پنجشنبه , ۶ تیر ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | گزارش نمایشگاه | خانه ای در انتظار گالری | عادت به در دست احداث بودن

بازنگری در خانه خیابان عبده | گالری باوان

خانه ای در انتظار گالری | عادت به در دست احداث بودن

خانه ای در انتظار گالری | عادت به در دست احداث بودن
بازنگری در خانه خیابان عبده | گالری باوان

bavan gallery revision at the house on abdeh st 27

به گزارش آوام مگ: «بازنگری در خانه خیابان عبده» نمایشگاهی از آثار چیدمان و نقاشی دیواری مکان-ویژه ۱۴ هنرمند و با هنربانی تکین آغداشلو  است که در بنایی مسکونی و خالی از سکنه در تهران به نمایش در آمده. مکانی که پس از این نمایشگاه وارد پروسه بازسازی به قصد تغییر کاربری خانه به یک گالری خواهد شد. پایه های فکری و کیوراتوریال این نمایشگاه ریشه در بازنگری، تصاحب و تحول مفهوم «خانه» از محلی آشنا و به نوعی سمبل روزمرگی و حریم خصوصی، به یک مدیوم هنری دارد. هنرمندان این نمایشگاه با تصاحب یا «اپرو پری ایشن» این بنا، بازنگری ای دارند نسبت به اندرونی ترین فضاهای زندگی به قصد کشف، تغییر و نمایش دوباره آنها.bavan gallery revision at the house on abdeh st 5

تکین آغداشلو هنربان این نمایشگاه در ادامه بیانیه اضافه میکند: رشته اتصال این آثار، باز تعریف خصوصی ترین مکان های زندگی روزمره است: اتاق خواب، دستشویی، زیرزمین، استخر و غیره. امری که فیلسوف و تئوریسین دهه ۱۹۶۰ فرانسوی گی دبور، تحت عنوان «جغرافی روانی» آن را «محو شدن کامل مرز هنر و زندگی» تعریف می کند. او به همراه همفکران خود سعی در مقابله با جنبه بازاری/ سرمایه داری هنر و ارائه جایگزینی برای آن، توسط تصاحب فضاهای شهری نامرتبط با «نهاد هنر»، و ایجاد رویدادهای هنری مستقل که وی آنها را «موقعیت» می نامید داشت. خانه خیابان عبده به این معنی یک «موقعیت» است برای بازنگری تجربی یک مکان جغرافیایی روزمره برای هنرمند و بازدید کننده.bavan gallery revision at the house on abdeh st 29

علاوه بر این بازنگری هنرمند به مفهوم خانه، این نمایشگاه محصول دو بازنگری دیگر نیز هست. بازنگری مالکان به خانه پدری و خالی از سکنه خود بعد از نقل مکانی چندین ساله، و تصمیم به حیات بخشی دوباره به آن با هویتی جدید در قالب یک گالری، و همچنین بازگشت من به عنوان کیوراتور این نمایشگاه از کانادا به خانه اصلی ام ایران بعد از یک مهاجرت طولانی مدت. بازنگری‌ای شخصی و اساسی نسبت به محل زندگی ام که ماحصل هنری آن همکاری با مالکان این خانه، ایده این نمایشگاه، کار با هنرمندان و برگزاری آن شده است. در نتیجه نمایشگاه سه گانه ای است تجدیدنظرطلبانه، که هر یک از سه ضلع آن نقشی بنیادی در آن اجرا می کنند.bavan gallery revision at the house on abdeh st 8

به دلیل مکان-ویژه بودن «بازنگری در خانه خیابان عبده»، اکثر این آثار تنها در طول برقراری این نمایشگاه قابل دیدن هستند و بعد از اتمام آن و به دلیل تغییرات اساسی بنا برای تاسیس گالری، ناگزیر تخریب خواهند شد. خاصیتی که ریچارد سرا مجسمه ساز آمریکایی آن را «اگر تکانش بدهی نابودش کرده ای» تعریف می کند. این سرانجام در کنار زمختی بصری و در دست تعمیر بودن خانه، این ایده را به ذهن می آورد که احتمالا هر تولدی دوباره ای، مشروط به گذار از جسم قبلی است و از ملزومات هر بازنگری ای ترک و عبور از موقعیت قبلی.bavan gallery revision at the house on abdeh st 14

هنرمندان:  بهادر ادب، تکین آغداشلو، امیر علی ایزدی، سوده باقری تیرتاش، مهرنوش باقری دوست، امیر حسین ترک زاده، رعنا دهقان، سهیل راد، کسرا رفیعی، هدا زرباف، سی و ۸ (سیاوش منصوری)، رهام شامخ، اشکان صادقی و آرمیتا قصابی.

نمایشگاه «بازنگری در خانه خیابان عبده» 7 تا ۱۴دی ماه در گالری باوان برقرار بود.bavan gallery revision at the house on abdeh st 2

نقد نمایشگاه های دیگر را اینجا دنبال کنید.

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی

تاریخ نظریه‌ی تناسبات بشری | خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی

خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی بخش یازدهم تاریخ نظریه‌ی تناسبات بشری به مثابه‌ی بازتابی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.