پنجشنبه , ۲۷ دی ۱۳۹۷
خانه | نقدوبررسی | نقد | نگاهی بر نمایشگاه نقطه حساس | شاهین اسفندیاری

گالری راه ابریشم

نگاهی بر نمایشگاه نقطه حساس | شاهین اسفندیاری

نقدی بر نمایشگاه نقطه حساس شاهین اسفندیاری
گالری راه ابریشم
آوام مگ: به قلم مریم روشن فکر

از همان ابتدای تاریخ عکاسی بین صنعت و زیبایی‌شناسی تصویرنگارانه آن اختلافات بسیار بوده‌ است، اما با تثبیت عکاسی مستند اجتماعی عکاسی قدرت‌های بیان‌گرایانه خود را به رخ کشید و به فضای هنری راه یافت که در سرآغاز تغییرات ماهوی بود.

اینک پس از گذشت بیش از نیم قرن از پیدایش زیبایی‌شناسی عکاسانه، جلوه‌گری لحظه قطعی و افشاگری گوشه‌های نادیده واقعیت، بخشی از عکاسان رویکرد خود را تغییر داده و سایه سنگین امر عکاسانه را از سر برگرفته‌اند تا با آزادی عمل بیشتر از این ابزار قدرتمند بازنمایی، بیشتر لذت ببرند و قابلیت‌های گوناگون آن را برای مصارف بیانی انتزاعی‌تر و لطیف‌تری مورد استفاده قرار دهند.

shahin esfandiari 1

گونه‌ای که آن را عکاسی هنری، عکاسی فاین آرت، فتوآرت و تصویر عکس بنیاد نیز می‌نامند. گونه‌ای از تصویر که در آن زیبایی‌شناسی نقاشانه در تجلی عناصر فرمال مانند بافت، رنگ‌‍‍‍‌‌‌مایه، ترکیب‌بندی و غیره در حساسیتی فارغ از امر واقع قرار می‌گیرد.

در این نوع عکاسی مرزهای میان رسانه‌های مختلف عکس، نقاشی و طراحی کم‌رنگ شده و در هم می‌آمیزد.

shahin esfandiari 6

عکس‌های مجموعه اخیر شاهین اسفندیاری از این دست عکاسی است، آثاری ساده، بدون نقطه تأکید، «فاقد زمان و مکان» بعضا بدون عمق نمایی و تخت این آثار پیرو نگاهی طراحانه به طبیعت آفریده ‌شده‌اند. عکس‌های بر مبنای حساسیت بصری در بافت طبیعت در این عکس‌ها خود را به بستر ثبت رد گذر زمان تبدیل کرده‌است. این توضیحی است که در بیانیه نمایشگاه بر آن تأکید شده و عنوان مجموعه «نقطه حساس» از آن نشأت گرفته‌است. آثار از نظر ذات برای حضور در مدیای عکس توجیه‌پذیر هستند زیرا هر دو در ایهامی بین حساسیت و ثبت‌پذیری قرار دارند. یک ورق عکس به مثابه یک شی همان مسیری را پشت سر گذاشته که طبیعت نقش شده در درونش. هر دو زمینه‌ای بوده‌اند که رد زمان را بر خود ثبت کرده و در خود نگاه داشته‌اند.

shahin esfandiari 2

آثار این کارنما  حاصل عکاسی دیجیتال و چاپ اینک‌جت بر روی کاغذ دست‌ساز هستند، استفاده از متریال نیز بر عمیق شدن و هارمونی خاکستری‌ها اثر گذاشته و بر حس نقاشانه آن افزوده است، شاهین اسفندیاری متولد 1364 ودانش‌آموخته رشته گرافیک است، این دومین کارنمای انفرادی اوست اکنون در نمایشگاه‌های گروهی متعددی نیز شرکت داشته است.

shahin esfandiari 4

اقبال این هنرمند در مجموعه‌های گذشته نیز به منظره‌نگاری بوده‌است اما همواره نگاه شخصی خود را در آن وارد نموده. مجموعه اخیر بیش از گذشته صامت و ایستا است در این مجموعه تا حد ممکن تضادهای بصری حذف شده‌است. اینجا حساسیت به بالاترین حد ممکن خود رسیده و مخاطب را به تمرکز دعوت می‌کند. البته این تمرکز، تمرکزی بیشتر فرمال و حسانی است. کمتر می‌توان در میانه آن رد معنای عقلانی را پی گرفت اما به هر روی بازی عکاس با فرم، مفهوم حساسیت، بالابردن تمرکز در خاکستری و گفتگوی بین متن عکاسی با ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود و طبییعت به مثابه متنی حاضر و خوانش پذیر آثار او را واجد لایه‌های بیشتری از آنچه به نظر می‌رسد قرار می‌دهد، حتی با فرض اینکه رابطه بین عکاسی و طراحی در تقویت دیدن و بالابردن آستانه ادراک پذیری را به کناری بنهیم که آن نیز خود در آثار حضور دارد.

shahin esfandiari 5

به هر روی آثار شاهین اسفندیاری نمایه‌ای لطیف از طبیعت، عکاسی و حضور حساسیت است که نسج گرفته و منسجم است و به نحوی دل‌انگیز عکاسی را به نقاشی متصل نموده است.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

ایستاده می‌میرند، نقدی بر آثار روشنک صدر

نقدی بر آثار نشسته می‌میرند روشنک صدر در گالری آتبین جامانده مجله آوام : به قلم مریم روشن فکر جستجوی اشیاء رها شده و دور انداخته شده  که همانند یک بیماری مزمن قدیمی وقتی نفوذ می‌کند، می‌ماند و هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت، سفری اودیسه ‌وار است، که بازیابی و فراموشی هر دو را در …

۰ comments

عریانی بدون فام | نقدی بر آثار متین عابدی در گالری ای جی

عریانی بدون فام | نقدی بر آثار متین عابدی گالری ای جی نگاهی به مجموعه عکس و چیدمان «پردگی» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر بار معنایی رنگ‌، نشانه‌ای ایست که ریشه در غریزه انسان دارد، با این تفاوت که خاستگاه غریزی آن با گذشت زمان و به واسطه شکل‌گیری فرهنگ، متکثر گشته و …

۰ comments

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه ایران روستا هم دارد در گالری ایوان

کارآفرینی روستایی | یادداشتی بر نمایشگاه «ایران روستا هم دارد» در گالری ایوان کمک به روستاها برای ایستادن سرپای خود جمع‌آوری کمک برای آغاز توسعه کمک مردمی سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر توسعه پایدار «هنر و نقش آن در پیشبرد توسعه پایدار روستایی» ایران روستا هم دارد، نام پروژه‌ای است که در گالری …

۰ comments

ترنم عشق در نقاشی‌های فرزانه محجوبی

مرغان هوا یادداشتی بر نمایشگاه فرزانه محجوبی- ترنم عشق خانه فرهنگ و هنر گویا سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر پرنده در ادبیات فارسی نمادی قدیمی و تکرار شونده است که به واسطه حالات مختلفش مانند پرواز کردن و اسیر شدن استفاده‌ای گسترده داشته است. از اولین منابعی که در آن پرنده به عنوان نمادی …

۰ comments

تفنن در خوشنویسی | یادداشتی بر آثار خط ناخنی مهدی مهدی بیک

تفنن در خوشنویسی به مناسبت هفته خوشنویسی یادداشتی بر نمایشگاه آثار خط ناخنی- مهدی مهدی بیک | فرهنگسرای اندیشه گروه هنربانی آوام- مریم روشن‌فکر ظهور ذوق و تفنن فرمی در خوشنویسی را به اوایل قرن دوم هجری در خط کوفی نسبت می‌دهند که در طی تاریخ تکامل خط فارسی به نحوه‌های گوناگونی بروز و ظهور …

۰ comments

نگاهی به «باغ سکوت» شکوفه فلاح در گالری اُ

یادداشتی پیرامون نمایشگاه «باغ سکوت» شکوفه فلاح گالری اُ آنجا که زمان و مکان یکسان است سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر چاپ‌های دستی از جمله اولین امکانات تکثیر تصویر در جهان محسوب می‌شوند که روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند. این روش‌ها در نقاط مختلف جهان آغاز شده و رشد نمو …

۰ comments

چرخه بی پایان مبارزه | نگاهی به آثار آنا ذرشین

نگاهی به مجموعه «نظام آباد» آنا ذرشین در گالری زمان هنر چرخه بی پایان مبارزه گروه هنربانی آوام: مریم روشن‌فکر زندگی روزمره ما سرشار از جدال برای رسیدن است. رسیدن به مکان‌ها، زمان‌ها و آرزوها. میدانی که در آن برنده و بازنده وجود ندارند و شرکت کنندگان، جملگی مانند یک تن منسجم رو به سوی …

۰ comments

هیچ بزرگ، نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی

نگاهی به مجموعه عروسک‌های سیامک عزمی «هیچ بزرگ» سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر عروسک وسیله بازی است و رابطه شمایلی قوی با شخصیت انسانی دارد، این رابطه دو جانبه است و هم انسان‌ها هستند که شخصیت خود را به عروسک‌ها می‌دهند و هم عروسک‌ها زندگی انسانی را در مقیاسی کوچک‌تر تصویر می‌کنند. در …

۰ comments

نوری بر نور

نور بر روی نور نقدی برنمایشگاه  «نور علی نور» غزاله رضایی، گالری AG سایت تندیس-مریم روشن‌فکر از زمانی که ولاسکز بازتاب تصویر خود به عنوان راوی و سوژه را در یک سطح بازنمودی ارائه داد، تاریکی لبالب از حقیقت برای انسان پدیدار گردید. همچنین از میان عکاسان دهه ۶۰ میلادی لی فریدلندر با مجموعه بازتاب‌های …

۰ comments

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار

قاسم حاجی‌زاده با نگاهی پاپ به قاجار مروری بر مجموعه اخیر قاسم حاجی زاده در گالری ماه سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر قاسم حاجی‌زاده هنرمند مشهور بین‌المللی ایران است، از این هنرمند آثار بسیاری در گنجینه موزه‌های مختلف دنیا مانند موزه هنر نایئو فرانسه و موزه ملی سئول قرار دارد. حاجی‌زاده یکی از …

۰ comments

سیاره سیب‌زمینی

سیاره سیب‌زمینی نقدی بر نمایشگاه زمین‌های ممنوعه زهرا یزدانی گالری هما سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر جنگجو بر پشت عقابش پرید، نیزه‌اش را به دست گرفت و به سمت سیاره سیب‌زمینی پرواز کرد. سرجان هرشل در میانه قرن نوزدهم روشی را کشف کرد که آنا آتکینز آن را به مدیومی موثر برای تولید …

۲ comments

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته

شاهین کیمیاگر با جادوی رنگ و بازآفرینی فضای زیسته نقدی بر نمایشگاه نقاشی شاهین کیمیاگر در گالری گلستان سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر ادگار دگا نقاش شهیر فرانسوی می‌گوید: «نقاشی وقتی نقاشی کردن بلد نیستی آسان است ، اما دشواری زمانی است که آن را یاد می‌گیری» شاهین کیمیاگر به راحتی نقاشی می‌کند، …

۰ comments

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت

معمای اصالت، نقدی بر نمایشگاه غزاله صداقت نمایشگاه عکس «ارث پدری» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر در تعریف «اصالت» همواره ریشه و گوهر مورد اشاره قرار گرفته‌است، آن‌چه به قبل، پیشتر و درون‌تر باز می‌گردد و مانند هر ریشه‌ای اگر قرار است درختی از آن سبز و پربار شود، نیاز …

۰ comments

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه

نقدی بر رویداد نمایشگاهی رویارویی۱، شهر و عکاسی در مواجهه سایت تندیس به قلم مریم‌ روشن‌فکر از میان رویدادهای هنری که در حوزه عکاسی برگزار می‌شود رویارویی۱ که با همت رهام شیراز شکل گرفته‌است، شکلی متفاوت و در خور توجه دارد. این مجموعه که به طور همزمان در سه گالری پایتخت برگزار می‌شود، هفت عکاس …

۰ comments

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما

نقد نمایشگاه«بی در کجایی» آلاله نوایی، گالری فرمانفرما فضای عریان سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر شاعرانگی را اگر در معنای پوئسیس مورد بررسی قرار دهیم باید آن را به مرحله‌ای از خلاقیت هنری اطلاق کنیم که در آن خالق اثر تقلید صرف از طبیعت بیرونی را رها کرده و رو به سمت زیبایی شناسی …

۰ comments

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو

دو روی سکه معصومه مهتدی و هیلده اوربرگ در عمارت روبرو دو روی سکه نقدی بر نمایشگاه تا زدن، تازدن معصومه مهتدی، هیلده اوربرگ به هنربانی عاطفه خاص- نگارخانه عمارت روبرو سایت تندیس- به قلم مریم روشن‌فکر ۲۴ فروردین ماه در گالری مجموعه عمارت روبرو نمایشگاهی از آثار دو هنرمند با موضوعی یکسان برگزار گردید. …

۰ comments

«جهان غوطه ور» آلدو سلوچی در خانه هنرمندان ایران

نقدی بر نمایشگاه « جهان غوطه ور» آلدو سلوچی خانه هنرمندان ایران تعلیق در زمان و مکان سایت تندیس به قلم مریم روشن‌فکر آب مایه حیات وبه زعم نگاه طبیعت‌مدار اندیشه زرتشتی یکی از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده جهان و عنصری مقدس است. این ماده مرکب فراوانترین مایع موجود در کره زمین است و بیش …

۰ comments

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم مریم روشن فکر

مریم روشن‌فکر نویسنده و منتقد هنرهای تجسمی است، او مدیر مرکز تخصصی هنر بخش آموزشی گروه آوام است و تا کنون بیش از شش سال است که به عنوان عضو ارشد هیئت تحریریه با سایت تندیس همکاری می‌کند، او همچنین در طی سه سال گذشته به عنوان منتقد با برنامه هنرنامه شبکه چهار سیما همکاری داشته است.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه گروهی برف گالری 14

برف در گالری چهارده با نگاه ده عکاس

یادداشتی بر نمایشگاه گروهی عکس برف گالری چهارده آوام مگ به قلم مریم روشن فکر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.