پنجشنبه , ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | حاجی‌فیروز | یادداشتی بر نمایشگاه احمد نصرالهی

گالری هور

حاجی‌فیروز | یادداشتی بر نمایشگاه احمد نصرالهی

یادداشتی بر نمایشگاه احمد نصرالهی در گالری هور
«حاجی‌فیروز»
آوام مگ به قلم جاوید رمضانی
ahmad nasrolahi hoor art gallery 4

تخیل نهایتِ قدرتِ خویش را در اساطیر جلوه‌گر می‌سازد. چه اساطیر شرقی باشد چه اساطیر غربی، بشر در دوره‌ای از تاریخ هر آن‌چه می‌بیند برایش زیربنایی تخیلی می‌سازد و برای هر پدیده‌ای منطقی می‌آفریند که همان منطق اساطیر است. این منطق در زبان، تجلیِ شاعرانگی است و آن‌چه تمدن‌ساز است همین زبان شاعرانه است.

زبان شاعرانه نشانه‌ی گذر از محدوده‌ی اولیه‌ی ادراک و فهمِ چندجانبه‌ی اشیاء و روایات است. تمدن ایرانی بر همین مدارِ شاعرانگی گسترش یافته که در طی قرن‌ها فرهنگ ایرانی را دالانی تمدن‌ساز برای بشریت کرده است. این شاعرانگی در هنرِ ما از مرزهای زبانی گذر کرده و به قالب تصاویر و فرم‌های تصویری ـ زبانی همچون نگارگری و خوشنویسی ارتقا یافته است. این فرم‌ها در قالب منظومه‌های داستانی فرهنگ ما را آراسته‌اند ـــ آثار ادبی ـ تصویری چون «ورقه و گلشاه»، «کلیله و دمنه»، «شاهنامه‌ی بایسنقری» و تعداد بسیاری از این شاهکارها که در توفان‌های تاریخی مفقود شدند. این منظومه‌های اسطوره‌ای نقطه‌ی عزیمتِ نقاشی‌اند و با تکیه بر اساطیر ایرانی جهان تصویری خود را رقم زده‌اند.ahmad nasrolahi hoor art gallery 1

این هفته به نمایشگاه نقاشی احمد نصرالهی در گالری هور رفتیم. وی، در آستانه‌ی پنج دهه تولید خلاقانه و زیستی پربار در جامعه‌ی پُرتَنشِ معاصر، نقطه‌ی درخشانِ نور و امید برای بسیاری از تلاشگران عرصه‌ی فرهنگ کشور بوده است. نصرالهی متولد 1330 شمسی است و نقاشی را در محضر استادانی همچون بهرام عالیوندی و علی اکبر صفائیان آموخته است. او هنرمندی بین‌المللی است و بالاترین مراتب حضور هنرمند در عرصه‌های هنر را تجربه کرده است. با این وجود، صفای روح و افتادگیِ وی بازگو‌کننده‌ی مفهوم «هونره» یا همان انسان والا در فرهنگ گذشته‌ی ماست. نصرالهی معنی هنر را در بازتاب رفتار و کرامات روحیِ انسان می‌داند. او فارغ از رقابت‌ها و کوچک‌اندیشی‌های متداولِ هنر معاصر است. دستاوردهای تصویریِ نصرالهی حاصل تجلّیِ شاعرانه‌ی اسطوره‌هایی است که مردم هرروزه با آنان زیسته‌اند. تعدادی از آثارِ به‌نمایش‌درآمده در این کارنما از مجموعه‌ی «حاجی‌فیروز» ِ هنرمند است که از سال 1389 به این سو تولید شده‌اند. زمانِ نمایش خود دلیلی برای این انتخاب بوده؛ گرچه تصاویرِ این اسطوره‌ها در طی جریان خلاقه‌ی نقاش ساده‌سازی شده‌اند و به فرم‌های اصلی تقلیل یافته‌اند، اما حاجی‌فیروز کماکان نمادی از باززایی و نوگَشتنِ روزگار و طبیعت است. آثار نصرالهی انباشته از نشانه‌هایی است که در گذر از فرم‌های واقع‌گرایانه به وادی ادراک تصویری خیالی هبوط کرده‌اند؛ این نشانه‌های تصویری در بازی فاهمه‌ی هنرمند با نیروهای خیالیِ کودکانه به زبان منحصر‌به‌فردی تبدیل شده‌اند که ردپای آن در هنر ایرانی هم قابل تعقیب است. استفاده از سطوح تختِ رنگی‌، رنگ‌های فام و دید از بالا، و دوایر متعدد که دارای حساسیت‌های بالا در ارتباط با این عناصر بصری هستند همگی از مفاهیم اصلی زبان بصریِ نگارگری است.ahmad nasrolahi hoor art gallery 2

در هفده اثرِ به‌نمایش‌درآمده، نقطه‌ی قابل‌تکیه استفاده از نگاره‌هایی با جان‌مایه‌ی اسطوره‌ای است. حضور مربع  و دایره، آن‌چنان که در بیانیه‌ی هنرمند ذکر شده، در کلیه‌ی آثار تأثیری سمبُلیک، با تکیه بر دریافت بصری ـ تاریخی از هنر و معماری ایرانی، دارد. این دوایرِ در جنبش و حرکت دارای نیروی کشف و شهود و فی‌البداهگی هستند که در مربعِ کادر محصور است. کارماده‌ی ذهنیِ هنرمند، با ایجاد حاشیه‌ی فعال در کلیه‌ی آثار، ذهن مخاطب را درگیر ارزش‌گذاریِ متن و جریان تجریدیِ زیستن می‌کند. جبر و اختیار و استعلای انسان در زندگی، با دستمایه‌ی اسطوره‌ها و روایت‌های شاعرانه، تأثیرات تصویریِ اقلیم زیستیِ هنرمند را آشکار می‌نماید. نصرالهی سال‌هاست در زادگاه خود در مازندران زندگی و کار می‌کند.

هنر مدرن ایرانی از بدو زایشِ خود در پی تحقق مفهوم هویت بوده است. هنرمند در بازنماییِ معنا به زبان بصری  مدرنِ معاصر این مسئله را به‌خوبی سامان داده است. او در پی شباهت‌های شکل و فرم ایرانی نبوده بلکه، با تکیه بر مفاهیم هستی‌شناسیِ ایرانی و بازتاب‌های اسطوره‌ایِ آن، به بیانی ساده رسیده است آن‌چنان که ما در نقوش سفال‌های کهن و تکیه‌ی این هنر بر هندسه و ساده‌سازیِ زبانِ تصویری شاهد آن هستیم. مخاطب، در برخورد با آثارِ این کارنما، درگیر تصاویری دیده‌نشده‌ است و با استفاده از عقل و احساسِ خود تجربه‌ی زیباشناسانه‌ی متفاوتی را درک می‌کند. این تجربه حاکی از نتایجی سهل‌الوصول نخواهد بود، اما روند خوشایندی را احساس می‌کند که با کهن‌الگوهای ناخودآگاه قومیِ وی همراه است.

 هنرمند در اکنونِ خود پا به وادی معرفتِ درونی نهاده است. وی بازتاب قرن‌ها هنرآفرینی و روایتِ نقوشِ دست‌ساخته‌ها و آثار گذشته در کنار زندگی پرفرازونشیبِ این سرزمین افتخارآفرین است.

ahmad nasrolahi hoor art gallery 3

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

iman jesmi

یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج

یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج اثری مشترک از ایمان جسمی و مرضیه نظام آبادی | گالری سلوک آوام مگ : جاوید رمضانی در شرایط فعلی هنر گاهن شاهد رویدادهایی هستیم که کمتر به آن پرداخته می‌شود و ارباب رسانه از ثبت آن مغفول می‌مانند. استعدادهایی که با جدیت فارغ از لحن …

۰ comments
Daryoosh Habibkhani

لحن پر تلألو رنگ‌ها در آثار داریوش حبیب‌خانی

یادداشتی بر نمایشگاه داریوش حببیب‌خانی  گالری خط‌سفید آوام مگ به قلم جاوید رمضانی وقتی از رنگ، سخن به میان می‌آید همه ما تصوراتی از آن خواهیم داشت و بلافاصله رنگ یا رنگ‌هایی در نظرمان جلوه‌گر می‌شود. رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد، آبی، سبز و … و سپس محیط و اشیاء رنگین، انواع گل‌ها و طبیعت اطراف‌مان به …

۲ comments

jalal shabahangi saba gallery 8

جلال شباهنگی هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری

نقدی بر نمایش و بررسی آثار جلال شباهنگی در فرهنگستان هنر – گالری صبا هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری آوام مگ به قلم جاوید رمضانی دفتر صوفی سواد و حرف نیست          جز دل اسپید همچون برف نیست تو نیکی می‌کن در دجله انداز              که …

۰ comments

elham fatemi 4

طبیعت کمی بی‌جان در آثار الهام فاطمی

نقدی بر نمایشگاه الهام فاطمی در گالری آتبین آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی طبیعت بی‌جان از سوژه‌های مطرح نقاشان بوده و امروزه هم طرفداران بسیار دارد. این وادی برای هنرمندان نقاش آزمونی است تا فضا و اشیا را در هم ادغام کنند. فضا به عنوان مهم‌ترین دغدغه بازنمایی تصویر از دوره رنسانس تعبیری ظریف …

۰ comments

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی نقدی بر نمایشگاه «گیان» در گالری فرمانفرما آوام مگ به قلم جاویدرمضانی نقاشی امروز ایران سرشار از فراوانی است. این فراوانی حکایت از تغییری در عمق اندیشه ایرانی دارد. ده سال پیش موج جوانان از راه رسیده در تمام زمینه‌ها تحولی را نوید می‌دادند که در عرصه هنر …

۰ comments

ali taraghijah golestan gallery 1

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه گالری گلستان آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی هرکس علم خیال را نداند بویی ازمعرفت نبرده است. این آغاز معرفت شناسی ابن عربی است. مشخصا این عالم خیال نزد ابن عربی فراتر از عوالم زیبایی شناسی احساس و عاطفه شاعرانه مورد نظر ماست. این را از …

۰ comments

kamran katouzian sohrab gallery 5

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام به قلم جاوید رمضانی کامران کاتوزیان همچون دیگر کاتوزیان‌ها در هنر و فرهنگ ایران تاثیر گذار است. وی یکی از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران در طول تاریخ پیدایش آن می‌باشد. به مناسب زاد روز هفتاد و هفت سالگی این …

۰ comments

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای گالری اُ به قلم جاوید رمضانی  پرداختن به طراحی به عنوان مدیا و رسانه قابل تکیه در ساخت و پرداخت هویت هنری هنرمند، فی نفسه همراه با رفتاری احساساتی و پر التهاب دیده می‌شود. نگاهی انسانی و بدوی در پس این رویکرد استنباط می‌گردد که تمایل …

۰ comments

iradj eskandari sareban gallery 5

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان نگاهی روایت محور در ارائه مفهوم و تولید معنا به قلم جاویدرمضانی هنر انقلاب را می توان اوج جریان هویت‌یابی تفکر هنرمندان نوگرا دانست و شخصیت‌های بازمانده از آن دوران امروز در پی تداوم این جریان در آکادمی‌ها و عرصه هنرمعاصر در تکاپوی تداوم آرمان‌های خود کماکان …

۰ comments

meysam nejhad rasouli 8

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس نقاشی‌هایی برای کتاب «منظومه آرش کمانگیر» جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی همکاری بین هنرها در راستای تعلیم و تعلم مفهومی قابل تامل است. هنر ایرانی در پی این زاویه از کاربرد هنر، ادبیات تعلیمی را …

۰ comments

masoud sadedin

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن به قلم جاوید رمضانی در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس «متافیزیکی – …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

hossein cheraghchi7

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

sonia balasanian homa gallery 17

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

reza yahiae dd center 5

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

hoofar haghighi 12

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

arash emdadian atbin gallery 3

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

mahsa karimzade iranshahr gallery 35

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | نظریه‌ی عکاسی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | نظریه‌ی عکاسی قسمت پنجم | بخش اول از فصل دوم  ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.