پنجشنبه , ۲ آبان ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | نقد | گشودگی به دیگری «یک چیدمان» در پروژه‌های نیومدیا

مجموعه‌ای از سه ویدئوی مجزا و یک چیدمان ویدئویی

گشودگی به دیگری «یک چیدمان» در پروژه‌های نیومدیا

گشودگی به دیگری
نگاهی به «یک چیدمان» در پروژه‌های نیومدیا
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده

01newmedia

«یک چیدمان» مجموعه‌ای از سه ویدئوی مجزا و یک چیدمان ویدئویی است که چهار هنرمند – استودیو51 (بهار صمدی، نوید سلاجقه)، پویان هاشمی طاری، نوید نادری- در ساخت آن‌ها شرکت داشته‌اند. چنان که از گزاره(استیتمنت) این چیدمان تجربی برمی‌آید ویدئوها مضمون مشترکی ندارند و آنچه آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند تاثیرگذاری این چهار هنرمند بر کارماده و نیز عنصر تصادف است. درواقع گویی این هنرمندان موقعیتی را برای گشودگی به دیگری فراهم کرده‌اند تا در خلال آن همکاری را تمرین کنند.

در یک ویدئو انبوهی از میوه‌های درخت کاج را می‌بینیم که بر زمینی ریخته شده. چند نفر دائماً به کادر تصویر وارد و از آن خارج می‌شوند که در فاصله این ورود و خروج تغییراتی در چیدمان این قطعات ایجاد می‌کنند. به مرور میوه‌های کاج همگی در مرکز تصویر جمع شده و توده‌ای منسجم را شکل می‌دهند؛ توده‌ای که هم در ماهیت هم در روند پیدایش حاصل یک سازوکار چندصدایی است.

02newmwdia

در ویدئوی دیگر که با کادری دایره‌شکل پخش می‌شود،‌ دست‌هایی را می‌بینیم که از جهت‌های مختلف وارد کادر می‌شوند؛ مانند آن است که با نخ‌هایی نامرئی در حال انجام یک بازی یا بافتن یک شبکه هستند. باز هم آنچه در مرکز توجه قرارگرفته دست و کار دستی انسان و نیز حضور واقعی چند زاویه دید مختلف پیرامون یک مرکز مشترک است- مرکز دایره‌ای که چند سوژه را گردِهم آورده.

03newmedia

ویدئوی سوم از زاویه بالا روی یک میز را نشان می‌دهد که قطعات شفّاف و رنگی ورق پلکسی گلاس در شکل‌های هندسی متفاوت روی آن چیده شده. هرازگاهی دستی از گوشه‌ای از کادر به آهستگی وارد می‌شود و تغییری جزئی و اتفاقی در چیدمان این قطعات ایجاد می‌کند و یا قطعه‌ای را به آن اضافه می‌کند.

کارِ دست، اتفاق و زاویه دید فردی تک‌تک هنرمندان شکل‌دهنده چیدمان‌ها در تمام این ویدئوها سازوکاری اجتماعی را در مقیاسی کوچک بازسازی می‌کند. افراد این اجتماع کوچک در حال تجربه و تمرین و در نهایت نهادینه کردن یک رفتار هستند؛ پذیرش اتفاق ناشی از حضور دیگری و باور به تأثیرگذاری فردی در رویداد. در همه این ویدئوها با اینکه کار دست انسان در مرکز توجه قرار گرفته اما لزوماً منجر به تولید یک شیءِ تمام شده هنری نمی‌شود بلکه این کارِهنری در روند معنا می‌یابد و درحالِ شدن است.

04newmedia

چیدمان مرکزی سالن شامل کلاژی از پنج ویدئو با مکان‌ها و مضمون‌های متفاوت بر یک دیوار و یک ویدئوی مجزا است که کلماتی تایپ شده را بصورت محو نشان می‌دهد که هرازگاهی یکی از آن‌ها بصورت اتفاقی وضوح می‌یابد. این ویدئو به سادگی مسئله زبان، ارتباط، دلالت‌های بی‌پایان و محو بودن لبه‌های ارتباط و عدم قطعیت معنا را پیش می‌کشد. همانطور که کلاژِ پنج ویدئوی دیگر نیز همین عدم قطعیت و عدم وجود روایتِ کلان را باز می‌نماید.

“یک چیدمان” امکان تجربه حضور چندصدایی و تلاقی تصادفی خُرده‌روایت‌ها را فراهم می‌سازد و مخاطب را با نتیجه‌ای شناور مواجه می‌کند که هم در تک‌تک آثار و هم در کلیت نمایشگاه محصول کار یک مؤلف نیست.

05newmedia

تأکید پروژه‌های نیومدیا بر دور شدن از تولید شیئیت هنری و رفتن به سوی کنش تعاملیِ واقعی میان من‌های متعدد، دامنه تعریف و تأثیر خروجی‌ای بعنوان هنر را بسیار گسترده کرده و آن را تبدیل به سازوکاری فرهنگ‌ساز می‌کند. درگیرکردن افراد در یک کنش تعاملی که لزوماً منجر به تولید هنر با تعریف مرسومِ گره‌خورده با تصور پیشرفتِ متکی بر بازار نشود، بیشتر اشاعه یک تمرین اجتماعی است تا حرکتی محدود به صحنه هنر؛ تمرینی برای حضور تأثیرگذار و نه منفعل در ارتباط با دیگری.

06newmedia

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا دنبال کنید:

maryam kouhestani seyhoon gallery 1

نگاهی به مجسمه‌های مریم کوهستانی | بدن معطوف به اشیاء

بدن معطوف به اشیاء نگاهی به آثار مجسمه مریم کوهستانی در گالری سیحون آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده کوهستانی در مجموعه تازه خود از چارچوب روانشناسانه مجموعه قبلی که فضایی درون ذهنی را بازمی‌نمود بیرون آمده. در “تن بحرانی”(بهمن‎ماه ۹۵ گالری سیحون) شاهد روایت‌هایی موازی درون ساختمانی از واقعیات انکار ناپذیر فضا و زمان …

۰ comments
yahya roydel deilaman gallery 8

کلیشه‌های فانتزی | نقدی بر «خارج از مرز» یحیی رویدل

کلیشه‌های فانتزی نقدی بر “خارج از مرز” یحیی رویدل در گالری دیلمان آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده گالری دیلمان در دومین نمایشگاه خود آثار نقاشی و طراحی یحیی رویدل را تحت عنوان مجموعه “خارج از مرز” به نمایش در آورده است. یحیی رویدل در مجموعه گذشته خود با عنوان “زمین” آثاری نمادگرایانه با محوریت …

۰ comments

سلمان خوشرو | سلاخیِ رنگ در «کنش ممکن»

سلاخیِ رنگ نقدی بر “کنش ممکن” سلمان خوشرو در گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده سلمان خوشرو هنرمندی است که ابایی از تغییر سبک و رسانه هنری ندارد و مدام درحال کسب تجربه است. او که در رشته هنر دیجیتال تحصیل کرده پس از تجربیاتی در عکاسی به نقاشی روی آورده و …

۰ comments
jamshid haghighat shenas sareban gallery 3

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس  گزارش تصویری نمایشگاه “بیست هجده” در گالری ساربان سایت تندیس به قلم سحر افتخار زاده نوع روایتی که جمشید حقیقت شناس در آفرینش هنری خود بکار می‌بندد در دوره‌های کاری مختلف او از منظر فرم، ساختمان مشابهی را پی می‌ریزد، اما تفاوت مجموعه اخیر با …

۰ comments
lienhard05

مینی‌منتالیسمِ شادِ شاد

مینی‌منتالیسمِ [۱] شادِ شاد نگاهی به نمایشگاه حجم سلماز لینهارد در گالری آریانا سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده احجام لینهارد فرم‌هایی اتفاقی هستند که از توری فلزیِ رنگ شده ساخته شده‌اند. احجامی بسته و فرورفته در خود که فضا را به درون و بیرون تقسیم می‌کنند. اگرچه این فروبستگی با شفافیت بصری حجم‌ها تعدیل شده …

۰ comments
bratislava biennial iranian artwork 4

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا گزارش تصویری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر صنعتی در کرمان سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده آثار برندگان سیب‌ها و پلاک‌های طلایی و جایزه بزرگ بی.آی.بی (دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا) از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷، پس از نمایش در سنندج اکنون برای یک هفته در موزه هنرهای …

۰ comments
ava bahrami vista gallery 1

آوای وحش، نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

آوای وحش[۱] نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده نقاشی‌های بهرامی بیش از آن که درباره رابطه انسان با طبیعت باشند درباره ارتباط انسان با دیگران و کناره گرفتن از پذیرش مسئولیتِ مناسبات رسمی اجتماعی هستند. آدم‌های بهرامی در حالتی از بی‌خودی، لَخت و بی تحرک لمیده‌اند؛ با …

۰ comments
donya rostami mah art gallery 9

نگاهی به “قاراچوخا اویان!” دنیا رستمی | آن که این کار ندانست در انکار بماند …

نقد نمایشگاه دنیا رستمی با عنوان “قاراچوخا اویان!” در گالری ماه آن که این کار ندانست در انکار بماند … سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده “قاراچوخا” نگهبان خیرِ خانه و صاحب خانه است. در این ترکیب “قارا” نه به معنای سیاه که در اصل به معنای بزرگ، والا و مقدّم است. می‌توان قارا چوخا …

۰ comments
farshad05

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده از منظر روانشناسی یونگ دریا نماد ناخودآگاه و اقیانوس نمادی از ناخودآگاه جمعی است. نهنگ سفیدِ فرشاد که او را به دنبال خود زیر اقیانوس ناخودآگاهش پایین می‌کشد، از آنجا که رفتاری آرام و …

۰ comments
hoda kashiha etemad gallery 8

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده  خطوط بی‌پروا در طراحی، ترکیب‌بندی‌های جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی می‌کند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آن‌ها عبور …

۰ comments
najafabadi05

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های …

۰ comments
ghiasi07

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای …

۰ comments
plant01

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و …

۰ comments
ArterOutside

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و …

۰ comments
mir mohammad fatahi 6

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته …

۰ comments

پرونده‌های قبلی سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه محمدرضا میرزایی گالری طراحان آزاد

نمایش اضمحلال / اضمحلال نمایش | نگاهی به آثار محمدرضا میرزایی

نمایش اضمحلال / اضمحلال نمایش نگاهی به خطوط منقطع و ممتد «محمدرضا میرزایی» نگارخانه‌ی «طراحان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.