شنبه , ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | نقاشیِ بهشتی نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی

گالری هما

نقاشیِ بهشتی نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی

 نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی در گالری هما
«نقاشی بهشتی»
آوام مگ به قلم جاوید رمضانی

elham nafisi3

بازخوانی فرم‌های سنتیِ نقاشی ایرانی و ادغام آن با ظرفیت‌های نقاشی مدرن غربی و تداخل این زبان بصری رویکردی است که امروزه نوعی خودشرق‌انگاری را به ذهن متبادر می‌کند‌.

نقاشی ژاپنی تا پیش از سده‌ی شانزدهم از نقاشی چینی و سپس از هنر غربی تأثیر پذیرفته ‌است. از مهم‌ترین سبک‌های نقاشی ژاپنی می‌توان به نقاشی‌های مذهبیِ بودایی، نقاشی با تغییر غلظتِ مرکّب، و خوشنویسیِ  ژاپنی نام برد. اما آن‌چه در اشیای کاربردیِ رسیده به بازار آنتیکِ ایرانی دیده می‌شود نوعی طبیعت‌گرایی در صنایع دستی چون معرق‌سازی با سنگ و صدف است.

elham nafisi6

بسترِ طبیعت‌محوریِ نقاشیِ چینی، مرکزِ آغازِ نوعی نقاشی است که مستثنی از روایت‌پردازی و اسطوره‌سازیِ متداولِ شرق است. رهایی از تجرید زبان و قصه‌گویی در سایه‌ی خلسه‌ی افق‌های دوردست شاید نخستین تجربه‌ی انسان شرقی در برخورد با امر والا و سوژه‌ی شناساست. این جریان که در دوران تانگ و سو  دیده می‌شود به‌مدت چهار قرن (از قرن ششم تا دهم میلادی) بر نقاشی چینی و شرقی مسلط شد.

در این دوران، از رنگ‌های پرتنوع برای نقاشی بهشتی استفاده می‌شود. این نقاشی‌ها فاقد اصول ژرفانمایی‌اند؛  لذا بیننده به‌طور آزادانه از این‌گونه نگاره‌ها استفاده می‌کرده ‌است. این نقاشی‌ها را نقاشی توماری نیز گفته‌اند.

هفته گذشته، به تماشای آثار الهام نفیسی در گالری هما رفتیم. این آثار متأثر از نقاشی‌های بهشتیِ چینی و نگاره‌های ادبیاتِ تعلیمی مانند «کلیله و دمنه» است که در قرن هفتم و نهم هجری تصویرسازی شده‌اند‌.

در بدو ورود به نمایشگاه، مخاطب با تصویری در روبه‌روی خود مواجه می‌شود که دارای ارجاعات بینامتنیِ بسیار است. وجود رنگ گُلبهی و انبوه خرگوشان در زیر بوته‌های گل رز و نیز دو بازِ شکاری شاید ارجاعی به  نظام‌های اخلاقی معاصر است.

از سوی دیگر، زیباییِ صنعت و تکنیک ظریفِ هنرمند گویای لطافتی است که در عرصه‌ی بوم‌های بزرگ با قلم‌موهای ظریفِ نگارگری به جولان پرداخته است. این پُرکاری گواهی است بر طنّازیِ نقوشی که با خشونتِ انتقادی هماهنگی ندارد. هنرمند، با رنگ‌گذاری‌های چشم‌نواز و ترکیب‌بندیِ چندساحتی، سعی در غنی‌کردن زبان بصری خود دارد. این تلاش همراه با چیدمان فشرده‌ی عناصر تصویری شکل گرفته که زیرساخت و پلان‌بندیِ متنوعی ندارند. در آثار بزرگ‌تر، ما شاهد چهار پلانِ زمینه در پایینِ سوژه‌ی اصلی، کو‌ه‌ها و سپس آسمان هستیم؛ ولی در آثار کوچک‌تر، که به نظر می‌رسد تولید این مجموعه با آن‌ها آغاز شده است، ما با ترکیب‌بندیِ دَوّار و نظام ساختاریِ نگارگری ایرانی مواجه هستیم. به‌طور مشخص، تلاش و تجربه‌گراییِ هنرمند قابل‌تقدیر است. بازنگری طبیعتِ خیالی و استفاده از نظام تصویریِ روایی همراه با تلاش در ایجاد لایه‌های معناییِ متکثّر و معاصر چند زاویه‌ی زیباشناسانه‌ای است که هنرمند سعی در ادغام آن‌ها دارد تا منجر به ظهور  گذاره‌ی مؤلف شوند. در دو اثر بزرگِ کنار هم شیر ارجاعی بینامتنی به «کلیله‌ و دمنه» و «مرزبان‌نامه» است. داستان شیر و خرگوش در «کلیله و دمنه» یا داستان فریب پلیکان برای شکار ماهیان مورد بازنمایی قرار گرفته‌اند.

elham nafisi10

elham nafisi11

در تصویرپردازی‌های نقاش، هنرمند سعی در از آنِ خودسازیِ  نگاره‌های هنرمندانِ گذشته داشته است؛ همچون تصویر شکارِ کبوتر طوقی یا اسب‌سوارانِ دگا، هنرمند فرانسویِ قرن نوزدهم و بیستم.

درشت‌نمایی در پلانِ نخست با بافت‌های خیره‌کننده همراه با فرم‌های درخشانِ پرندگان و حیوانات نشان از تلاش نقاش دارد. وی پیوسته با راهکارها و کارماده‌های فیزیکیِ متفاوتی درگیر است که آثار او را قابل‌تأمل می‌نمایند.

سطح کار، از نزدیک، برجستگی‌ها و لایه‌های منهدم‌شده دارد. اثر دارای دو بُعدِ نزدیک و دور است که در فواصل متفاوت قدرت خیال‌پردازیِ مخاطبان را تقویت می‌کند. بافت و طراحی عنصر بصریِ اصلیِ تابلوهای نفیسی‌اند که با ضربآهنگ و ریتمِ پرفشار تماشاگر را، در عین فهمِ کلّ اثر، به دیدنی موضعی دعوت می‌کنند.

هنرمند در تلاش است تا، با کاربست آموزه‌های نقاشی معاصر در قالب سوژه‌های تصویرپردازیِ شرقی، روح هنرِ نگارگران را به جهان ایرانی بازگرداند.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

ali razavi fereshte gallery 5

دودلینگ آرت «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته

یادداشتی بر نمایش «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته «دودلینگ آرت» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی ارتباط میان کلمات و اشیاء در عصر جدید به ظهور پدیده‌ی معرفت‌شناسانه‌ی جدیدی موسوم به «انسان» انجامید. انسان، مانند هر مقوله‌ی عقلی در تفکر فلاسفه، نیازمند تعریفی جامع و کامل است. این تعریف در جهان پسافلسفی در …

۰ comments

ahmad nasrolahi hoor art gallery 4

حاجی‌فیروز | یادداشتی بر نمایشگاه احمد نصرالهی

یادداشتی بر نمایشگاه احمد نصرالهی در گالری هور «حاجی‌فیروز» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی تخیل نهایتِ قدرتِ خویش را در اساطیر جلوه‌گر می‌سازد. چه اساطیر شرقی باشد چه اساطیر غربی، بشر در دوره‌ای از تاریخ هر آن‌چه می‌بیند برایش زیربنایی تخیلی می‌سازد و برای هر پدیده‌ای منطقی می‌آفریند که همان منطق اساطیر است. این …

۰ comments

iman jesmi

یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج

یادداشتی بر پرفورمنس «هست» کنتر پوان پلی فن ایمیج اثری مشترک از ایمان جسمی و مرضیه نظام آبادی | گالری سلوک آوام مگ : جاوید رمضانی در شرایط فعلی هنر گاهن شاهد رویدادهایی هستیم که کمتر به آن پرداخته می‌شود و ارباب رسانه از ثبت آن مغفول می‌مانند. استعدادهایی که با جدیت فارغ از لحن …

۰ comments

Daryoosh Habibkhani

لحن پر تلألو رنگ‌ها در آثار داریوش حبیب‌خانی

یادداشتی بر نمایشگاه داریوش حببیب‌خانی  گالری خط‌سفید آوام مگ به قلم جاوید رمضانی وقتی از رنگ، سخن به میان می‌آید همه ما تصوراتی از آن خواهیم داشت و بلافاصله رنگ یا رنگ‌هایی در نظرمان جلوه‌گر می‌شود. رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد، آبی، سبز و … و سپس محیط و اشیاء رنگین، انواع گل‌ها و طبیعت اطراف‌مان به …

۲ comments

jalal shabahangi saba gallery 8

جلال شباهنگی هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری

نقدی بر نمایش و بررسی آثار جلال شباهنگی در فرهنگستان هنر – گالری صبا هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری آوام مگ به قلم جاوید رمضانی دفتر صوفی سواد و حرف نیست          جز دل اسپید همچون برف نیست تو نیکی می‌کن در دجله انداز              که …

۰ comments

elham fatemi 4

طبیعت کمی بی‌جان در آثار الهام فاطمی

نقدی بر نمایشگاه الهام فاطمی در گالری آتبین آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی طبیعت بی‌جان از سوژه‌های مطرح نقاشان بوده و امروزه هم طرفداران بسیار دارد. این وادی برای هنرمندان نقاش آزمونی است تا فضا و اشیا را در هم ادغام کنند. فضا به عنوان مهم‌ترین دغدغه بازنمایی تصویر از دوره رنسانس تعبیری ظریف …

۰ comments

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی

تصویرسازی رویاهای امروز در کارنمای شبنم شعبانی نقدی بر نمایشگاه «گیان» در گالری فرمانفرما آوام مگ به قلم جاویدرمضانی نقاشی امروز ایران سرشار از فراوانی است. این فراوانی حکایت از تغییری در عمق اندیشه ایرانی دارد. ده سال پیش موج جوانان از راه رسیده در تمام زمینه‌ها تحولی را نوید می‌دادند که در عرصه هنر …

۰ comments

ali taraghijah golestan gallery 1

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه

تاویل | نقدی بر کارنامه نقاشی علی ترقی جاه گالری گلستان آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی هرکس علم خیال را نداند بویی ازمعرفت نبرده است. این آغاز معرفت شناسی ابن عربی است. مشخصا این عالم خیال نزد ابن عربی فراتر از عوالم زیبایی شناسی احساس و عاطفه شاعرانه مورد نظر ماست. این را از …

۰ comments

kamran katouzian sohrab gallery 5

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران

نگاهی به آثار کامران کاتوزیان، از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران گالری سهراب مجله آوام به قلم جاوید رمضانی کامران کاتوزیان همچون دیگر کاتوزیان‌ها در هنر و فرهنگ ایران تاثیر گذار است. وی یکی از تاثیر گذارترین طراحان گرافیک ایران در طول تاریخ پیدایش آن می‌باشد. به مناسب زاد روز هفتاد و هفت سالگی این …

۰ comments

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای

نقدی بر نمایشگاه اشکان صانعی | برون فکنی رسانه‌ای گالری اُ به قلم جاوید رمضانی  پرداختن به طراحی به عنوان مدیا و رسانه قابل تکیه در ساخت و پرداخت هویت هنری هنرمند، فی نفسه همراه با رفتاری احساساتی و پر التهاب دیده می‌شود. نگاهی انسانی و بدوی در پس این رویکرد استنباط می‌گردد که تمایل …

۰ comments

iradj eskandari sareban gallery 5

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان

نقدی بر کارنمای ایرج اسکندری در گالری ساربان نگاهی روایت محور در ارائه مفهوم و تولید معنا به قلم جاویدرمضانی هنر انقلاب را می توان اوج جریان هویت‌یابی تفکر هنرمندان نوگرا دانست و شخصیت‌های بازمانده از آن دوران امروز در پی تداوم این جریان در آکادمی‌ها و عرصه هنرمعاصر در تکاپوی تداوم آرمان‌های خود کماکان …

۰ comments

meysam nejhad rasouli 8

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس

نقدی بر تصویرسازی‌های میثم نژادرسولی در گالری ویستا پلاس نقاشی‌هایی برای کتاب «منظومه آرش کمانگیر» جستجوی هویت و بیان امروزی و اصیل در هنر معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی همکاری بین هنرها در راستای تعلیم و تعلم مفهومی قابل تامل است. هنر ایرانی در پی این زاویه از کاربرد هنر، ادبیات تعلیمی را …

۰ comments

masoud sadedin

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان

استقبال بی نظیر نمایشگاه مسعود سعدالدین در آلمان به بهانه نمایش هنرمند مطرح بین المللی در lands museum شهر بن به قلم جاوید رمضانی در ماه سپامبر نمایشگاه یکی از نقاشان به نام و موفق ایرانی در بن آلمان با استقبال زیادی روبرو گردید. آثار مسعود سعدالدین تحت عنوان «مانوس همچون غریب» از پارادوکس «متافیزیکی – …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

hossein cheraghchi7

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

sonia balasanian homa gallery 17

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

reza yahiae dd center 5

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

hoofar haghighi 12

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

arash emdadian atbin gallery 3

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

mahsa karimzade iranshahr gallery 35

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه فریبا بروفر در گالری ثالث

یادداشتی بر نمایشگاه تاپستری فریبا بروفر در گالری ثالث

یادداشتی بر نمایشگاه تاپستری فریبا بروفر در گالری ثالث گرفتار در دام مجله هنرهای تجسمی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.