لیلیت تریان بانوی پیشکسوت مجسمه ‌‌‌‌‌‌سازی ایران درگذشت

لیلیت تریان بانوی پیشکسوت مجسمه ‌‌‌‌‌‌سازی ایران درگذشت

سایت آوام درگذشت این استاد پیشکسوت هنر ایران را به جامعه هنرهای تجسمی و تمام دوستداران فرهنگ و هنر ایران تسلیت عرض مینماید.

نگاهی به زندگی لیلیت تریان ۱۳۰۹_۱۳۹۷

لیلیت تریان متولد ۱۳۰۹ تهران بود که پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا را ناتمام گذاشت و به مدرسه بوزار فرانسه رفت. وی در آنجا هنر مجسمه سازی را فرا گرفت و در بازگشت به ایران در سال ۱۳۳۹شمسی به تدریس هنر در دانشکده هنرهای تزئینی اهتمام نمود که پاره‌ای از هنرمندان شاخص امروز ایران از شاگردان وی به شمار می‌آیند.

هنرمندان ارمنی، در جنبش مدرنیسم ایـران در دهـه ۳۰ و ۴۰ شمسی، سـهمی عـمده و مـؤثر‌ دارند. در بی‌ینال اول و دوم، که‌ آغـاز جهش هنرمندان هنرهای تجسمی‌ ایران‌ و تثبیت‌‌ آن است، حجم کمی و کیفی نقاشان و تندیس‌گران ارمنی‌ سخت چـشمگیر اسـت. حضور هنرمند پیشتازی چون مارکوگرکوریان، مـلکانیان، آیـوازیان‌،‌‌ وسـکانیان‌، واسـپور، و امـا آبراهیمیان تا حـدی بـه نقاشی مدرن ایران ولیلیت تریان در مجسمه سازی سمت‌وسو می‌دهد.
سخت‌کوشی لیلیت تریان در آموزش برای بسیاری از اساتید قابل توجه و الگو بود .وی معلم بسیاری از هنرمندان بنام ایرانی همچون پرویز تناولی بود.

در این باره بیشتر بخوانید

نویسنده