دیوید هاکنی با “روایت و تخیل”

تنديس: نمایشگاه طراحی‌های دیوید هاکنی با عنوان “روایت و تخیل”

دیوید هاکنی نمایشگاهی از طراحی‌های خود با عنوان “روایت و تخیل” را که طی سال‌های 1998-1963 کار شده است را در گالري لسلي ساكس* به نمایش می‌گذارد. همچنین در این نمایشگاه آثار و مجموعه‌های مهم این هنرمند مشهور انگلیسی از جمله پرتره Celia Birtwell ،Henry Geldzahler، تصاویر نادری از مجموعه های آب و هوا و فوکوس متغییر مانند: باران ۱۹۷۳ و یک تصویر از سلیا  (86ـ1984) به نمایش در آمده اند.دیوید هاکنی

سلیا برتول که معروف‌ترین مدل دیوید هاکنی می‌باشد،  نزدیک به چهار دهه سوژه پرتره‌های هاکنی بوده است. پنج تصویر کلاسیک سلیا در این نمایشگاه ارائه شده است: سلیا غرق در فکر، سلیا در حال سیگار کشیدن، یک تصویر از سلیا (مجموعه فوکوس متحرک)، سلیا نشسته بر روی صندلی دفتر و یک تصویر از سلیا حالت دوم (مجموعه فوکوس متحرک). تصویر سلیا از مجموعه فوکوس متحرک (1984-1986) شاید بهترین و پیچیده ترین سلیایی باشد که او ساخته است. در این اثر بنیادین، هاکنی ارجاعات تاریخ هنر را به هنری ماتیس از طریق پالت رنگ؛ و به پابلو پیکاسو از طریق ترکیب بندی الهام گرفته شده از کوبیسم می دهد.hokney-3

باران از مجموعه آب و هوا (1973) یکی دیگر از آثار مهم این نمایشگاه است. آب و هوا یکی از مهمترین مجموعه های دیوید هاکنی است که الهام گرفته از نقاشی‌های ژاپنی است. این لیتوگراف استثنایی به زیرکی حس باران را نشان می‌دهد.

از دیگر کارهای این نمایشگاه می توان به پرتره‌ی Henry Geldzahler به همراه Yves- Maire  در موزه  لوور پنجره شماره 1 و نمای داخلی (رستوران اودین) اشاره کرد. Henry Geldzahler  دوست نزدیک دیوید هاکنی است، كه همچنین مدل مهمی در کارهای وی است و در بسیاری از نقاشی‌ها، طراحی‌ها و چاپ‌های وی حضور دارد.

دیوید هاکنی در سال 1937 در بردفورد انگلستان به دنیا آمد. او در مدرسه هنر بردفورد (1953-1958) و کالج سلطنتی هنر (1959-1962) تحصیل کرده است. او جوایز بسیاری از جمله:
(John Moores Painting Prize(1967) ,Companion of Honor (1997) ,The Order of Merit (2012 را دریافت کرده است.

آثار دیوید هاکنی در مجموعه های شخصی و موزه های بسیاری از قبیل موزه هنرهای زیبای بوستون، موزه ملی پرتره لندن وموزه هنر لس آنجلس، موزه  J.Paul Getty  و مرکز هنر Walker  وجود دارد. او در حال حاضر در لس آنجلس و یورکشایر انگستان زندگی و کار می کند.

 * leslie sacks contemporary

نویسنده