سه شنبه , ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | عکسی به مثابه‌ یک داستان تراژیک | نگاهی به آثار پیتر بایلوبژسکی

آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید

عکسی به مثابه‌ یک داستان تراژیک | نگاهی به آثار پیتر بایلوبژسکی

داستان تراژیک | نگاهی به آثار پیتر بایلوبژسکی
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید
پیتر بایلوبژسکی Peter Bialobrzeski

آوام‌مگ ترجمه امیر کوشامنش

Peter Bialobrzeski 1

اگر هر عکس بزرگ پیتر بایلوبژسکی را به مثابه‌ی یک داستان تراژیک در نظر بگیریم، بازیگران و اجزای اصلی آن با فضاسازی مناسب به خوبی توانسته‌اند با یکدیگر ارتباط برقرار سازند. عکس‌های او در عین شلوغی خیلی خلوت هستند. در یک پلان فضای آرام و بی‌سر و صدایی حاکم است که حتی انسان‌ها با هم حرفی نمی‌زنند و فقط نگاه می‌کنند، و پلان دیگر ناگهان هجوم ساخت و ساز شهری به جای به ارمغان آوردن زندگی مدرن، همچون آواری بر روی پلان یک خراب می‌شوند، و البته هیچ فرمت عکاسی به این اندازه قادر به نشان دادن عمق این موضوع نمی‌باشد.

قبل از اینکه به عنوان عکاس در شهر خود ولفسبورک آلمان شناخته شود تحصیلات خود را در سیاست و جامعه شناسی تکمیل و قبل از اینکه به تحصیل عکاسی در لندن مشغول شود به طور گسترده به قاره‌ی آسیا سفر و از آن دیدن کرده بود. او در هفده سال گذشته هفده کتاب منتشر کرده است. کارهای او در اروپا، آمریکا، آسیا، آفریقا و استرالیا به نمایش درآمده است. جوایز مختلفی از جمله جایزه معتبر وردپرس 2003 و 2010 را از آن خود کرده است. قابل ذکر است که او از سال 2002 به عنوان استاد عکاسی در دانشگاه هنر برلین مشغول تدریس می‌باشد. او علاوه بر این کار، کارگاههای آموزشی متعددی در سراسر جهان برگزار می‌کند. همچنین گفتنی است کارهای او توسط گالری‌های لورنس میلر نیویورک، رابرت مورات هامبورگ و ام97 شانگهای نمایش داده شده است. او در سال 2012 با دریافت جایزه اریک سالمونِ انجمن عکاسان آلمانی(DGPh) مورد ستایش قرار گرفت.

Peter Bialobrzeski 2

Peter Bialobrzeski 3

در مجموعه‌ی: «نئون‌تایگرز-عکاسی از شهرهای آسیایی» که در گالری لارنس میلر به نمایش درآمد او 9 عکس بزرگ خود را از ساختمان‌های به هم فشروده شهر به معرض نمایش گذاشت. در عکس‌های او به غیر آپارتمان‌ها، خود شهرها (بانکوک، شانگهای و کوالالامپور) با چاشنی ملایم تری نمایش داده شده‌اند. چاشنیِ شیرینِ تخم‌مرغ‌های شرقی که با سودای عاشقانه و معطر برافروخته شده‌ است. در واقع این مجموعه نمایشی از انفجار جمعیت در نتیجه‌ی یورش توسعه دهندگان املاک و مستغلات به آن می‌باشد.

Peter Bialobrzeski 4    Peter Bialobrzeski 5

پیتر معمولاً برای عکاسی به هنگام غروب آفتاب دور و بر ساعت هفت عصر در ساعاتی که نور لامپ‌های فلورسنت و نئون با ته مانده‌های نور روز آمیخته شده از خانه بیرون می‌زند. او از یک دوربین ویوکمرا 4 در 5 اینچی با یک سه پایه و البته یک صبر و شکیبایی بزرگی بهره می‌برد. نوردهی او طولانی است و معمولاً از یک پانزدهم ثانیه تا 4 دقیقه طول می‌کشد. در این سرعت، فیلم قادر به ثبت حرکت مردم نیست، بعضی از آنها را ناپدید و بعضی دیگر را مانند روح کم‌رنگ می‌کند. حتی یک ماشین در عکس به خطوطی کم رنگ و پلاسما تبدیل می‌شود.

Peter Bialobrzeski 7

با دقت بیشتر در کارهای پیتر متوجه یک تغییر واضح و شفافی در سبک عکاسی او از ابتدای دهه 90 تا انتهای دهه و تا به امروز می‌شویم. او اینگونه به این تغییر پاسخ داده است که: «مشکل من آن بود که مردم فکر می‌کردند عکس‌های من از دید روزنامه‌نگاری، زیادی هنری و از دید هنری زیادی ژورنالیستی هستند. این قضیه مرا مجاب به ارائه یک تفسیر بعد از نمایش عکس می‌کرد زیرا تجسّم آنها دشوار بود. در پایان دهه 90 این موضوع از بین رفت، شاید به دلیل اینکه بسیاری از آن مجلات به سوی بیزینس رفتند. در آن زمان بود که کار بر روی پروژه‌ی خودم (xxxholy) را شروع کردم و خیلی بهتر توانستم کارهایم را انجام دهم، کتاب‌هایم را چاپ کنم و چاپ‌هایم را بفروشم، درس بدهم و بنویسم به جای اینکه برای مجلات سفری به جایی اعزام شوم.»

Peter Bialobrzeski 11

پیتر از سال 2004 بیشتر به پروژه‌های شخصی خود پرداخت. او با ترکیب مشخصی از عکاسی خبری و هنری، توجه‌ها را به سوی طبیعت اغلب پر از سر و صدای توسعه شهری جلب کرد. توسعه‌ای که هدف مداوم آن نابود کردن چیزهای قدیمی برای ساختن راه‌های جدید بود.Peter Bialobrzeski 19

پیتر پس از کاوش در آسمان‌خراش های خیره کننده‌ی آسیا، دو سال از عمر خود را صرف سفر به دور آلمان نمود. مجموعه‌ی «heimat» که در زبان آلمانی به معنی «سرزمین» است، نتیجه جذاب کاوش او می‌باشد. برای آلمانی‌ها «heimat» یک دوره‌ی نسبتاً دشوار است که گرایشات متضادی از قبیل: تقدیر یا انطباق، عواطف پوچ پانسیونرها و رویزیونیست‌ها، بهشت گمشده یا آسیب‌های دوران کودکی را شامل می شود. به کلام خود بایلوبرزکی داشتن خانه به معنای داشتن ریشه است ولی به این معنا نیست که آن ریشه به نقطه‌ای متصل باشد. از زمانیکه که بایلوبژسکی به تصویرها بیشتر از مکان‌ها علاقه‌مند شد «heimat» دیگر کتابی راجع به سرزمین آب و اجدادی آلمان نبود. بلکه او یک تصویر ثابت از ذره‌ی مشخصی از تاریخ فرهنگی و بصری ِشخصی را خلق کرده است. عکس‌های بایلوبژسکی به عنوان سکوهای پرتابی درخدمت اشتیاق انسان مدرن جهت تجلیل بیعت با طبیعتِ رمانتیسم آلمان بوده و در عین حال تعظیم به آثار عکاسان رنگارنگ معاصر آمریکایی نیز می‌باشد.

Peter Bialobrzeski 15

شماره‌های قبل از پرونده آنچه برعکس می‌نماید را اینجا ببینید:

cassio vasconcellos 12

آنچه برعکس می‌نماید | کاسیو واسکانسلوس نظاره گر جایگاهی متفاوت از جمعیت انسانی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید  آشنایی با عکاسان معاصر کاسیو واسکانسلوس CÁSSIO VASCONCELLOS  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش من می‌توانم ساعت‌ها به حرکت جمعی مورچه‌ها روی تلی از خاک نگاه کنم. همینطور حرکت گروهیِ ماهی‌ها درون آب یا پرندگان درون آسمان. خوشبختانه هنرمندی که در این قسمت از مجموعه عکاسان معاصر معرفی خواهد شد این موقعیت …

۰ comments

Tomeu coll 1

پرونده آنچه برعکس می‌نماید | تومئو کول عکاس مکان‌های فراموش شده

پرونده آنچه برعکس می‌نماید  آشنایی با عکاسان معاصر تومئو کول Tomeu coll سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش «من کی هستم؟» این سوالی است که هر روز صبح از خودم می‌پرسم. البته وقتی بیدار می‌شوم پس از مدتی متوجه می‌شوم که من تومئو کول هستم و من یک عکاس هستم. فکرم این است که چقدر زندگی …

۰ comments

V Cherchi 19

آنچه برعکس می‌نماید | سیاست دیدن والریا چرچی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید والریا چرچی VALERIA CHERCHI آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش عکاسی امروز زبان ارتباطی جهان معاصر است. عکاسی، سیاست دیدن است، دیدن چیزهایی که مردم عادی در زندگی روزمره‌شان نمی‌بینند و یا درآن غرق شده‌اند. عکاسی مستند_سیاسی با آثار عکاسان متعددی از دهه ۱۹۵۰ پا به عرصه گذاشت …

۰ comments

Fiona Struengmann 33

آنچه برعکس می‌نماید | فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت

پرونده آنچه برعکس می‌نماید فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش فیونا استرونگمن Fiona Struengmann در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیاء می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن و دیده شدن، می‌شود . عکاسان اولیه با اختراع دوربین‌های سوراخ سوزنی …

۰ comments

Nicholas Hughes 1

آنچه برعکس می‌نماید | عکاسی آرام نیکلاس هیوز

نیکلاس هیوز | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیکلاس هیوز Nicholas Hughes انسان خیال می‌کند همه چیز طبیعت را می‌داند و از همه رازها و جذابیت‌ها و معجزه‌های آن آگاه است. طبیعت، شکوهمند، با ابهت و سرشار از جذابیت‌های جادویی است و انسان مغرور باید در برابر …

۱ comment

masao yamamoto 10

آنچه برعکس می‌نماید | ماسائو یاماموتو با عکس‌هایی که در کف دست جا می‌شود

ماسائو یاماموتو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش ماسائو یاماموتو Masao Yamamoto واکاوی شیزوکای درون به خوبی یاد دارم که در دوران کودکی، پنهانی عکس‌های دوران جوانی پدرم را از آلبوم عکس مادربزرگم جدا کرده و آنها را در کیف خود نگاه داری می‌کردم. فکر می‌کنم تقریباً همه …

۰ comments

CHRIS MCCAW 30

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید آشنایی با عکاسان معاصر جهان سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش کریس مک‌کاو CHRIS MCCAW بگذارید کمی زیاده‌روی کنم. چاپ آلترناتیو (که شباهت زیادی به نقاشی داشته) به مانند آیه‌ایی می‌ماند که هنرمند نازل می‌کند و هیچکس نمی‌تواند مانند آن را بیافریند. اثر نهایی، …

۰ comments

Giulio Di Sturco 26

معرفی جولیو دی استورکو عکاس معاصر | آنچه برعکس می‌نماید

جولیو دی استورکو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش جولیو دی استورکو Giulio Di Sturco بیش از ۶۰ مجموعه عکس در قالب پروژه‌های تحقیقاتی- زیست محیطی طی سالها سفر کردن و عکاسی از اقصی نقاط جهان حاصل کار هنرمند عکاس جولیو دی استورکو بوده است. مجموعه‌های ثبت …

۰ comments

Annie hanen 31

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن | معرفی عکاسان معاصر

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش آنی هانن (Anni Hanén) «پدرم زمانی می‌گفت جهان تو همانند یک تصویر سیاه و سفید است. امّا حالا فکر می‌کنم که قلب من رنگ‌های خود را پیدا کرده است. درست زمانیکه به همراه خانواده ‌به خانه کودکی‌ام عزیمت …

۰ comments

Nick Hannes 40

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت …

۰ comments

Ellie davies 13

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته …

۰ comments
Brian Taylor 16

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست …

۰ comments
2e1c7110 9783 4512 b8ba f75f178d88be

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، …

۰ comments
2010 Deictor 02 690x1031

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments
lisa kereszi 16

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به …

۰ comments
happy

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش وانگ کینگ سانگ: wang qingsong اگر محیط گالری را به منظومه شمسی تشبیه کنیم که در آن عکاسان مختلف با دوربین‌های متنوع خود عکس‌هایی از سیارات مختلف …

۰ comments
adam jeppesen 15

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش آدام جپیسن Adam Jeppesen جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری …

۰ comments
Huang Xiaoliang 40

آنچه بر عکس می‌نماید | هوانگ جیالینگ

معرفی عکاسان جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
عکس‌های او که غالباً خاطرات کودکی‌یشان را روایت می‌کند تلفیقی از اجتماع و فرهنگ آن زمان در شهر محل تولد خود را نشان می‌دهد.

۰ comments
Henrik Spohler 20

آنچه بر عکس می‌نماید | هنریک اسپولر

عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
هنریک اسپولر ما را به قلمرو کمتر دیده شده فی ما‌بین تولید کننده کالا و مصرف کننده آن که با سرعت روز افزون انتقال همراه است می‌کشاند.

۱ comment
andrias lang 79

آنچه بر عکس می‌نماید | آندریاس لانگ

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
او پیوسته در تلاش برای درک زمان‌های مرئی و نامرئی، مکان نبوغ یا روح یک مکان بوده است.

۰ comments
marissa roth 1

آنچه بر عکس می‌نماید | معرفی عکاس ماریسا راس

معرفی عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
همیشه فرایند خلق اثر برای من مثل یک راز بوده است. به یاد دارم وقتی بچه بودم، با یک قلموی آغشته به جوهر مشکی می‌نشستم، یک دست نامرئی روی بازوهام احساس می‌کردم که دستم را روی کاغذ سفید حرکت می‌داد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

Jimmy Nelson 15

آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید | جیمی نلسون عکاسان امروز جهان سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش شاترهای دوربین صرف عکس گرفتن از صورت‌های زنده می‌شود، زیرا آنان منحصر‌به‌فرد هستند. به واقع انسانی که از دنیا برود منقرض شده و چه بسا این انقراض و فرسودگی در چهره او از کودکی تا میان‌سالی نیز صورت پذیرد. …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

تبریک عید غدیر

عید غدیر خم بر جهانیان مبارک‌باد

///عید غدیر خم بر جهانیان مبارک‌باد/// مجله هنرهای تجسمی آوام فرا رسیدن عید سعید غدیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.