نشست خبری آغاز به کارِ گالری دیلمان 

نشست خبری آغاز به کارِ گالری دیلمان 
نمایش آثار هنرمندان جوان در کنار پیشکسوتان بین‌المللی هنر ایران

گروه هنربانی آوام: رضا یاسینی

افتتاح گالری دیلمان

به گزارش گروه هنربانی آوام: نشست خبری آغاز به کار گالری دیلمان با حضور علی مقدم حیدری (مدیر هنری)، هدیه مرتاضیان (سرمایه‌گذار و رییس هیات مدیره)، سعید مرتضوی کاشانی (سرمایه‌گذار)، مجید کاشانی (طراح و گرافیست) و کوروش قاضی مراد (هنرمند خوشنویس) روز دوشنبه ۱۲ آذر در گالری دیلمان برگزار شد و دبیر این نشست را حافظ روحانی بر عهده داشت.

علی مقدم حیدری در ابتدای نشست درباره فعالیت این گالری گفت: ما در حالی وارد عرصه‌ی گالری‌داری می‌‌شویم که به تعداد قابلِ توجه‌ِ گالری‌های پایتخت واقف هستیم و ادعای انجامِ کارِ جدید نداریم. ما آمده‌ایم تا گوشه‌ای از کار را بگیریم ولی تلاش داریم که حرفه‌ای باشیم. به همین خاطر تلاش داریم تا در همین آغار کار، از تمام کلیشه‌های موجود دوری کنیم.

او با بیان این مطلب که گالری دیلمان از روز ۱۶ آذر با نمایشگاه مجسمه‌های سیمین اکرامی آغاز به کار می‌کند؛ افزود: تمرکز ما بر دو گروه از هنرمندان است؛ نخست هنرمندان جوانی که تاکنون نمایشگاه برگزار نکرده‌اند اما آثارشان از کیفیت قابل‌توجهی برخوردار است و دوم آن دسته از هنرمندان پیشکسوتی که در عرصه‌ی بین‌المللی شناخته‌شده هستند اما در ایران زیر حجاب معاصریت قرار گرفته‌اند و مجالی برای بروز هنرشان تاکنون پیدا نشده و سیمین اکرامی یکی از این هنرمندان است.

او خاطرنشان کرد: در این گالری بدون دریافت هزینه‌ای اقدام به برگزاری نمایشگاه برای هنرمندان خواهیم کرد و برنامه‌ریزی طولانی مدت برای هنرمندان خواهیم داشت.

در ادامه، هدیه مرتاضیان درخصوصِ فعالیت گالری دیلمان در خارج از ایران بیان داشت: در حال انجام رایزنی‌هایی برای راه‌اندازی شعبه خارج از کشور هستیم. ما تلاش داریم تا فعالیت‌مان را با راه‌اندازیِ شعبه‌ای در شهر نیویورک آغاز کنیم که طی دو سال آینده امیدواریم این مهم به وقوع بپیوندد.افتتاح گالری دیلمان

مرتاضیان در ادامه گفت: امیدوار هستم تا با آغاز فعالیت گالری دیلمان فضای هنر و معماری را با هم آشتی دهیم. همچنین جای خالی هنر ایران در فضای بین‌المللی احساس می‌شود. امیدواریم هنرمندان ایرانی بتوانند جایگاه هنر ایران را در سطح بین‌المللی بازگرداند.

سپس کوروش قاضی مراد درباره‌ی سابقه‌ی همکاری‌اش با اعضای گالری دیلمان طی سخنانی گفت: من از سال‌های دور علی مقدم حیدری را می‌شناسم و خیلی خوشحالم که در ابتدای جوانی گالری‌داری را آغاز کرده است. من طی ۲۵ سال فعالیت حرفه‌ایم با گالری‌های محدودی کار کرده‌ام که مشکلات زیادی با هنرمندان داشتند اما می‌دانم که علی مقدم درد هنرمندان را می‌داند و به همین دلیل خوشحالم با این گالری همکاری دارم.

در ادامه‌ی نشست، علی مقدم حیدری درخصوص همکاری گالری دیلمان با مجموعه‌داران هنری گفت: ۶ برنامه منظم نمایشگاه تا آخر سال داریم و مجموعه کارهای هنرمندان این نمایشگاه‌ها را به صورت قسطی خریداری کردیم. ما روی این مجموعه‌ها کار می‌کنیم و منتخبی از آن‌ها را برای نمایشگاه‌هایمان انتخاب می‌کنیم. لازم است بدانید قبل از افتتاحیه نمایشگاه‌ها، تبلیغات گسترده‌ای برای فروش این آثار انجام می‌دهیم، حتی یکی از این مجموعه‌های هنری به طور کامل فروش رفته است.

او درباره‌ی اطمینان از اصالت آثار اظهار داشت: اصالت کلیه آثار گالری توسط  دکتر جاوید رمضانی (آتلیه مرمت و اصالت سنجی آوام) بررسی و اصالت سنجی می‌شوند، همچنین تمام آثار دارای شناسنامه هستند.افتتاح گالری دیلمان

مدیرهنری گالری دیلمان درمورد توجیه اقتصادی برپایی نمایشگاه‌ها و رایگان برگزارشدن نمایشگاه بیان کرد: چون خودم هنرمند بودم، با دغدغه‌های هنرمندان آشنا هستم. می‌دانم قیمت‌ها در گالری‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل هزینه‌های تبلیغات و شارژ نمایشگاه را رایگان خواهیم کرد، البته درصد معمول همه گالری‌ها را که ۴۰ به ۶۰ است، از هنرمندان دریافت می‌کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا گالری دیلمان در عرصه‌ی هنرهای جدید هم ورود خواهد کرد یا نه؟ گفت: ما انکار نمی‌کنیم که مباحث مادی برایمان اهمیت دارد؛ گالری باید چرخه‌ی اقتصادی خودش را داشته باشد. اما توجه به کیفیت آثار نیز برایمان در اولویت است و سعی داریم هر دو مقوله را با هم پیش ببریم. در خصوص هنرهای جدید، تاکنون پیشنهادی نداشته‌ایم اما اگر پیشنهاد خوبی به ما ارائه شود، حتماً استقبال خواهیم کرد.

او درباره‌ی مبحثِ کیوریتورینگِ نمایشگاه‌ها گفت: ما کیوریتورهای خودمان را خواهیم داشت، اما آن‌ها را خودمان انتخاب می‌کنیم. نحوه‌ی انتخاب آثار از صافی فیلتر کیوریتورها و همچنین نظرات من عبور می‌کند.

مقدم حیدری با توضیحی مبنی بر شرایط اقتصادی کنونی متذکر شد: در شرایط اقتصادی نامناسب کشور، ظرفِ مدت یک سالی که فعالیت‌مان را آغاز کرده‌ایم فروش خوبی را شاهد بوده‌ایم حتی به نسبت یک سال پیش، با وضعیت بهتری از نظر فروش آثار روبه‌رو بوده‌ایم. برای ترغیب مشتریان عادی که از هنر سررشته‌ای ندارند، برنامه‌هایی داریم و با شیوه‌های مختلف آن‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. برای مثال یکی از مشتریان که با کارهای فریدون آو آشنایی نداشت را ترغیب کردیم تا اثری از او را خریداری کند که بعد از یک ماه ارزش این اثر دو برابر شد و مشتری ما نیز ترغیب شده است تا در خرید آثار هنری سرمایه‌گذاری کند.

او در پاسخ به این سؤال که قیمت‌گذاری‌های گالری بر چه اساسی خواهد بود، گفت: برای قیمت‌گذاری‌ها ما نظر کارشناسان‌ هنری گالری و همچنین خود هنرمند را جویا می‌شویم و سعی می‌کنیم در این خصوص به اجماع برسیم.افتتاح گالری دیلمان

او در پاسخ به این سؤال که آیا شاهد نمایشگاهی از هنرمندان بین‌المللی در گالری دیلمان خواهیم بود یا نه؟ بیان داشت: حضور آثار هنرمندان غیرایرانی در ایران برای ما توجیه اقتصادی ندارد. اما صد در صد با هنرمندان ایرانی‌ای که خارج از ایران فعالیت می‌کنند، همکاری خواهیم داشت. من لیست بلندی از هنرمندان ایرانی خارج از کشور تهیه کرده‌ام که به تدریج لینک‌هایم را با آن‌ها برقرار خواهم کرد.

او همچنین درخصوصِ هنرمندانی که قرار است در آینده‌ای نزدیک با گالری دیلمان همکاری داشته باشند، گفت: اولین نمایشگاه دیلمان، نمایشگاهی از آثار خانم سیمین اکرامی است که روز ۱۶ آذرماه افتتاح خواهد شد. دیگر هنرمندانی که می‌توانم نام ببرم، آقای کورش قاضی مراد و یحیی رویدل هستند. سال آینده نمایشگاهی از آثار خانم لادن بروجردی نیز خواهیم داشت. همچنین ما مجموعه‌ای از آثار ارسیا مقدم خریداری کرده‌ایم. از سه هنرمند جوان نیز برای نخستین بار نمایشگاه خواهیم داشت که عبارتند از: مهری سراج، فریناز نصیرپور و حامد مصطفوی.

در پایان، مجید کاشانی درباره‌ی ایده‌های گرافیکیِ گالری دیلمان توضیح داد و گفت: ما سعی کرده‌ایم، در طی یک سال گذشته، گالری‌های دیگر را بررسی کنیم و ببینیم از نظر تصویری در چه وضعیتی هستند. طی ماه‌های گذشته، یک هویت سازمانی را برای گالری طراحی کردیم که صرفاً محدود به هویت گرافیکی نمی‌شود، بلکه فضای مجازی و حتی فضای گالری را نیز دربرمی‌گیرد. حتی خود ساختمان گالری نیز از نظر معماری منحصربه‌فرد است و این ما را به هدفی که داریم نزدیک‌تر می‌کند. ما سعی داریم به بخش تبلیغات توجه ویژه‌ای داشته باشیم. گالری دیلمان همچنین در طول سال، فعالیت‌های پژوهشی‌ای جدا از نمایشگاه‌هایش انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است مراسم افتتاحیه با نمایش آثار سیمین اکرامی و رونمایی کتاب از ساعت ۴ تا ۸:۳۰ در گالری دیلمان گشایش می‌یابد و تا ۲۸ آذر ماه ادامه دارد. علاقه مندان میتوانند همه روزه به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، نبش خیابان پورمشکانی(کودکان غزه)، شماره ۵۰ مراجعه نمایند.

عکس: آزاده شهریاری

نویسنده