تکانه‌ای مهیب از اتفاقات بر انسان معاصر در مجموعه «سیژر» آرزو غلامی

نگاهی به «سیژر» آرزو غلامی 
گزارش تصویری نمایشگاه

نمایشگاه انفرادی نقاشی آرزو غلامی با عنوان «سیژر» در گالری سایه از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۳۹۷ برگزار شد.سیژر آرزو غلامی گالری سایه

آرزو غلامی در بیانه خود اینچنین می‌گوید:

تکانه‌ای مهیب از اتفاقات بر انسان معاصر به مثابه یک (حمله‌ی عصبیِ ناگهانی) که در آن انسانِ فاقدِ هرگونه هوشیاری، یا همانند رقصنده‌ای زایل شده جسم خود را بی محابا به هر سو پرتاب می‌کند و یا در خلسه‌ای عمیق در درونِ خود و در فضایِ بی کرانِ فراموشی، مبهوت، تن به کما می‌دهد.سیژر آرزو غلامی گالری سایه
انسان هایی سردر گم در خود یا در دیگری؛ فرو غلتیده، بی هیچ تعلق خاطر به زمانی یا مکانی، بین دو دنیایِ واقعیت و انتزاعِ خود در رفت و آمدند؛ که گهگاه آبیِ آسمانیِ امیدی هرچند اندک در این هیاهو قصد سر برآوردن دارد…

علیرضا آدم بکان در یادداشتی بر این نمایشگاه اضافه می‌کند: تکانه ایی مهیب از اتفاقات بر انسان معاصر (حمله عصبی ناگهانی) این سیژر است به گفته‌ی علم پزشکی و روایت آرزو غلامی.
کادرهای همسان او برای بیننده چهار چوبی را تعریف میکند که اول از همه قدرت خاکستری های رنگی و بعد فرم های بوجود آمده از طراحی اولیه ی او، در این تکانه همراه می شویم، اما با یک تامل از این تکانه‌ی مهیب می‌توان عبور کرد و وارد دنیای مرموز از مفاهیم که با رنگ‌ها و طراحی‌های فی‌البداهه او به تصویر کشیده شده است، به نگریستن ادامه دهیم.
و اینجاست که واکنش تماشاگر هوشمند را می‌طلبد که تنها به فرم یا رنگ توجه نشان ندهد بلکه سوژه و محتوا نقاشی با او همراه می‌گردد.
شیوه دیدن غلامی به انسان و فرم، او را از حالت ماده خارج می‌کند، همچون عالم عاشقی که دیدن معشوق معنایی می‌دهد که هیچ واژه‌ی در آغوش کشیدنی با آن برابر نیست.
آرزو غلامی بیننده‌ی خود را با جهان امروزی که آگاهی در آن پس می‌نشیند، ما را در انتظار کشف شدن و شناخته شدن نگاه می‌دارد. و این انتظار را به خوبی در ترکیب بندی‌هایش نشان می‌دهد که قابل درک شدن است.
به همین دلیل او مارا با اوجی در آثارش همراه می‌کند که تشنگی رنگ و قرارگیری فیگورهایش عواطف بیننده را همچون همان عالم عاشقی درگیر می‌کند.
انسان‌هایی که در آثارش با بی‌پروایی خود را نمایان می‌کنند تا بی‌هیچ تعلق خاطر به زمان و مکان بین دنیای واقعیت و انتزاع در رفت و آمد قرار دهد که این خود از لحاظ تکنیکی و شناخت بیشتر فضا نیاز به تجربه‌های گوناگونی دارد و دریافت این تجربه به مانند همان واژه سیژر نیاز به رقصی دارد که در عالم خلوت و نقاشی قابل تجربه است.
شایان ذکر است آرزو غلامی متولد ۱۳۶۳ در کرج و دانش آموخته رشته نقاشی و رادیولوژی است و شرکت در بیش از ده نمایشگاه گروهی داخل و خارج از ایران و همچنین برگزیده بینال نقاشی فلورانس ایتالیا را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.سیژر آرزو غلامی گالری سایه

نمایشگاه های دیگر را اینجا ببینید.

نویسنده