پرفورمنس آرت در خیابان همزمان با جشنواره‌ی موسیقی فجر

اجرای پرفورمنس آرت الهام زارع نژاد در مقابل تالار وحدت
پرفورمنس آرت در خیابان همزمان با جشنواره‌ی موسیقی فجر

الهام زارع نژاد جمعه 26 بهمن ماه  در بخش آزاد جشنواره پرفورمنس آرت «ناله سر کن» را همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر در مقایل تالار وحدت اجرا کرد.

پرفورمنس الهام زارع نژاد مقابل تالار وحدت

او در بیانیه خود اینچنین عنوان میکند:

پرفورمنس آرت «ناله سر کن» را با نگاهی به تمام ممنوعیت‌های موجود در موسیقی ِامروز و دیروز در خواندنِ خوانندگان و اجراهای خیابانی و نوازندگان و البته که محروم‌تر از همه، زنان انجام دادم. جمعه در مقابل تالاروحدت، که در حال برگزاری سی و چهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر بود من هم در بخش آزاد جشنواره، یعنی خیابان ایستادم و اجرا کردم. با رعایت کامل موازین اخلاقی و قانونی برای اجرای بانوان! یعنی همان حجابی که همیشه در تالار داشته‌ام در اجراهای رسمی‌ام، و همان نخواندنی که در خیابان و کنسرت‌ها باید رعایت شود که اینگونه است اجرای بانوان!

پرفورمنس الهام زارع نژاد مقابل تالار وحدت

اجرایم تقدیم بود به قمرالملوک وزیری که در آن لحظه، من دانه‌ای بودم که او کاشته بود و قد کشیده بودم، در زیر بارانی که اگرچه بی‌موقع بود اما بارید بر تمامِ حنجره‌های خاموش و روی سازهایی که بر کفِ زمین خواباندمشان لالایی خواند.

اجرایم تقدیم بود به صداهایی که برای خواندن ترک وطن می‌کنند، برای نگاهِ پرحسرت ِ آن دختر نوازنده‌ی اصفهانی که پارسال نگذاشتند روی استیج برود و برای تمام زنان سرزمینم که لالایی‌هایشان هم بی‌صداست…

پرفورمنس الهام زارع نژاد مقابل تالار وحدت

فکر کردم اگر حتا  سقف هیچ گالری‌ای هم پناهم نباشد، اما خیابان از آن من است با آسمانش و باران و برف و باد،  تا با دوستان و همراهانی که مرا ارج نهادند و کنارم حضور داشتند، بگرییم، بخندیم، بخوانیم و سبک‌بال اما به غربت و تنهایی همیشگی‌مان فکر کنیم و باز با هم ادامه دهیم و ما باشیم… من در این اجرا قمر بودم و زمین ِخیابان، گراند هتلِ من، برای خواندنِ مرغ سحر با صدای بی صدا … که خاموشی به هزار زبان در سخن است.

الهام زارع نژاد

پرفورمنس الهام زارع نژاد مقابل تالار وحدت

عکس‌: سمیه گروسی نژاد

نویسنده