گل‌های آفتاب‌گردان ون‌گوگ از دیوار موزه پایین آمد

تابلوی «گل‌های آفتاب‌گردان پژمرده‌»ی ون‌گوگ، برای مرمت، از دیوار موزه‌ی آمستردام پایین آمد
پرونده تکنولوژی‌های مرمت و آنچه به جعل آثار هنری پایان می‌دهد
قسمت اول
آوام مگ: ترجمه‌ی سارا اوسطی


انتظار می‌رود که این تابلوی مشهور در دنیا پس از شش هفته دوباره به معرض نمایش گذاشته شود.

مرمت تابلوی گلهای آفتاب گرادن ونگوگ

در سال 2013 نسخه‌ا‌ی از این نقاشی که در موزه‌ی ون‌گوگ بود، برای انجام کارهای بازسازی، به خارج از موزه برده شد. ون‌گوگ چهار نسخه از این ترکیب کشیده است. ( Getty )

ماه‌ها پس از مرمت، دانشمندان کشف کردند که علت قهوه‌ای‌شدنِ رنگِ گلبرگ‌ها و ساقه‌ها، استفاده‌ی هنرمند از یک نوع رنگ زردِ حساس به نور بوده است.

اثری که در 1889 کشیده شده یکی از چندین نقاشیِ گل آفتاب‌گردان از ون‌گوگ است (که در آن مشخصاً تنها از سه رنگ‌سایه‌ی زرد استفاده کرده و نه چیز دیگر) و تا 22 فوریه تحت مرمت قرار خواهد گرفت.

اینگرید لوئیمَن، سخنگوی ارشد موزه، توضیح داد: «در حال حاضر، فاز آخر از تحقیقی گسترده‌تر روی نقاشی “گل‌های آفتاب‌گردان” در حال انجام است. پس از آن، این اثر مرمت خواهد شد.»

خانم لوئیمَن نمی‌توانست علت مرمت را فاش کند، اما تأیید کرد که «علت تغییر رنگِ رنگدانه‌ها» تمرکز اصلی این تحقیق بوده است. وی خاطرنشان کرد که یافته‌ها در طی هفته‌های آینده اعلام خواهند شد.

سال گذشته، نوعی تکنیک جدید و گسترده‌ی «اسکن» نشان داد که نوعی رنگدانه‌ی زردِ حساس که ون‌گوگ از آن استفاده کرده باعث تغییر رنگِ تابلوی «گل‌های آفتاب‌گردان» شده است.

هرچند که این تغییرات ظریف‌تر از آنند که با چشم غیرمسلح تشخیص داده شوند، در طی زمان، ممکن است نقاطی از نقاشی که حاوی این رنگدانه‌اند غنای خود را از دست بدهند.

ون‌گوگ محلّ زندگی خود را که به اسم «خانه‌ی زرد» نام‌گذاری کرده بود با نقاشی گل‌های آفتاب‌گردانش تزیین کرد و بعدها اقدام مشهورِ آسیب‌زدن به خود را در همان مکان انجام داد. وی، در طول مدت اقامتش در آرل، با رنگ زرد تجربه‌های بسیاری کسب کرد، از جمله نقاشی‌های «گل‌های آفتاب‌گردان»، «شب پُرستاره»، «گندمزار و ماشین درو»، و «خانه‌ی زرد».

اشتیاق او به این رنگ به‌طور ضمنی با اختلالِ «انحراف از ادراکِ رنگ» مرتبط دانسته شده است که دلیلش هم می‌تواند زیاده‌روی شدید او در مصرف داروی اَبسینت یا نوعی عصاره‌ی گل انگشتانه باشد که در طول مدت زندگی‌اش برای درمان صرع  از آن استفاده می‌کرد.

او یک بار دکتر خود، پُل گَچِت را که پشت میز و در کنار یک گیاه بزرگ نشسته بود نقاشی کرد.

سال گذشته، پنج اثر نقاشی «گل‌های آفتاب‌گردان» ِ ون‌گوگ، از گالری‌هایی در لندن، آمستردام، فیلادلفیا، مونیخ و توکیو، برای اولین بار در تاریخ در یک گالری مجازی که به‌صورت زنده در فیس‌بوک پخش شد، دوباره کنار هم قرار گرفتند.

خانم لوئیمَن گفته که امیدوار است به این وسیله بازدیدکنندگانِ ناراحت از غیبت تابلوی «گل‌های آفتا‌ب‌گردان» را آگاه کند.

سخنگویی دیگر گفت: «این نقاشی، به منظور اطمینان از محفوظ ماندن برای نسل‌های آینده، به بهترین روشِ ممکن مرمت خواهد شد.»

منبع: Independent

قسمت بعدی این پرونده را اینجا بخوانید.

در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید:

نویسنده