حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
بیست و پنجمین دوره حراج آثار خاورمیانه حراج خانه کریستیز این بار در لندن

به گزارش سایت تندیس به نقل از ایران آرت

 

بیست و پنجمین دوره کریستیز خاورمیانه، با ارائه آثاری از هنرمندان ۱۱ کشور منطقه، ۲ آبان‌ماه برگزار می‌شود. این دومین بار است که کریستیز، حراج خاورمیانه را در لندن و در حراج خانه خود برگزار می‌کند.

نکته حائز اهمیت این دوره است که این بار هم سهم یک‌چهارمی هنر ایران در آثار راه‌یافته به حراج حفظ شده و از میان ۹۶ اثر ۲۳ کار ایرانی چکش خواهد خورد. روی جلد کاتالوگ این دوره کریستیز به اثری از استاد سیدمحمد احصایی اختصاص یافته که از او سه اثر در این حراجی به فروش می‌رسد.

بالاترین برآورد قیمت‌ها هم به آثاری از ایران، لبنان، سوریه و مصر تعلق دارد که در میان آن‌ها هنرمندان ایرانی بیشترین آثار گران‌قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

در نگاه آماری ۲۳ اثر از ایران، ۲۰ اثر از سوریه، ۱۷ اثر از مصر، ۱۳ اثر از لبنان و آثاری دیگر از عراق، تونس، عربستان، ترکیه،  فلسطین، مراکش و کویت در این حراجی عرضه می‌شود.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر چالرز حسین زنده رودی

بالاترین قیمت‌های پیشنهادی

گران‌ترین اثر ارائه شده در این دوره از حراج یک تابلوی نقاشی از هنرمند مصری، عبدالهادی الغازر است که به قیمت ۴۶۰ تا ۵۸۰ هزار دلار عرضه شده است.

پس از آن در محدوده قیمت ۱۶۰ تا ۲۳۰ هزار دلار مجسمه‌ای از پرویز تناولی و یک نقاشی از هنرمند لبنانی، ایمن بعلبکی ارائه شده است. در رتبه بعدی هم اثری از منیر فرمانفرماییان قرار دارد که به قیمت ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار دلار چکش می‌خورد.

۱۷ هنرمند ایرانی حاضر در حراج بیست و پنجم

پرویز تناولی هنرمند معاصر ایران است که در صدر آثار گران‌قیمت ایرانی حراج کریستیز خاورمیانه قرار دارد. مجسمه‌ای از مجموعه “دیوار” که قیمت ۱۶۰ تا ۲۳۰ هزار دلار برای آن پیش‌بینی شده است و اثر نقش برجسته  برنزی از مجموعه “عشاق” او نیز ۳۳ تا ۴۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است در دوره حراج عرضه شده است.

اثری از منیر فرمانفرماییان با نام “طراحی در شیشه” در رتبه دوم آثار گران‌قیمت ایرانی این دوره قرار دارد و قیمت ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار دلار برای آن پیشنهاد شده است.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر منیر فرمانفرماییان

محمد احصایی بیشترین تعداد آثار را در بیست و پنجمین دوره کریستیز خاورمیانه دارد و ۳ اثر از او در حراج چکش خواهد خورد. اثری که بر روی جلد کاتالوگ حراج به چاپ رسیده است به همراه یک اثر دیگر او ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار قیمت گذاری شده‌اند. همچنین اثری با نام “نرگس‌های زرد” به قیمت ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار دلار چکش می‌خورد.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر محمد احصایی

آثار حسین زنده‌رودی و فرهاد مشیری با قیمت مشابه در این حراج ارائه‌ شده‌اند. تابلوی مشیری با نام ۴۱۵۹ از اعداد فارسی نوشته شده بر سطح بوم شکل گرفته است و تابلوی نقاشی خط زنده رودی که SATAME نام دارد  هر دو ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار دلار چکش می‌خورند.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر فرهاد مشیری

 

کامران یوسف زاده Y. Z. KAMI تابلویی با نام “گنبد آبی ۲” را در این مجموعه دارد که قیمت ۹۱ تا ۱۳۰ هزار دلار برای آن پیشنهاد شده است.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر کامران یوسف زاده(وای.زد کامی)

در رتبه بعدی قیمت‌ها اثری از سهراب سپهری که در ایران رکورددار بالاترین قیمت آثار هنری است، قرار دارد. این تابلو که “سه درخت بلند و باریک” نام دارد ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار چکش می‌خورد. نصراله افجه‌ای نیز با دو اثر در حراج کریستیز حضور دارد که یکی از آن‌ها ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و اثر دیگر ۲۹ تا ۳۶ هزار دلار  چکش می‌خورد.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر سهراب سپهری

تابلوی نقاشی رضا درخشانی از مجموعه “شکار” نیز  در بیست و پنجمین دوره کریستیز خاورمیانه به قیمت  ۶۵ تا ۹۰ هزار دلار ارائه شده است.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر رضا درخشانی

منوچهر یکتایی با دو اثر در حراج کریستیز حضور دارد که قدیمی‌ترین آثار ایرانی این دوره از حراج نیز هستند. نقاشی فیگوراتیو او که سال ۱۹۶۳ خلق‌شده ۵۲ تا ۷۷ هزار دلار  قیمت‌گذاری شده و اثر طبیعت بی‌جان که سال ۱۹۶۶ نقاشی شده است ۲۰ تا ۲۶ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر منوچهر یکتایی

اثری از کوروش شیشه‌گران ۴۶ تا ۶۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و پس از آن دو اثر از شیرین نشاط حضور دارد که با قیمت یکسان ۳۳ تا ۵۱ هزار دلار چکش می‌خورد.

از مارکو گریگوریان تابلویی با نام “پسته” که سال ۱۹۶۸ خلق شده است به قیمت ۲۶ تا ۳۲ هزار دلار ارائه شده و تابلویی از سونیا بالاسانیان که سال ۱۹۷۴ خلق شده است ۲۰ تا ۲۶ هزار دلار چکش می‌خورد.

حراج کریستیز لندن و حضور پر رنگ آثار ایرانی
اثر مارکو گریگوریان

آثاری از رکنی حائری‌زاده و افشین پیرهاشمی با قیمت مشابه ۱۶ تا ۲۳ هزار دلار  در بیست و پنجمین دوره کریستیز خاورمیانه عرضه شده است و مجسمه‌ای از بهمن دادخواه به قیمت  ۱۳ تا ۱۹ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

بخش نمایشگاهی بیست و پنجمین دوره کریستیز خاورمیانه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) برپا می‌شود و پس از ۴ روز فرصت تماشای آثار، حراج این دوره ساعت ۷ بعدازظهر چهارشنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) برگزار می‌شود.

 

نویسنده