای کشاورزی و تنوع زیستی و یافتن تعادلی میان کشاورزی، جنگلداری، دامداری، ماهیگیری،پرورش ماهی، منابع طبیعی و تعقیب و بررسی مسائل علمی، تکنولوژی و اخلاقی توسعه پایدار.
• نوآوری در زنجیره غذایی کشاورزی
• آموزش رژیم غذایی در خانواده ها، شرکت ها، انجمن ها و جوامع علمی و بحث تغذیه مناسب
• غذا برای شیوه زندگی بهتر
• غذا و فرهنگ ، گفتگو و تبادل میان هویت های اجتماعی مختلف دنیا در مورد غذا و سنت¬های فرهنگی و هنری مربوطه
• همکاری در زمینه توسعه غذا
• بحث سلامت و رفاه
ایران نیز جزو کشورهایی است که در این نمایشگاه بزرگ جهانی حضور خواهد داشت. نمایشگاه اکسپو میلان ششمین نمایشگاه اکسپویی است که ایران پس از انقلاب در آن حضور می‌یابد. پیش از این ، ایران در اکسپوهای کره‌جنوبی در سال ۱۹۹۳(۱۳۷۲) لیسبون پرتغال در سال ۱۹۹۸(۱۳۷۷) – هانوفرآلمان در سال ۲۰۰۰(۱۳۷۹)- آئی‌چی ژاپن در سال ۲۰۰۵(۱۳۸۴) و شانگهای چین در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) حضور یافته است. ایران نیز با شعار « فرهنگ و غذا» در اکسپوی میلان حاضر می‌شود.
پاویون ایران از سمت راست به پاویون مشترک بعضی از کشورهای شرکت کننده که به صورت اختصاصی فضایی ندارند و از سمت چپ به پاویون شیلی مشرف و در واقع روبروی پاویون کشور آلمان واقع شده است. فضای عمومی اکسپو به صورت یک جاده عمودیست که در این جاده کشورهای شرکت کننده قرار دارند و پس از طی 500 متر وارد جاده افقی خواهیم شد که به پاویون های ایتالیا اختصاص دارد و به پاویون ایران بسیار نزدیک است.
ستاد برگزاری اکسپو برای حضور ایران در این نمایشگاه بزرگ بین المللی با تشکیل 7 کمیته برای حضور هرچه بهتر و چشمگیر تر ایران ، برنامه ریزی کرده است.
کمیته های تلفیق اکسپو 2015 میلان:
– کمیته گردشگری ( با شعار : سفره زمین، ظرفیت ایرانی)
– کمیته فرهنگ و هنر(با شعار : باغ ایرانی، آب و آیینه)
– کمیته تبلیغات (با شعار : سفره جهانی، مهمان نوازی ایرانی)
– کمیته کشاورزی (با شعار : تعادل انسان و زمین در تمدن ایرانی)
– کمیته محیط زیست و انرژی و فناوری¬های جدید (با شعار : زمین پایدار،ضامن تغذیه سالم و امنیت انرژی)
– کمیته علمی و فناوری (با شعار : نوآوری، برکت سفره جهانی و فرهنگ ایرانی)
یکی از کمیته‌های فعال در این ستاد ، کمیته فرهنگ و هنر است که به سبب اهمیت معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به مخاطبان اکسپو با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شود. پس از تشکیل ستاد اکسپو ، مدیر کمیته فرهنگ و هنر، آقای علی مرادخانی ، آقای مهدی افضلی را طی حکمی به عنوان نماینده تام‌الاختیار معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد و پیگیری برنامه‌های کمیته مذکور را به ایشان واگذار کرد. سونیا پوریامین نیز دبیر کمیته فرهنگ و هنر ستاد اکسپو 2015 میلان است.
کمیته فرهنگ و هنر برای نائل آمدن به کمیته ای خلاق و نوآور از مشاوره نخبگان ، کارشناسان و هنرمندان صاحب نظر غافل نمانده تا بتواند حضوری فعال با توجه به اهداف جمهوری اسلامی ایران در اکسپو میلان ایفا کند.
انتخاب شعار « باغ ایرانی، آب و آیینه» با التفات بر عناصر هنری شناخته شده فرهنگ ایرانی ( باغ ، زمین ، آب) صورت گرفته است.
کمیته فرهنگ و هنر قصد دارد تا با فعالیت در5 حوزه برنامه‌های خود را عملی کند.

براي كسب اطلاعات بيشتر اينجا را كليك كنيد.

نویسنده