آثاری کمتر دیده شده از کامران کاتوزیان هنرمند تحول گرا و اثرگذار

نقاشی‌های کمتر دیده شده از کامران کاتوزیان هنرمند تحول گرا و اثرگذار
بزرگان هنر ایران از کامران کاتوزیان چه می گویند
نمایشگاه نقاشی در گالری سهراب

گشایش: ۹ آذر ماه ۹۷

به گزارش گروه هنربانی آوام : نمایشگاه نقاشی های کامران کاتوزیان یکی از برجسته ترین شخصیت های فرهنگی و هنری ۵۰ سال گذشته جمعه ۹ آذر ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۷ تا ۲۱  در گالری سهراب گشایش می‌یابد.کامران کاتوزیان

به همین بهانه اشاره ای میکنیم به گزیده‌ مطالبی که به بهانه نمایشگاه او در گالری ماه مهر-۱۳۸۸ و در سخنرانی هایی در سال ۹۰ درباره این شخصیت تاثیر گذار و مهم هنر ایران که کمتر به او پرداخته شده، نوشته شده است.

در بخشی از نامه غلامحسین نامی به کامران کاتوزیان آمده است:

تو از معدود هنرمندانی بودی که درک درستی از فلسفه مدرنیزم داشتی و با آگاهی از رخدادهای هنری دنیای مدرن، چه در نقاشی و چه در زمینه گرافیک تبلیغاتی، توانستی به عنوان یک نقاش و گرافیست تحول گرا و اثرگذار، خود را در جامعه تثبیت کنی.

کامران کاتوزیانجواد مجابی می گوید: کاتوزیان کسی است که شهر و جهان را زیباتر آرزو می کند. او بیشتر به عنوان گرافیست شناخته شده است تا نقاش، اگرچه سال های درازی در هیئت نقاشی نوآور، آثار ارجمندی به قلمرو هنر مدرن ایران ارائه کرده است؛ تازه این دیوارهای قراردادی بین نقاشی و گرافیک چیست، اگر سازنده تمامی این آثار، ذهنی خلاق باشد که آفرینش کاری اش از آغاز به ابداع فضای بدیع قادر بوده و روند تکاملی کارش نمایانگر مهارت هرچه بیشتر دست و ظرافت او بوده است.

گزیده ای از سخنان دیگران در گفت و گوی حضوری:

 محسن میرزایی (مدیر تبلیغات)- ۹۰/۶/۲۲

 در یک دوره ای که نسل جدید نوآوری می خواست آقای مستوفی و آقای کاتوزیان آمدند و با شکستن قواعد جاری گرافیکی و تبلیغاتی چه از نظر شکل وهم کپی رایتینگ باب تازه ای را گشودند. آقای کاتوزیان تنها گرافیستی بودند که توانستند در تبلیغات هم بدرخشند وهم اثرگذار باشند.

کامران کاتوزیانابراهیم حقیقی (طراح گرافیک)- ۹۰/۶/۲۸

بعضی افراد در روزگار هستند که اگر نبودند، بعضی چیزها هرگز به وجود نمی آمد. در واقع بعضی اتفاقات متکی به حضور برخی افراد است و آن افراد در آن حوزه، تاریخ ساز هستند و حضورشان مبدا تاریخ آن هنر یا اتفاق می شود.

کامران عزیز هم از همین افراد است. مزیتی که او در تبلیغات دارد این است که علاوه بر دانش تبلیغات، گرافیک، هنر، نقاشی و تصویرگری وکپی رایتری هم می داند. وعلاوه بر اینها سلیقه اش هم به طرزغریبی مدرن است.

شهرزاد اسفرجانی (طراح گرافیک)- ۹۰/۶/۲۸

بزرگترین شانس من در زندگی ام آشنایی و کار با ایشان در زمان مناسب و مکان مناسب بود. تمام سرنوشت و دید مرا عوض کرد. من مدیون ایشان هستم تا روزی که چشمم را از دنیا ببندم. مهمترین مسئله ای که ایشان دارند روح بزرگ خلاقیت و نوآوری بی پایان این مرد است.

کامران کاتوزیانمجید بلوچ (طراح گرافیک)- ۹۰/۶/۲۸

در دهه ی پنجاه، کارهای کاتوزیان را در آوانگارد خیلی دوست داشتم. به هر حال من شاید از همه ی شما کمتر کامران را می شناسم یا با کامران کار کرده باشم اما خاطرات خیلی خوبی از او دارم چه در کارهای آوانگاردش و چه بعد از انقلاب که کارپی را راه انداخت، با آن خلاقیت عجیب وغریب. همیشه نوآوری داشت. در آوانگاردش هم همینطور بود، در کارپی‌اش هم همینطور. برای اولین بار شهر را با تابلوهایش پوشاند، کار تازه ای را شروع کرده بود که بعدها منجر شد به کارهای دیگر.

منوچهر مستوفی (مدیرعامل سابق شرکت آوانگارد)- ۹۰/۷/۵

من نقش و حضور آقای کاتوزیان را در کارها بسیار بالا می دانم چون فکر می کنم اگرکامران نبود آوانگارد، آوانگارد نمی شد و اگر من هم نقشی در آن تشکیلات نداشتم، آوانگارد نمی شد. ما دوتا با دو نوع تخصص یا علائق درونی کاملا مکمل هم شده بودیم. ذهن کاتوزیان بسیار خوب، فعال و به طرز شگفت انگیزی گیرا بود، یعنی با یک اشاره تمام ماجرا را از نظر گرافیک، تنظیم، طراحی و… می گرفت. حتی وقتی سر موضوعی عمیقا بحث و دعوا می کردیم همیشه نتیجه ی نهایی خوب بود.

خیلی دوستش دارم، خیلی باورش دارم، طرز فکرمان خیلی شبیه بود و بیشتر از هر کسی نظرش به خواسته ام نزدیک بود، همیشه دوستی و همکاری مان هم از هم جدا بود. امیدوارم که تا ۷۰ هزار سال، اثر کارهای زیبایش باقی بماند.

هومن مرتضوی (طراح گرافیک) – ۹۰/۷/۵

… آدم ها از یک ابعادی که بزرگتر می شوند، هیچ حرف مناسبی در موردشان نمی شود زد. ژن تبلیغات کاتوزیان، به همه ی مملکت و تبلیغات ما و آداب کار کردن ما منتقل شده است.

کاتوزیان سن و سالی ندارد. به اندازه‌ی یک پسربچه ی ۱۸ ساله انرژی دارد و به اندازه ی یک مرد ۱۰۰ ساله می تواند با آدم دعوا بکند. این شناسنامه فقط مشکل خودش است. ۲۰ سال دیگر هم بگذرد، کاتوزیان بازهمینطوری است و باز دوباره همین کارها را می کند این آدم اصلا محدودیت فیزیکی حالیش نیست و همین است که ۵۰ سال توی این کار دوام آورده است و گرنه همه، ۷-۸ سال که توی این حرفه کار می کنند اعلام بازنشستگی و ورشکستگی می کنند و کار را ول می کنند. این آدم ۵۰ سال است در خط مقدم جبهه ی کار است. این مدل آدم را کسی جلودارش نیست.

آیدین آغداشلو: (نقاش) ۹۰/۷/۷/

کامران کاتوزیان یکی از برجسته ترین شخصیت های فرهنگی وهنری ۵۰ سال گذشته است. منتها نمی دانم چرا، آن مقداری که حقش بود و باید در موردش نوشته می شد و کار می شد، این کار انجام نشده، شاید خودش هم بی تأثیر و بی دخالت نبوده، گذشته ی درخشانش در پرده ای از ابهام است.

کامران کاتوزیانعباس سلیمانی (مدیر شرکت نیک کالا) – ۹۰/۷/۱۳

… تبلیغاتچی باید با یک شعار شعوری ماندگار به جامعه آگاهی بدهد، کاری که کاتوزیان کرد. او یکی از بهترینها برای این کار است. شعار شعوری که ایشان برای ما انتخاب کردند، گستردگی جهانی و انسانی دارد که از یک دید کلی نگر و شعور آن به وجود آمد. فکر می کنم این شعار برای همیشه ماندگار باشد. این شعار هم اصالت دارد هم شعور در آن است وهم واقعیت دارد.

این نام نیک است که می ماند.» نام نیک کالای من یا نام شما؟ «این نام نیک است که می ماند» کوبندگی دارد، خلاصه است، یک اصالت ابدی دارد، به همه انسانها ارتباط پیدا می کند و واقعیت است. شعار باید ماندگار باشد. همانطور که سعدی هم گفت:

نام نیکی گر بماند ز آدمی

به کزو ماند سرای زرنگار

کامران کاتوزیان

لازم به دکر است نمایشگاه کامران کاتوزیان تا ۲۰ آذر در گالری سهراب برقرار است و علاقه مندان همه روزه به جز یکشنبه ها از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ می توانند به نشانی خیابان سمیه بین مفتح و رامسر شماره ۱۴۲ مراجعه نمایند.

نمایشگاه‌های دیگر را اینجا ببینید.

برنامه گالری ها و راهنمای گالری گردی آذر ماه را در لینک زیر دانلود کنید:

نویسنده