بزرگداشت و نمایشگاه آثار حسن قائمی

تنديس: بزگداشت و نمایشگاهی از آثار حسن قائمی؛ پیشکسوت هنر نقاشی ۲۹ فروردین ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌‎شود.

حسن قائمی متولد سال ۱۳۱۴ در شهر رشت است. او از دوران کودکی به نقاشی علاقه‎مند شد و برای آموختن نقاشی نزد آلکس گِوِرگیس به تبریز رفت. سپس به تهران رفت و از آنجا که هم با استعداد بود و هم در دهه ۳۰ جامعه پتانسیل لازم برای رشد هنرمندان را داشت به سرعت شناخته شد.
حسن حامدی دبیر نمایشگاه و بزرگداشت حسن قائمی درباره این هنرمند گفت: “قائمی در نخستین بینال هنر تهران در سال ۱۳۳۷ به همراه منوچهر شیبانی و پرویز تناولی لوح تقدیر و جایزه ویژه هنرهای زیبا را دریافت کرد. او در سال ۳۹ در گالری هنر جدید آثارش را به نمایش گذاشت و به همراه سهراب سپهری آثارش را در موزه هنر مدرن آمریکا به نمایش گذاشت.
حسن قائمی شاعر و ترانه سرا نیز بوده است. این هنرمند روحیه خاصی دارد و شاید به دلیل همین روحیه باشد که پس از انقلاب و زمانی که حمایت‎های پیشین از هنرمندان وجود نداشت او نه تنها برای خود و هنرش کاری نکرد بلکه خانه نشین شد، ارتباطش با جهان هنر را از دست داد و دیگران نیز او را به دست فراموشی سپردند.”

وی افزود: “در واقع ما این هنرمند را دوباره کشف کردیم. پس از مدت‎‌ها جستجو ما او را درحالیکه که ساکن کرج بود و زندگی سختی داشت پیدا کردیم، با او تماس گرفتیم و اکنون تلاش می‌‎کنیم او را به جامعه هنر معرفی کنیم زیرا به جز هنرمندان پیشکسوت نسل دوم و سوم هیچکس او رانمی‎شناسد.”

به گزارش هنرآنلاين، این مراسم روز ۲۹ فروردین ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ با حضور حسن قائمی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. در این مراسم بهنام کامرانی نقاش و منتقد هنری درباره ویژگی‌های هنری حسن قائمی سخنرانی کرده و همچنین حسن‌علی کرمی دوست این هنرمند و کسی که به ما در برقراری ارتباط با او کمک کرد نیز صحبت خواهد کرد.

همچنین نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی حسن قائمی در همین روز افتتاح، و تا ۱۰ اردیبهشت برپا خواهد بود.

نویسنده