گشودگی به دیگری «یک چیدمان» در پروژه‌های نیومدیا

گشودگی به دیگری
نگاهی به «یک چیدمان» در پروژه‌های نیومدیا
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده


یک چیدمان در پروژه‌های نیومدیا

«یک چیدمان» مجموعه‌ای از سه ویدئوی مجزا و یک چیدمان ویدئویی است که چهار هنرمند – استودیو51 (بهار صمدی، نوید سلاجقه)، پویان هاشمی طاری، نوید نادری- در ساخت آن‌ها شرکت داشته‌اند. چنان که از گزاره(استیتمنت) این چیدمان تجربی برمی‌آید ویدئوها مضمون مشترکی ندارند و آنچه آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند تاثیرگذاری این چهار هنرمند بر کارماده و نیز عنصر تصادف است. درواقع گویی این هنرمندان موقعیتی را برای گشودگی به دیگری فراهم کرده‌اند تا در خلال آن همکاری را تمرین کنند.

در یک ویدئو انبوهی از میوه‌های درخت کاج را می‌بینیم که بر زمینی ریخته شده. چند نفر دائماً به کادر تصویر وارد و از آن خارج می‌شوند که در فاصله این ورود و خروج تغییراتی در چیدمان این قطعات ایجاد می‌کنند. به مرور میوه‌های کاج همگی در مرکز تصویر جمع شده و توده‌ای منسجم را شکل می‌دهند؛ توده‌ای که هم در ماهیت هم در روند پیدایش حاصل یک سازوکار چندصدایی است.

یک چیدمان در پروژه‌های نیومدیا

در ویدئوی دیگر که با کادری دایره‌شکل پخش می‌شود،‌ دست‌هایی را می‌بینیم که از جهت‌های مختلف وارد کادر می‌شوند؛ مانند آن است که با نخ‌هایی نامرئی در حال انجام یک بازی یا بافتن یک شبکه هستند. باز هم آنچه در مرکز توجه قرارگرفته دست و کار دستی انسان و نیز حضور واقعی چند زاویه دید مختلف پیرامون یک مرکز مشترک است- مرکز دایره‌ای که چند سوژه را گردِهم آورده.

یک چیدمان در پروژه‌های نیومدیا

ویدئوی سوم از زاویه بالا روی یک میز را نشان می‌دهد که قطعات شفّاف و رنگی ورق پلکسی گلاس در شکل‌های هندسی متفاوت روی آن چیده شده. هرازگاهی دستی از گوشه‌ای از کادر به آهستگی وارد می‌شود و تغییری جزئی و اتفاقی در چیدمان این قطعات ایجاد می‌کند و یا قطعه‌ای را به آن اضافه می‌کند.

کارِ دست، اتفاق و زاویه دید فردی تک‌تک هنرمندان شکل‌دهنده چیدمان‌ها در تمام این ویدئوها سازوکاری اجتماعی را در مقیاسی کوچک بازسازی می‌کند. افراد این اجتماع کوچک در حال تجربه و تمرین و در نهایت نهادینه کردن یک رفتار هستند؛ پذیرش اتفاق ناشی از حضور دیگری و باور به تأثیرگذاری فردی در رویداد. در همه این ویدئوها با اینکه کار دست انسان در مرکز توجه قرار گرفته اما لزوماً منجر به تولید یک شیءِ تمام شدة هنری نمی‌شود بلکه این کارِهنری در روند معنا می‌یابد و درحالِ شدن است.

یک چیدمان در پروژه‌های نیومدیا

چیدمان مرکزی سالن شامل کلاژی از پنج ویدئو با مکان‌ها و مضمون‌های متفاوت بر یک دیوار و یک ویدئوی مجزا است که کلماتی تایپ شده را بصورت محو نشان می‌دهد که هرازگاهی یکی از آن‌ها بصورت اتفاقی وضوح می‌یابد. این ویدئو به سادگی مسئله زبان، ارتباط، دلالت‌های بی‌پایان و محو بودن لبه‌های ارتباط و عدم قطعیت معنا را پیش می‌کشد. همانطور که کلاژِ پنج ویدئوی دیگر نیز همین عدم قطعیت و عدم وجود روایتِ کلان را باز می‌نماید.

“یک چیدمان” امکان تجربه حضور چندصدایی و تلاقی تصادفی خُرده‌روایت‌ها را فراهم می‌سازد و مخاطب را با نتیجه‌ای شناور مواجه می‌کند که هم در تک‌تک آثار و هم در کلیت نمایشگاه محصول کار یک مؤلف نیست.

یک چیدمان در پروژه‌های نیومدیا

تأکید پروژه‌های نیومدیا بر دور شدن از تولید شیئیت هنری و رفتن به سوی کنش تعاملیِ واقعی میان من‌های متعدد، دامنه تعریف و تأثیر خروجی‌ای بعنوان هنر را بسیار گسترده کرده و آن را تبدیل به سازوکاری فرهنگ‌ساز می‌کند. درگیرکردن افراد در یک کنش تعاملی که لزوماً منجر به تولید هنر با تعریف مرسومِ گره‌خورده با تصور پیشرفتِ متکی بر بازار نشود، بیشتر اشاعه یک تمرین اجتماعی است تا حرکتی محدود به صحنه هنر؛ تمرینی برای حضور تأثیرگذار و نه منفعل در ارتباط با دیگری.

یک چیدمان در پروژه‌های نیومدیا

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا دنبال کنید:

مریم کوهستانی گالری سیحون

نگاهی به مجسمه‌های مریم کوهستانی | بدن معطوف به اشیاء

بدن معطوف به اشیاء نگاهی به آثار مجسمه مریم کوهستانی در گالری سیحون آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده کوهستانی در مجموعه تازه خود از چارچوب روانشناسانه مجموعه قبلی که فضایی درون ذهنی را بازمی‌نمود بیرون آمده. در “تن بحرانی”(بهمن‎ماه 95 گالری سیحون) شاهد روایت‌هایی موازی درون ساختمانی از واقعیات انکار ناپذیر فضا و زمان بودیم که بدن را به بند کشیده بودند. شاید بتوان گفت در آن مجموعه، بدن برای کوهستانی همچون شیئی در میان اشیاء مطرح بود. اما […]

بدون دیدگاه
یحیی رویدل گالری دیلمان

کلیشه‌های فانتزی | نقدی بر «خارج از مرز» یحیی رویدل

کلیشه‌های فانتزی نقدی بر “خارج از مرز” یحیی رویدل در گالری دیلمان آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده گالری دیلمان در دومین نمایشگاه خود آثار نقاشی و طراحی یحیی رویدل را تحت عنوان مجموعه “خارج از مرز” به نمایش در آورده است. یحیی رویدل در مجموعه گذشته خود با عنوان “زمین” آثاری نمادگرایانه با محوریت دوگانگی معنایی در قالب المان کرگدن و هواپیما با تکنیک اجرایی بازنمایانه در گالری ثالث به نمایش گذاشت. در مجموعه تازه، هنرمند المان‌های اصلی مجموعه […]

بدون دیدگاه
سلمان خوشرو پروژه های آران

سلمان خوشرو | سلاخیِ رنگ در «کنش ممکن»

سلاخیِ رنگ نقدی بر “کنش ممکن” سلمان خوشرو در گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده سلمان خوشرو هنرمندی است که ابایی از تغییر سبک و رسانه هنری ندارد و مدام درحال کسب تجربه است. او که در رشته هنر دیجیتال تحصیل کرده پس از تجربیاتی در عکاسی به نقاشی روی آورده و پس از گذر از دوره واقع‌گرایی، رفته رفته به تجربه بیانگرانة متمایل به انتزاع گرایش پیدا کرده است. خوشرو هنرمند پرکاری است که دائما به […]

بدون دیدگاه
جمشید حقیقت شناس در گالری ساربان

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس  گزارش تصویری نمایشگاه “بیست هجده” در گالری ساربان سایت تندیس به قلم سحر افتخار زاده نوع روایتی که جمشید حقیقت شناس در آفرینش هنری خود بکار می‌بندد در دوره‌های کاری مختلف او از منظر فرم، ساختمان مشابهی را پی می‌ریزد، اما تفاوت مجموعه اخیر با آثار گذشته، حذف بیش از پیشِ خود هنرمند در مقام یک موجودیت منحصر بفرد است. آثار حقیقت شناس در طی سال‌ها به مرور از فردیت […]

بدون دیدگاه
سلماز لینهارد گالری آریانا

مینی‌منتالیسمِ شادِ شاد

مینی‌منتالیسمِ [۱] شادِ شاد نگاهی به نمایشگاه حجم سلماز لینهارد در گالری آریانا سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده احجام لینهارد فرم‌هایی اتفاقی هستند که از توری فلزیِ رنگ شده ساخته شده‌اند. احجامی بسته و فرورفته در خود که فضا را به درون و بیرون تقسیم می‌کنند. اگرچه این فروبستگی با شفافیت بصری حجم‌ها تعدیل شده اما امکان ارتباط فضایی بین درون و بیرون در آن‌ها گرفته شده است. این سطوح فضایی پیچ خورده در یک نقطه/دَم برهم چین می‌خورند و […]

بدون دیدگاه
دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا گزارش تصویری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر صنعتی در کرمان سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده آثار برندگان سیب‌ها و پلاک‌های طلایی و جایزه بزرگ بی.آی.بی (دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا) از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷، پس از نمایش در سنندج اکنون برای یک هفته در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته. بی.آی.بی تنها یک مسابقه و نمایشگاه دوسالانه نیست بلکه در فاصله هر دوره بین دوسالانه رویدادهای […]

بدون دیدگاه
نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

آوای وحش، نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

آوای وحش[۱] نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده نقاشی‌های بهرامی بیش از آن که درباره رابطه انسان با طبیعت باشند درباره ارتباط انسان با دیگران و کناره گرفتن از پذیرش مسئولیتِ مناسبات رسمی اجتماعی هستند. آدم‌های بهرامی در حالتی از بی‌خودی، لَخت و بی تحرک لمیده‌اند؛ با نوعی بی‌علاقگی و تمایل به ماندن در سکون و بی‌قیدی مشغول وقت گذرانی در بهشت کاهلان هستند؛ یک پیک نیک در ارتفاعات بدون هیچ قید […]

بدون دیدگاه
دنیا رستمی گالری ماه

نگاهی به “قاراچوخا اویان!” دنیا رستمی | آن که این کار ندانست در انکار بماند …

نقد نمایشگاه دنیا رستمی با عنوان “قاراچوخا اویان!” در گالری ماه آن که این کار ندانست در انکار بماند … مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم سحر افتخارزاده “قاراچوخا” نگهبان خیرِ خانه و صاحب خانه است. در این ترکیب “قارا” نه به معنای سیاه که در اصل به معنای بزرگ، والا و مقدّم است. می‌توان قارا چوخا را پوشش مقدم ترجمه کرد که همچون لایه‌ای محافظ وجود شخص را در برمی‌گیرد و او را از شر حفاظت می‌کند. خانه‌های دنیا […]

بدون دیدگاه
رویای سفید مریم فرشاد ویستاپلاس

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده از منظر روانشناسی یونگ دریا نماد ناخودآگاه و اقیانوس نمادی از ناخودآگاه جمعی است. نهنگ سفیدِ فرشاد که او را به دنبال خود زیر اقیانوس ناخودآگاهش پایین می‌کشد، از آنجا که رفتاری آرام و دوستانه دارد همچون روح الهام بخش و راهنمایی معنوی از درون رویابین بر او ظاهر می‌شود و او را دعوت به غور در اعماق ناخودآگاه […]

بدون دیدگاه
هدی کاشیها گالری اعتماد

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده  خطوط بی‌پروا در طراحی، ترکیب‌بندی‌های جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی می‌کند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آن‌ها عبور کند. هدی کاشیها در “تصادف با خورشید” هفده تابلو از آثار دو سال گذشته خود را به نمایش در آورده. شوخ طبعی نقاش در این […]

بدون دیدگاه
شورانگیز رویا نجف‌آبادی گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های کلاژمحور خود در گالری دارگون کلیشه آشنای زن، گل و هندسه معماری ایرانی-اسلامی را دستمایه خلق آثار خود قرار داده. این هنرمند در بیانیه آنچه […]

بدون دیدگاه
آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای “فروریختن” است اما در بیولوژی به معنای مرگ طبیعی سلول در روند رشد موجود چندسلولی است. قیاسی در برخی آثار مجموعه بالقوگی حضور تهدید‌آمیز و […]

بدون دیدگاه
هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER دمیرل

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و معماری است. او در زمینه موزیک-ویدئو، طراحی صحنه، اجراهای تجسمی زنده و ویدئوی تجربی فعال است. اولین انفرادی دمیرل در استانبول با عنوان “جزیره”، ویدئوی […]

بدون دیدگاه
هنر A Space for Art  آثار  کن آیتکین Can Aytekin گالری آرتر استانبول ARTER

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی با رویکرد معاصر برگزار کرده است. موسس این گالری بنیاد آموزشی-فرهنگی غیردولتی و غیرانتفاعی Vehbi Koc است. این بنیاد توسط کار آفرین ترک وهبی […]

بدون دیدگاه
میر محمد فتاحی زیرزمین دستان

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته توسط او انتخاب شده است:     نویسنده آوام همه نوشته‌های این نویسنده

بدون دیدگاه

پرونده‌های قبلی سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید: