سالانه چاپ دستی

تندیس: نگارخانه لاله پس از برگزاري اولین سالانه چاپ دستی تبادل چاپ دستی (کارت پستال) که با استقبال و توجه هنرمندان زيادي همراه بود، دومین دوره این سالانه را با هدف تبادل تجربیات هنرمندان، بازخوانی ارزش ها و قابلیت های چاپ دستی و اهدای آثار بین هنرمندان عرصه تجسمی، برنامه ريزي و سامان‌دهي نموده است.

در این سالانه، ۱۹۸ نفر آثار خود را به دبیرخانه سالانه ارسال نمودند که پس از بررسی، تعداد ۱۸۴ اثر حایز استانداردهای چاپ دستی و قوانین تیراژ شناخته شد. همچنین در بخش مدعوین نیز ۲۰ هنرمند فعال در عرصه چاپ دستی شرکت نموده‌اند که در مجموع آثار ۲۰۴ هنرمند در این رویداد با یکدیگر تبادل شد.

در این دوره تعداد شرکت کنندگان نسبت به اولین دوره ، به دو برابر افزایش یافته و کیفیت آثار ارایه شده نیز مطلوب تر بوده است.

دبیری این رویداد را مهدی درویشی بر عهده دارد و برخی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد عبارتند از: فرزاد ادیبی، رضا بانگیز، احمد وکیلی، آیدین خان کشی پور، ایمان صفایی، امیر طباطبایی، رضا هدایت، همایون موسوی، الهه مقدمی، المیرا میرمیران و …

امکانات بیانی چاپ دستی از دیرباز جایگاهی ویژه نزد هنرمندان جهان داشته است. همچنین رویدادهای مختلفی همچون سالانه‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی چاپ دستی در دیگر کشورها برگزار می شود. در ایران نیز علاوه بر سابقه پیشین چاپ دستی(اواخر دوره قاجار) که بیشتر در خدمت انتشار روزنامه ها و اعلامیه ها بود، شکل مستقل تری از آن یعنی “عیدی سازی” در مکتب خانه ها اجرا و مبادله می شد که رفته رفته به دست فراموشی سپرده شد. در سالهای اخیر، تعدادی از هنرمندان، این رشته را به صورت حرفه ای دنبال نموده اند. اما تاکنون غیر از معدودی نمایشگاه در زمینه چاپ دستی، توجه زیادی به این رشته صورت نگرفته است. امید که این رویداد نقشی هر چند اندک در گسترش چاپ دستی ایران داشته باشد.
نمایشگاه آثار این سالانه روز جمعه ۲۸ فروردین‌ماه ساعت ۱۶ گشایش و تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه در نگارخانه لاله از ساعت ۹ تا ۱۹ ادامه خواهد داشت .
تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله. تلفن: ۸۸۹۶۰۴۹۲

نویسنده