در دهمین دوره از حراج تهران چه گذشت؟

در دهمین دوره از حراج تهران چه گذشت؟
شب ۳۴ میلیاردی هنر معاصر تهران
آوام مگ: رضا یاسینی

دهمین دوره از حراج تهران هنر معاصر

دهمین دوره‌ی حراج تهران، جمعه شب 21 دیماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

طبق کاتالوگ حراج، در این دوره 114 اثر از 104 هنرمند ارائه شده بود، اما در ابتدای مراسم اعلام شد شماره ۷۸ موجود در کاتالوگ حراج متعلق به فرامرز پیلارام از حراج حذف شده است. اما اثر دیگری از پیلارام هم‌چنان در حراج باقی ماند.

چکش دهمین حراج تهران مانند چند دوره پیشین در دست حسین پاکدل قرار داشت.

مجموع فروش آثار در دهمین حراج تهران رکورد دور قبل را شکست و به عدد ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان رسید.

مجموعِ فروشِ دوره قبلِ «حراج تهران ویژه هنر معاصر» که دیماه سال گذشته برگزار شد، مبلغ 14 میلیارد و 492 میلیون بود که با این حساب این دوره در حدودِ 20 میلیارد تومان نسبت به دوره قبل در فروش رشد داشته است.

اولین اثر به نام علیرضا اسکندری که با قیمت کمینه و بیشینه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید. سپس اثر مرکب روی بوم عذرا عقیقی بخشایشی ۲۸۰ میلیون فروخته شد.

اثر نصرالله افجه‌ای که ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، در نهایت با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

پنجمین اثری که چکش خورد اثری از علی فرامرزی با عنوان هجوم بود که این اثر نزدیک به سه برابر قیمت بیشنه با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثری دولته از هادی جمالی ۸۰ میلیون و اثری از مجموعه طبیعت مینیمال آرمان یعقوب‌پور ۵۰ میلیون و اثر حامد صحیحی ۳۶ میلیون تومان به فروش رفتند.

اثری دولته از  زنده‌یاد پروز کلانتری با تکنیک رنگ روغن و کاهگل روی بوم که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد و در ادامه اثری از جلال شباهنگی متعلق به سال ۱۳۹۳ به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان خریداری شد.

همچنین اثری از منوچهر نیازی با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۱۰ میلیون به فروش رفت. اثر مقداد لرپور با قیمتی بیش از بیشینه قیمت خود یعنی ۷۰ میلیون به فروش رسید.

در ادامه اثر امید حلاج ۴۸ میلیون و تابلوی رنگ روغن روی بوم منوچهر معتبر متعلق به سال ۱۳۵۵، به قیمت ۸۵ میلیون تومان خریداری شدند.

اثر عکسی از عباس کیارستمی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری اولیه شده بود، به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی بارگاه واحد خاکدان نیز ۴۰ میلیون بالاتر از بیشینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ۳۴۰ میلیون تومان خریداری شد. تابلوی رنگ روغن روی بوم افشین پیرهاشمی هم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت پیشنهادی داشت، ۳۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر رکنی حائری‌زاده هم با نام ان ول آب ۲ در دهمین حراج تهران که ۲۰۰ میلیون بیشینه قیمت پیشنهادی آن بود، ۳۶۰ میلیون خریداری شد.

در ادامه اثر ۴ لته رضا بانگیز متعلق به سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۸۵ میلیون تومان خریداری شد.

عنوان اولین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران به گفته‌ی پاکدل به بزرگترین مجسمه ژازه تباتبایی، به قیمت 1 میلیارد تومان تعلق گرفت. اثر ژازه تباتبایی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

تابلوی وجد اثر هادی هزاوه‌ای ۱۰۰ میلیون و تابلوی سه سوار صادق تبریزی بیش از دوبرابر بیشینه قیمت پیشنهادی یعنی ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. تابلویی از ناصر اویسی متعلق به سال ۱۳۳۹، به مبلغ کمینه خود یعنی  ۱۲۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی پرسه ایرج کریمخان زند ۷۵ میلیون، تابلوی خودنگاره از کودکی اثر فرشته یمینی شریف ۳۰ میلیون و مجسمه آهن و برنز محمد حسین غلامزاده با نام عشق ۱۳۰ میلیون به فروش رفت.

اثر ۵ لته اختناق احمد مرشدلو هم بیشینه قیمت خود را رد کرد و ۱۷۰ میلیون خریداری شد. تابلوی ۲ لته رضوان صادق‌زاده با نام سال سگ ۶۰ میلیون، تابلوی تراریوم اثر مهناز پسیخانی ۲۲ میلیون، اثری از مجموعه پرسونای بابک روشنی‌نژاد ۷۰ میلیون به فروش رسیدند.

اما دومین اثر میلیاردی حراج سی و پنجمین اثری بود که چکش خورد. اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان خودنگاره از کودکی که بین ۸۰۰ تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و به قیمت ۱ میلیارد تومان چکش خورد.

اثر بیژن بصیری هنرمند ایرانی ساکن ایتالیا، از مجموعه تبخیر (چهره) نیز بیشینه قیمت خود را رد کرد و ۲۴۰ میلیون تومان خریداری شد.

تابلوی تصویر خیال اثر بهمن جلالی با تکنیک عکس و آیینه ۱۲۰ میلیون، تابلوی رنگ روغن روی بوم طلیعه کامران ۶۰ میلیون تومان و مجسمه برنزی بهمن دادخواه با نام گروگان متعلق به سال ۱۳۵۹ به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رفتند.

اثر عکسی از سعید صادقی از دوران دفاع مقدس به اسم فتح خرمشهر به قیمت ۷۵ میلیون تومان به فروش رفت که قیمت بیشینه آن ۴۰ میلیون تومان ذکر شده بود.

همچنین اثر نقاشی از حسن روح الامین هنرمندی نیز در حراج به قیمت ۶۵ میلیون تومان و بیش از سه بربر قیمت بیشینه به فروش رفت.

اثر نیایش جمشید بایرامی به قیمت ۳۸ میلیون تومان، اثر رضا درخشانی به نام شکار خاموش به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان، اثر مرتضی اسدی به قیمت ۲۶ میلیون تومان، اثر نیلوفر قادری‌نژاد، ۲۴میلیون تومان، اثر محمد علی ترقی‌جاه به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، اثر حامد رشتیان به قیمت ۸۰ میلیون تومان، اثر رضا لواسانی به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان و اثر عطالله امیدوار به نام ۱۱ سپتامبر به قیمت ۳۲میلیون تومان به فروش رفت.

اثر آیینه‌کاری و گچ روی چوب منیر فرمان‌فرماییان که ۲ تا ۳ میلیارد قیمت پیشنهادی آن بود، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در ادامه اثر پری‌یوش گنجی به نام پنجره‌ها به قیمت ۸۰ میلیون تومان، اثر شهرام کریمی به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان، اثر کتایون مقدم به قیمت ۳۶ میلیون تومان، اثری از ایرج اسکندری به قیمت ۴۶میلیون تومان، اثر احمر محمدپور به قیمت ۳۴ میلیون تومان، اثر فریدون امیدی به قیمت ۶۰ میلیون تومان به فروش رفت تا دهمین حراج تهران به اثر میلیاردی بعدی با نام فارسی سیاه روی سفید اثر فرهاد مشیری رسید که این اثر که بین ۱ میلیارد تا یک میلیارد و نیم قیمت‌گذاری شده بود و در نهایت به قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

فرهاد مشیری

تابلویی متعلق به علی شیرازی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شد.  تابلوی فرامرز پیلارام متعلق به ۱۳۵۰ با تکنیک اکریلیک و مرکب روی بوم نیز ۱۰ میلیون بیشینه خود را رد کرد و ۳۶۹ میلیون تومان خریداری شد.

 اثر پروانه اعتمادی به قیمت ۷۵ میلیون تومان و اثر طاهره صمدی طاری به قیمت ۶۵ میلیون تومان چکش خورد.

اثر شصت و یکم دهمین حراج تهران اثری از داریوش قره‌زاد بود که به قیمت ۳۶ میلیون تومان چکش خورد. اثر هنرمند خودآموخته مکرمه قنبری بالاتر از قیمت پیشنهادی حراج به قیمت ۳۸ میلیون تومان به فروش رفت و اثر مهدی سحابی به قیمت ۸۵ میلیون تومان چکش خورد.

در ادمه تابلویی از نصرت‌الله مسلمیان ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تندیسی با نام کرگدن اثر امیرمسعود اخوان‌جم که امسال خلق شده است، ۱۸۰ میلیون خریداری شد. تابلویی سه‌لته از ژازه تباتبایی با فروشی ۱۵۰ میلیونی بالای بیشینه قیمت خود، ۷۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

اما اثر حسین زنده‌رودی چهارمین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران شد. این اثر به نام پی+روز+جی که بین ۳تا ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود به قیمت ۳میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

زنده رودی

تابلوی دیگری از ناصر اویسی متعلق به سال ۱۳۸۰، به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان به فروش رسید. تابلویی از جعفر روح‌بخش که سال ۱۳۶۹ خلق شده زیر کمینه قیمت خود و با قیمت ۱۹۰ میلیون خریداری شد.

تابلوی دولته‌ای از منصور قندریز با تکنیک چاپ لینولئوم روی کاغذ که ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت. همچنین اثری از اکبر میخک متعلق به امسال ۳۲ میلیون و تابلوی باران از محمد سعید نقاشیان ۴۲ میلیون‌ تومان خریداری شدند.

اثر سونیا بالاسانیان به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، اثر صداقت جباری به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثر حمید عجمی به قیمت ۴۲ میلیون تومان، و اثر محمود زنده‌رودی به نام کوروش بیش از دو برابر قیمت بیشینه به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

پنجمین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران نیز اثری از کوروش شیشه‌گران بود که بین ۸۰۰ میلیون تومان و ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود با قیمت ۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلویی از اسدالله کیانی ۶۰ میلیون، اثر حجم شاهد سرخ از پویا آریان‌پور که بیشینه آن ۴۰۰ میلیون تومان بود، ۵۵۰ میلیون خریداری شد. در ادامه اثر حجمی محمود بخشی با نام دیوار بهمن با تکنیک سیگار و آهنگ گانوالیزه ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر رویای نیویورک بیتا وکیلی به قیمت ۹۰ میلیون تومان و اثری از پروانه اعتمادی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلویی از طاهر پورحیدری ۴۲ میلیون و اثری از سیاوش مظلومی‌پور با تکنیک رنگ روغن روی بوم ۵۵ میلیون به فروش رفت.

اثری حجمی از مونا پاد به قیمت ۷۰ میلیون تومان، اثر دیگری از حسین زنده‌رودی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثری از ایمان صفایی به قیمت ۲۵ میلیون تومان، اثری از فرزانه وزیری‌تبار به قیمت ۳۲ میلیون تومان چکش خورد.

تابلویی از پرویز کلانتری نیز به قیمت ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

نود و دومین اثر این حراج هم به فرهاد مشیری تعلق داشت، این اثر با نام یا ابوالفضل صد میلیون بالای کمینه قیمت خود یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر دیگری از منیر فرمانفرماییان و بدون عنوان هفتمین اثر میلیاردی دهمین دوره حراج تهران به قیمت ۴ میلیارد تومان چکش خورد که بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود و رکوردار این دوره از حراج تهران شد.منیرفرمانفرماییان

اثر حجمی دولته محمدحسین عماد با نام جفت بیشینه خود را رد کرد و ۳۲۰ میلیون تومان خریداری شد. تابلویی با تکنیک رنگ روغن روی چوب اثر اصغر محمدی ۵۵ میلیون، تابلوی علی نصیر با تکنیک اکریلیک روی بوم ۵۵ میلیون چکش خوردند.

اثر هانیبال الخاص به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثر شیده تامی به قیمت ۲۲ میلیون تومان، اثر سعید احمدزاده به قیمت ۴۸ میلیون تومان و اثری از فرشید مثقالی که پرتره عباس کیارستمی بود به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان چکش خورد در حالی که بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

در ادامه اثر حجمی سهند حسامیان ۲۹۰ میلیون خریداری شد. اثر باغ سوخته کاظم چلیپا ۴۲ میلیون تومان به فروش رفت. اثر مرتضی گودرزی با نام انتهای سکوت ۳۰ میلیون خریداری شد.

اثری از حببب‌الله صادقی به قیمت ۳۴ میلیون تومان، اثری از محمد خلیلی به قیمت ۴۰ میلیون تومان و اثری از یحیی گمار به قیمت ۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

عکس سوم خرداد ۶۱- خرمشهر از محمد فرنود ۷۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر حجمی تک نسخه بهمن محصص با متریال برنز با نام پرنده‌ها ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.

هشتمین اثر میلیاردی و آخرین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران نیز مجسمه‌ای از بهمن محصص بود که بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود و به قیمت ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان چکش خورد.بهمن محصص

اثر حجمی علیرضا معصومی با نام رئیس ۵۵ میلیون تومان و اثر هومن بیات با نام اورژینال که بیشینه قیمت آن ۱۲ میلیون تومان بود، ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر حجمی علی مشهدی‌الاصل ۳۴ میلیون و تابلوی محمدعلی بنی‌اسدی متعلق به امسال ۲۲ میلیون خریداری شد.

تابلوی حسین چراغچی با تکنیک اکریلیک روی بوم تنها اثری بود که در این رویداد فروخته نشد که بعد اعلام شد بعد از حراج ۱۵ میلیون تومان خریداری شده است.

اثر شیشه‌گران آخرین اثر حراج بود که به قیمت ۷۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.

مجموع فروش آثار در دهمین حراج تهران رکورد دور قبل را شکست و به عدد ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان رسید.

مجموعِ فروشِ دوره قبلِ «حراج تهران ویژه هنر معاصر» که دیماه سال گذشته برگزار شد، مبلغ 14 میلیارد و 492 میلیون بود که با این حساب این دوره در حدودِ 20 میلیارد تومان نسبت به دوره قبل در فروش رشد داشته است.

نویسنده