جسیکا استاکهولدر هنرمندی که مرزها را به چالش می‌کشد

پرونده چالش فضا در چیدمان
«جسیکا استاکهولدر» هنرمندی که مرزها را به چالش می‌کشد
معرفی هنرمندان چیدمان
آوام مگ: ترجمه‌ دینا صنیعی


معرفی هنرمندان چیدمان جسیکا استاکهولدر

جسیکا استاکهولدر متولد 1959 در سیاتل ایالات متحده است و زندگی و کار او هم‌اکنون در نیوهِیوِن است. او مجسمه‌ساز و هنرمند چیدمان است که نمایشگاه‌های زیادی در اروپا و ایالات متحده آمریکا داشته و دارد. آثارش «مرزها را به چالش می‌کشد، تمایز بین نقاشی، مجسمه‌سازی و محیط زیست را محو می‌کند و حتی در دیوارهای گالری با گسترش پنجره‌ها و درها به عمق ساختمان رخنه می‌کند».

معرفی هنرمندان چیدمان جسیکا استاکهولدر

استاکهولدر مدرک کارشناسی نقاشی خود را از دانشگاه ویکتوریا در کانادا و کارشناسی هنرهای زیبا را از دانشگاه ییل و در سال 2010 مدرک دکترای افتخاری هنرهای زیبا را از کالج هنر امیلی گرفت. از سال 1999 تا 2011، مدیر و استاد در بخش مطالعات فارغ‌التحصیلان مجسمه‌سازی در دانشگاه ییل بود. او در حال حاضر کرسی استادی گروه هنرهای تجسمی (DOVA) در دانشگاه شیکاگو را دارد.

معرفی هنرمندان چیدمان جسیکا استاکهولدر

استاکهولدر در مورد کار و رویکرد خود گفته است: «کار من گسترش از طریق فرآیند ساخت سایت‌های خاص و چیدمان‌های بسیار خاص و حتی با روش‌های بسیار خاص است؛ اما سعی می‌کنم بین کار و متن، با “پرهیز از هنر”، هماهنگی ایجاد کنم. در تمام کارها، چیزی در رابطه با آن‌چه در حال حاضر وجود دارد قرار می‌دهم. در ساختمان، معماری یا فضاها، محلی هست که من بتوانم روی آن با قطعات کوچک در رابطه با چیزهایی که جمع‌آوری می‌کنم چیدمان انجام دهم. من تفاوت دوگانه بین فرمالیزم یا چیز دیگری نمی‌بینم. روابط رسمی و فرم مهم است، چون دارای مفهوم است؛ معنای آن‌ از تجربیات ما، به‌عنوانِ موجودات فیزیکیِ فناپذیر در ارتباط با جهان، خارج است و ما باید آن را پیدا کنیم و آن را بسازیم. من برای این فرمالیزمِ بی‌معنی ارزشی قائل نیستم. »

معرفی هنرمندان چیدمان جسیکا استاکهولدر

کارهای استاکهولدر در مرکز هنرهای نمایشی نیویورک، موزه‌ی هنر ویتنی در نیویورک، موما، نیویورک، برندس کنستالین، اودنس، سايت سانتافه، دوسالانه‌ی ونیز، و مرکز جورج پومپیدوی پاریس نمایش داده شده است. آثارش هم‌چنین بخشی از مجموعه‌های دائمی مانند مؤسسه‌ی هنر مینیاپولیس نیز هستند.

معرفی هنرمندان چیدمان جسیکا استاکهولدر

قسمت‌های قبل از پرونده چالش فضا در چیدمان را اینجا ببینید:

چالش فضا در چیدمان (تام ساچس) | قسمت اول

چالش فضا در چیدمان (کورنلیا پارکر) | قسمت دوم

چالش فضا در چیدمان (آنتونی گورملی) | قسمت سوم

چالش فضا در چیدمان (سارا سز) | قسمت چهارم

چالش فضا در چیدمان (اولافور الیاسون) | قسمت پنجم

چالش فضا در چیدمان (جودی پاف) | قسمت ششم

چالش فضا در چیدمان (دوهوسو) | قسمت هفتم

چالش فضا در چیدمان (بروس نومَن) | قسمت هشتم

نویسنده