یکشنبه , ۵ خرداد ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

گالری سهراب

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران
گالری سهراب
مجله آوام به قلم جاوید رمضانی

کامران کاتوزیان همچون دیگر کاتوزیان‌ها در هنر و فرهنگ ایران تاثیر گذار است. وی یکی از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران در طول تاریخ پیدایش آن می‌باشد. به مناسب زاد روز هفتاد و هفت سالگی این استاد گران‌مایه نمایشی از نقاشی‌های وی در گالری سهراب بر پاست که دیدن از ‌آن خالی از لطف نیست.
کاتوزیان متولد ۱۳۲۰ اسث و از دوران دبیرستان به امریکا فرستاده می‌شود تا تحصیلات خود را کامل کند. او در حدود سال‌های ۱۳۳۵ در دانشگاه هنر به تحصیل پرداخت. بعدها به دلیل علاقه وافرش به حوزه تبلیغات این مسیر را ادامه می دهد. اگر چه همواره گوشه نگاهی به نقاشی داشته و در سال‌ها دهه ۶۰ میلادی به سمت نقاشی کشیده می‌شود و تا کنون این تمایل را حفظ کرده است.
وی در سال ۱۳۴۳ گالری صبا را به همراه ناصر مفخم و و چنگیز شهوق راه اندازی می‌کند که مرکزی برای هنرمندان مدرن وجوان آن روزهاست.kamran katouzian sohrab gallery
بعدها وی به همراه تعدادی از هنرمندان گروه هنرمندان پلاستیک تهران را شکل میدهند و با نمایش‌های خود سعی در آشنایی مردم با هنر مدرن دارند. کاتوزیان در چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۳ بطور مشترک همراه با ژازه تباتبایی جایزه اول بینال را دریافت میکند و پس از آن هم در بینال ونیز و پاریس به عنوان نماینده هنر ایران حضور دارد.
بی شک وی از نخستین طراحان گرافیک است که با تکیه بر زیبایی شناسی نقاشی سعی در ایجاد فضایی متفاوت در طراحی گرافیک داشته و اگر تنها به نقاشی ادامه داده بود امروز از مهمترین نقاشان معاصر ایران بود . kamran katouzian sohrab gallery 1
در این کارنما کاتوزیان آثاری از دهه هشتاد میلادی تا امروز را در معرض دید علاقمندان قرار داده است. غلبه نظام دیداری بیان گرا و تجریدی در این مجموعه به خوبی قابل درک است تجمیع عناصر فرمی نقاشان اکسپرسونیسم انتزاعی به همراه عناصر نوشتاری که بیشتر تحت علقه‌های هنر بومی قرار دارند فضایی منحصر به فرد را شکل داده است.
در بیشتر تابلوها نحوه رنگ گذاری با عمل و تحرک نقاشان مطرح این سبک و سیاق گره خورده نقاشانی همچون فرانتس کلاین، گوتلیپ، مارک توبی، جکسون پولاک و پیر سولاژ.kamran katouzian 2
در بدو ورود به نمایشگاه ، آثار متاخر کاتوزیان بر روی دیوارگالری خود نمایی میکنند. سطوح سیاه بزرگ که با رنگهایی درخشان کنترل شده اند و در داخل این سطح سیاه سطور نامشخصی به سرعت نوشته شده اند. این نوشته ها با تکنیک خراشیدن رفتاری کاهشی دارند و جریان پر انرژی خط در بیننده را درگیر میکند.
این سطوح گاهی بطور موازی در بین دو سطح بزرگتر احاطه شده و در داخل آن کماکان بافت خط گونه دیده میشود . ایا این سطوح نشانه ای از طبقات مختلف اجتماعی است و یا حاکی از دیالوگی ابدی در بین مردمان است. در اثر دیگر ما شاهد جریان ممتد این نوشته ها هستیم جریانی پر فشار در میان رنگ آبی که بر فضای افقی پایین تابلو نازل شده است. در این اثر، سطوح رنگی عقب تر رفته و بافت مورد توجه هنرمند نقش بزرگتری دربیان بصری کار ایفا میکند.kamran katouzian 1
اشارات ضمنی و تجریدی کاتوزیان به مفاهیم اجتماعی و زیستن امروز کماکان با ایجا تعادل میان سمبولیسم رنگ و فرم و تجرید پدیدار می شوند. این تعادل و دغدغه بیانِ زمانِ حال در آثار متاخر استاد بیشتر به چشم می آید.
کاتوزیان در دوران کاری خود سبک‌های پاپ و اپتیک آرت را تجربه کرده اما کماکان به این فضای آبستره باز گشته است.
در دیوار مقابل در ورودی گالری تابلویی درخشان و با حال و هوایی ایرانی می‌بینیم. گرچه هیچ المان مشخص بومی در آن دیده نشده اما ترکیب و روابط رنگ‌ها همراه با نحوه تر کیب بندی گرافیکی و تکیه بیش از حد به فضایی سطحی، ما را به یاد کاشی کاریها ی بناهای ایرانی می اندازند.

در یکی از اثار دیگر نمایشگاه که با ابعاد بزرگ و نیرویی طراحانه شکل گرفته بی اختیار به یاد فرانتس کلاین فیلسوف و نقاش امریکایی می افتم قلمی بزرگ همراه با رنگها گرم ، در اینجا هنرمند بر سطح بوم انرژی تاثیر گذاری را به نمایش می گذارد نیرویی به نام بداهگی انچه باعث وزانت هنر میگردد ارزشمندی اتفاق است که هنرمند مدرن در پی کنترل آن است.kamran katouzian sohrab gallery 5
این نکته قابل توجه است که اثار خلق شده توسط هنرمند ان آبستره بیان گرا در زمان کوتاهی به پایان رسیده اند و هنرمند برای ایجاد این فی البداهگی ساعتها به تامل و مراقبه پرداخته تا با تمرکز درونی خود در کمترین زمان ممکن زیبایی را خالصانه ایجاد کند.
شور ذهنی و عناصر دیداری کامران کاتوزیان ،نشان از روحی تحول گرا و اثر گذار داشت نیرویی که در پس همه سالهای پر تلاش گذشته کماکان جاری است و در پی عشقی جاودان جهان را زیباتر ارزو مند می کند . kamran katouzian sohrab gallery 4

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای گالری اُ به قلم جاوید رمضانی  پرداختن به طراحی به عنوان مدیا و رسانه قابل تکیه در ساخت و پرداخت هویت هنری هنرمند، فی نفسه همراه با رفتاری احساساتی و پر التهاب دیده می‌شود. نگاهی انسانی و بدوی در پس این رویکرد استنباط می‌گردد که تمایل …

۰ comments

iradj eskandari sareban gallery 5

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان نگاهی روایت محور در ارائه مفهوم و تولید معنا به قلم جاویدرمضانی هنر انقلاب را می توان اوج جریان هویت‌یابی تفکر هنرمندان نوگرا دانست و شخصیت‌های بازمانده از آن دوران امروز در پی تداوم این جریان در آکادمی‌ها و عرصه هنرمعاصر در تکاپوی تداوم آرمان‌های خود کماکان …

۰ comments

meysam nejhad rasouli 8

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس نقاشی‌هایی برای کتاب «منظومه آرش کمانگیر» جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی همکاری بین هنرها در راستای تعلیم و تعلم مفهومی قابل تامل است. هنر ایرانی در پی این زاویه از کاربرد هنر، ادبیات تعلیمی را …

۰ comments

masoud sadedin

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن به قلم جاوید رمضانی در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس «متافیزیکی – …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

hossein cheraghchi7

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

sonia balasanian homa gallery 17

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

reza yahiae dd center 5

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

hoofar haghighi 12

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

arash emdadian atbin gallery 3

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

mahsa karimzade iranshahr gallery 35

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

ali soltani sohrab gallery 23

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی | گالری سهراب

اتفاق و انتظار در آثار علی سلطانی در گالری سهراب نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تصور امروز ما از نقاشی بر آن است تا موجودیت ورای خود را ارائه کند در واقع این تصور در مقابل آنچه ما آن‌را خود بسندگی نقاشی در قرن گذشته می‌نامیدیم قد علم می‌کند. اما این خود …

۰ comments

Mohammad Khalili ogallery 2

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ

زیست انسان معاصر، مجموعه سمت خاموش محمد خلیلی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشان در مسیر خلق آثار تصویری یکی از مهمترین وظایفشان خلق معنا در بر خورد با زیست انسان معاصر است فارغ از سبک و سیاق ظاهر آثارشان چه تجریدی باشد و چه ابستره و یا فرم‌های واقعگرایانه آنان …

۰ comments

akram sarsakhti sales gallery 14

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته

نگاهی به آثار اکرم سرتختی و موج هنرمندان نائیو یا خودآموخته گالری ثالث سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  چندی است که موج هنرمندان نائیو یا خود آموخته در گالری‌های تهران دیده می‌شود. و جالب توجه اینکه تعدادی از این هنرمندان در عرصه بین‌اللمللی هم عرض اندام می‌کنند. هفته گذشته به تماشای اثار اکرم سر …

۰ comments

ogalleryhamidreza emami 1

پرسه‌های شبانه هنرمند، نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی

نقدی بر نمایشگاه حمیدرضا امامی در  گالری اُ نمایشگاه نقاشی «اینجا خانه من است»  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در نخستین روز کاری گالری‌های تهران، جمعه بعد از ظهر به دیدن آثار حمیدرضا امامی نقاش مشهدی و فارق التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران رفته‌ایم. امامی متولد ۱۳۵۲ و مدرس نقاشی است. وی هفت نمایشگاه …

۰ comments

anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

درسهایی برای هنربانان قسمت 3

پرونده‌ی درس‌هایی برای هنربانان | مشکلات واقعی هستند

پرونده‌ی درس‌هایی برای هنربانان | قسمت سوم مشکلات واقعی هستند نویسنده: یان فرورت (Jan Verwoert) ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.