جمعه , ۲۶ مهر ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | کلیشه‌های فانتزی | نقدی بر «خارج از مرز» یحیی رویدل

گالری دیلمان

کلیشه‌های فانتزی | نقدی بر «خارج از مرز» یحیی رویدل

کلیشه‌های فانتزی
نقدی بر “خارج از مرز” یحیی رویدل در گالری دیلمان
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده
yahya roydel deilaman gallery 8

گالری دیلمان در دومین نمایشگاه خود آثار نقاشی و طراحی یحیی رویدل را تحت عنوان مجموعه “خارج از مرز” به نمایش در آورده است. یحیی رویدل در مجموعه گذشته خود با عنوان “زمین” آثاری نمادگرایانه با محوریت دوگانگی معنایی در قالب المان کرگدن و هواپیما با تکنیک اجرایی بازنمایانه در گالری ثالث به نمایش گذاشت. در مجموعه تازه، هنرمند المان‌های اصلی مجموعه زمین را نگه داشته و برای بسط ذهنیت خود عناصر دیگری را وارد آثار کرده که بعضی از آن‎ها از میان آثار پیشین هنرمند احضار شده‌اند و بعضی دیگر تازگی دارند.yahya roydel gallery deilaman 2

طراحی‌های مجموعه شامل تک پلان‌هایی از عوامل صحنه آثار اصلی هستند؛ کرگدن، هواپیما و زن. طراحی فیگورهای زن بیشتر به اسکیس‌هایی برای طراحی مد نزدیک شده و در کنار دیگر آثار مجموعه کمی ناموزون به نظر می‌رسد. طراحی‌های دیگر از قدرت تکنیکی خوبی برخوردار هستند و نشان از نزدیکی هنرمند با سوژه انتخابی مجموعه گذشته او دارند. همذات پنداری رویدل با کرگدن، در خلق بازنمایانه این المان مرکزی آثارش تاثیر بسزایی داشته و سبب شده به درکی درونی از ویژگی‌های بازنمایانه و حالات روانی آن برسد.

اما در آثار نقاشی، وارد کردن عنصر زن در قالب پرتره و فیگورهای نمایشی -که به شکلی معنادار منجر به سانسور بی‌ظرافت بسیاری از آثار با کاغذچسبانی شده- آثار را از لحن شخصی مجموعه گذشته هنرمند دور ساخته و به تکرار و کلیشه‌ نزدیک کرده است.

نمادپردازی رویدل در این مجموعه گرفتار معادل سازی تصویری برای معنایی شعارزده و پرگویی با دایره لغاتی غیرشخصی و عام شده. وجه انتقادی آثار رویدل بسیار بر کلیشه و المان‌های سرراست تکیه کرده و از این منظر راه تفکر را بر مخاطب می‌بندد و حتی این ظن را دامن می‌زند که وجه اقتصادی و خوشایندی مخاطبی سهل‌انگار مدنظر هنرمند بوده.yahya roydel deilaman gallery 7

اگرچه هنرمند سعی کرده با تکرار المان‌هایی در آثار در جهت ایجاد ارتباطی روایی، انسجام مجموعه را حفظ کند اما فضاسازی و نظام نمادپردازانه او از انسجام برخوردار نیست و می‌توان گفت نتوانسته تخیل خود را به درستی هدایت کند؛ بعضی آثار را می‌توان یک تصویرسازی برای داستانی تخیلی تلقی کرد که البته دچار ضعف تکنیکی یا لااقل تفاوت شیوه اجرایی نسبت به آثار نقاشی موفق‌تر مجموعه هستند. در بعضی دیگر همچون دو سرِ گرگدن که بر بوم‌های متعدد کوچک ارائه شده، با نظام نمادین بسیار متفاوتی با آثار دیگر روبرو هستیم. و ناگهان اثری که پرتره زنی را در پس زمینه در ترکیب با زمین پایین اثر با کرگدن و هواپیما نمایش می‌دهد مخاطب را با نظام تصویری سومی مواجه می‌کند که بیشتر یادآور پوستر فیلم است.

گویی مخاطب در این کارنما با پلان‌هایی دور و نزدیک از صحنه‌هایی در شهرکی سینمایی مواجه است. این ناکجاآباد آنقدر مملو از عناصر تکراری تصاویر هالیوودی و قهرمان‌های تیپیک بازی‌های کامپیوتری است که در لحظه مواجهه با هر اثر، روند معناسازی مبتنی بر کلیشه در ذهن مخاطب کامل می‌شود و از آنجا که از لحاظ زیبایی شناسی غنی نیست مخاطب را پس می‌زند، چرا که نه تفکر او را درگیر می‌کند و نه حظ زیباشناختی صِرفِ امر محسوس را نصیب او می گرداند. مگر در مواردی که رویدل باز به سراغ  کرگدن -که توانسته آن را نماد شخصی آثار خود کند- رفته، بویژه در طراحی‌ها.

در مجموع  “خارج از مرز” نشان می‌دهد که رویدل نتوانسته ایده اولیه خود را در جهتی تفکر برانگیز بسط دهد بلکه تنها عناصری را به کار خود اضافه کرده که فضای نمادپردازانه مجموعه گذشته را تبدیل به فضایی فانتزی کرده‌اند. شاید بتوان گفت  تنها در یک اثر کوچک توانسته به سادگی نمادپردازانه‌ای دست یابد که حاصل تمام تلاش او در دو مجموعه اخیر است؛ و آن تابلویی است که کرگدنی به خاک نشسته با دوبال سفید معلق در آسمان بالای سرش را بازمی‌نمایاند.  

در همین ارتباط اینجا بخوانید:

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

سلمان خوشرو | سلاخیِ رنگ در «کنش ممکن»

سلاخیِ رنگ نقدی بر “کنش ممکن” سلمان خوشرو در گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده سلمان خوشرو هنرمندی است که ابایی از تغییر سبک و رسانه هنری ندارد و مدام درحال کسب تجربه است. او که در رشته هنر دیجیتال تحصیل کرده پس از تجربیاتی در عکاسی به نقاشی روی آورده و …

۰ comments
jamshid haghighat shenas sareban gallery 3

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس  گزارش تصویری نمایشگاه “بیست هجده” در گالری ساربان سایت تندیس به قلم سحر افتخار زاده نوع روایتی که جمشید حقیقت شناس در آفرینش هنری خود بکار می‌بندد در دوره‌های کاری مختلف او از منظر فرم، ساختمان مشابهی را پی می‌ریزد، اما تفاوت مجموعه اخیر با …

۰ comments
lienhard05

مینی‌منتالیسمِ شادِ شاد

مینی‌منتالیسمِ [۱] شادِ شاد نگاهی به نمایشگاه حجم سلماز لینهارد در گالری آریانا سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده احجام لینهارد فرم‌هایی اتفاقی هستند که از توری فلزیِ رنگ شده ساخته شده‌اند. احجامی بسته و فرورفته در خود که فضا را به درون و بیرون تقسیم می‌کنند. اگرچه این فروبستگی با شفافیت بصری حجم‌ها تعدیل شده …

۰ comments
bratislava biennial iranian artwork 4

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا گزارش تصویری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر صنعتی در کرمان سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده آثار برندگان سیب‌ها و پلاک‌های طلایی و جایزه بزرگ بی.آی.بی (دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا) از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷، پس از نمایش در سنندج اکنون برای یک هفته در موزه هنرهای …

۰ comments
ava bahrami vista gallery 1

آوای وحش، نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

آوای وحش[۱] نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده نقاشی‌های بهرامی بیش از آن که درباره رابطه انسان با طبیعت باشند درباره ارتباط انسان با دیگران و کناره گرفتن از پذیرش مسئولیتِ مناسبات رسمی اجتماعی هستند. آدم‌های بهرامی در حالتی از بی‌خودی، لَخت و بی تحرک لمیده‌اند؛ با …

۰ comments
donya rostami mah art gallery 9

نگاهی به “قاراچوخا اویان!” دنیا رستمی | آن که این کار ندانست در انکار بماند …

نقد نمایشگاه دنیا رستمی با عنوان “قاراچوخا اویان!” در گالری ماه آن که این کار ندانست در انکار بماند … سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده “قاراچوخا” نگهبان خیرِ خانه و صاحب خانه است. در این ترکیب “قارا” نه به معنای سیاه که در اصل به معنای بزرگ، والا و مقدّم است. می‌توان قارا چوخا …

۰ comments
farshad05

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده از منظر روانشناسی یونگ دریا نماد ناخودآگاه و اقیانوس نمادی از ناخودآگاه جمعی است. نهنگ سفیدِ فرشاد که او را به دنبال خود زیر اقیانوس ناخودآگاهش پایین می‌کشد، از آنجا که رفتاری آرام و …

۰ comments
hoda kashiha etemad gallery 8

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده  خطوط بی‌پروا در طراحی، ترکیب‌بندی‌های جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی می‌کند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آن‌ها عبور …

۰ comments
najafabadi05

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های …

۰ comments
ghiasi07

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای …

۰ comments
plant01

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و …

۰ comments
ArterOutside

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و …

۰ comments
mir mohammad fatahi 6

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقد نمایشگاه علیرضا چلیپا در گالری اُ

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا نقدی بر نمایشگاه «علیرضا چلیپا» در گالری «اُ» مجله هنرهای ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.