کلود مونه در حراج ساتبی

تنديس: حراجی ساتبی شش اثر هنری از کلود مونه را به قیمت 110 میلیون دلار برای فروش گذاشته است.

کلود مونه در پاریس متولد شد. او در آکادمی سویس و مدرسهٔ هنرهای زیبای پاریس تحصیل کرد و بنیانگذار نقاشی دریافتگری (امپرسیونیسم) فرانسوی بود. مجموعه «نیلوفرهای آبی» كه يكي از مهم‌ترين مجموعه آثار اوست، شامل ۲۵۰ اثر (۱۸۴۰ – ۱۹۲۶ میلادی) است كه وی این آثار را در نیمه دوم زندگیش با الهام از برکه‌ای که در باغ خانه‌اش در روستای گیورنی قرار داشت کشید. کلود مونه در ۵ دسامبر سال ۱۹۲۶ در سن ۸۶ سالگی بر اثرسرطان ریه درگذشت در ژی ورنی زندگی اش پایان گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شش تابلوی نقاشی از کلود مونه نقاش فرانسوي سبک امپرسیونیسم و خالق مجموعه معروف «نیلوفرهای آبی» از سوی حراجی ساتبی نیویورک چکش حراج می‌خورد. حراجي ساتبي در تاريخ پنجم ماه می‌‌ (15 ارديبهشت) برگزار می‌شود. گفتني است ارزش کلی آثار کلود مونه 110 میلیون دلار تخمین زده شده است.

نقاشی‌های کلود مونه در مدت پنج دهه فعالیت هنری این چهره‌ی سرشناس کشیده شده‌اند و سال‌ها در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شدند. ارزشمندترین اثر مونه در این حراجی‌، نقاشی از مجموعه «نیلوفرهای آبی» است که در سال 1905 کشیده شده و پیش‌بینی می‌شود بین 30 تا 45 میلیون دلار خریده شود. خانه، باغ و برکه نیلوفرهای آبی، توسط تنها وارث او، پسرش میشل؛ در سال ۱۹۶۶ به آکادمی هنرهای زیبای فرانسه (بخشی از انستیتو فرانسه) واگذار شده است.

نقاشی سال 1908 این نقاش امپرسیونیست از منظره‌ای در شهر ونیز هم بین 15 تا 20 میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است. حراجی ساتبی سال گذشته 18 نقاشی از مونه را به قیمت کلی 190 میلیون و 500 هزار دلار به فروش رساند.

نویسنده