پنجشنبه , ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
خانه | مجسمه | سیمین اکرامی، معاشر بزرگان و خود از جنس آنان

به بهانه نمایش سیمین اکرامی در گشایش گالری دیلمان

سیمین اکرامی، معاشر بزرگان و خود از جنس آنان

به بهانه نمایش سیمین اکرامی در گشایش گالری دیلمان
آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی
simin ekrami portrait

به لحاظ تقدم در ساحت خلق قطعا زنان مقدم بر مردانند، چرا که زنان در خود بار می‌گیرند و محمول را تکامل می‌بخشند و به آینده می‌سپارند. از این رو در تاریخ آنچنان، در پی شهرت خلق هنرمندانه نبودند. امروزه این عدم شهرت را مبنایی بر ضایع شدن حق زنان در تاریخ هنر می‌پندارند. در جوامعی که به تاریخ اکنون انسان دیرتر می‌رسند یا به عبارتی به فضای مدرن و ارکان آن دیرتر دست یافتند، حد واسط این دو گونه خلاقیت را زنانی پر کردند که تنها در یک کلام وصف می‌شوند و آن مقام صبر است.simin ekrami deilaman gallery openning 40

از نظر من سیمین اکرامی هنرمندی مانده در میان آن فضا و این فضا است. رفتاری با حلم و خلاقیتی مدام، زیستن او را رقم زده. او با پس زدن صورت بیرونی و ظاهری هنرمند مدرن سعی در بازتاب زندگی خود دارد. نظام ذهنی او ترکیبی از فرمالیسم، فیگورهای زنانه و انتزاعی شاعرانه است. ما با زنی مواجهه هستیم که در جهان علیا و در جهان سفلی آگاهانه به خلق هنر پرداخته، زنی درخشان و نیکو و هنرمندی تمام عیار است. این تمام عیار نه صرفا صفتی است که با تاکید این لفظ را به‌کار بردم، مگر عیار هنرمندِ مدرنیسمِ تاریخ امروز چیست؟ آنچنان که گفته‌اند مغز و پوسته این مدرن شدن بر خود آگاهی و اندیشیدن استوار است.simin ekrami deilaman gallery openning 26

او با تمام لطافتش سنگ می‌تراشد و سعی در تغییر نظام فکری کهنه‌ای دارد که در تار و پود فرهنگی ما ریشه دوانده، و آن نگاه به زن است. محک این عیار چیست، از منظر من سکوت و تداوم و مهابت.

آنکس که غیر از این می‌گوید چه از انصاف بهره برده؟ چند نفر را می‌شناسید که شاگرد تناولی بوده‌اند؟ بسیار… و چند نفر را می‌شناسید که دوست و غمخوار محصص باشند؟ اندک… و چند نفر محرم الخاص می‌شوند؟ اندک…

اندک هنرمندانی در این موقعیت تاریخی زیسته‌اند. این اسامی را نه از این رو گفتم که اعتباری به سیمین اکرامی بخشم تنها یادآور شدم که وی معاشر بزرگان و خود از جنس آنان است.

در هنر از جایگاهی که عبور کردی… زین پس همه چیز این جهان تکراری است جز مهربانی…

simin ekrami portrait 2

در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید:

 

نوشته‌های پیشنهادی

درسهایی برای هنربانان قسمت هفتم

درس‌هایی برای هنربانان | وضعیت اضطرار ــ وضعیت جدیت

پرونده‌ی درس‌هایی برای هنربانان | قسمت هفتم بخش هفتم: وضعیت اضطرار ــ وضعیت جدیت نویسنده:  ایریت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.